Behöver hjälp med val av ny MC

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Har kollat på gtn också men tycker den är ful, gillar inte den japanska stilen särskilt mycket. Jag kan se det coola i dom men inget för mig, därav mitt val att köra thruxton, som tyvärr hade andra egenskaper jag inte gillar. Jag skulle kunna tänka mig att thruxton r eller nya rs är bättre än vanliga men ska jag byta så testar jag hellre något nytt, det är alltid kul :tummenupp

Angående kawan är vi helt överens, för mig är det mest utseendet som gör att jag förlorar ”identitet” samt att kraften kommer för sent (antar att det måste vara så eftersom den är så pass snäll på lägre rpm). Är lite orolig att det ska växa för mycket horn ur pannan också för visst är det roligt när den drar iväg men då kör man också fortare än vad jag är bekväm med, därför gillar jag att ha torque lägre ner i varvtalen så man kan få det där suget utan att köra 150 blås. Växellådan kändes ganska dålig också, jag vill ha ett distinkt klick när en växel går i, på kawan jag körde var det som att bryta av en spagetti.. Kan ha varit en vanesak så klart.

Är tacksam över de svar jag fått, hjälpte mig snabbt att bryta ned valet till ett par modeller istället för 4 olika typer av hojar :)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Ja det det finns säkert åtgärder men tyvärr dödar det hela konceptet med cafe-racer för mig. Det finns en racing-fairing men har ingen lust att kosta på tillbehör som går på mer än 15% av hojens värde.

Jag har inget emot att byta, jag ser det som erfarenhet och att prova sig fram. Till min stora förtjusning verkar det som att thruxton har stigit i värde sen jag köpte min så en handlare jag pratat med är beredd att byta in mot nästan samma pris jag köpte den ny för :)

Skulle vilja slå ett slag för dessa rutor: https://www.dartflyscreens.eu/collections/triumph-thruxton-1200
https://www.google.se/search?q=thru...Wl16YKHeGKDeUQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1896&bih=899
Du har fortfarande kvar stuket.
Jag hade modellen "Manta" på en street triple. Blev väldigt överraskad och jag tyckte hojen blev klart snyggare än med Triumphs original flysceen.
Kan alltid vara värt att prova. Inte så dyra och i mitt fall tog det bara någon timma att montera.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kul tråd att läsa och att det går frammåt i urvalet :tummenupp

Själv har jag verkligen
inte den blekaste aning vad jag ska välja efter R1an, det är inte så självklart :confused:

Följer ditt val med intresse :)
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Skulle vilja slå ett slag för dessa rutor: https://www.dartflyscreens.eu/collections/triumph-thruxton-1200
https://www.google.se/search?q=thru...Wl16YKHeGKDeUQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1896&bih=899
Du har fortfarande kvar stuket.
Jag hade modellen "Manta" på en street triple. Blev väldigt överraskad och jag tyckte hojen blev klart snyggare än med Triumphs original flysceen.
Kan alltid vara värt att prova. Inte så dyra och i mitt fall tog det bara någon timma att montera.

Har sett dom. Piranha är okej men inte mycket till vindskydd och det är inte bara vinden. Vind får man på sig på nästan alla hojar och jag är inte beredd att gå så långt som typ GS1250 eller Tiger. Beslutsångesten kommer inte ur tomma intet utan problemet här är ju att avgöra hur mycket av det ena eller det andra jag ska tumma på för att bli nöjd :)

Har du tittat på Indian FTR?

Ja har sneglat lite på Indian också, den är helt klart snyggare än japanarna men vet inte om jag litar på jänkarna. Jag ska absolut inte säga att Indian är dåliga hojar för jag vet inget om dom. HD tycker jag däremot verkar vara lite bang for the buck så jag drar dom över samma kam :D

Jag är till 99% säker på en Triumph rocket 3 r, ju mer jag ser av den desto mer gillar jag den. Har pratat med en handlare också så det verkar lovande :)

Edit: Ska tilläggas att jag är väldigt nöjd med kvaliten på min Triumph. Väldigt prisvärd tycker jag den har varit, därför känns det tryggt att gå på Triumph igen. Inga garantier ändå så klart, finns garanterat dom som tycker tvärtom.
 
Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag är mer nyfiken på en annan grej - vad är det du identifierar dig som?

Du har nämnt identitet ett flertal gånger här i tråden, så därför blir jag nyfiken.

Men, en Rocket III verkar ju onekligen vara något i hästväg, så go for it.
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Jag är mer nyfiken på en annan grej - vad är det du identifierar dig som?

Du har nämnt identitet ett flertal gånger här i tråden, så därför blir jag nyfiken.

Men, en Rocket III verkar ju onekligen vara något i hästväg, så go for it.

Med indentitet menar jag hur du själv ser dig som för typ av mc åkare. Vissa personer skulle aldrig välja annat än supersport och allt vad det kommer med körstil, ljud, effekt. Andra är tvärtom och kör HD eller andra typer av cruisers som har helt andra köregenskaper och ljud men som man föredrar framför att köra så snabbt som möjligt i så snäva svängar som möjligt. Finns säkert dom som inte "identifierar" sig också utan till 100% väljer MC efter nytta, ekonomi etc. Bara den har två hjul och en motor liksom.

Jag själv gillar cafe racer stilen väldigt mycket men tycker den är på tok för jobbig på många sätt att åka längre turer med, även dagsturer. Det visste jag inte när jag köpte hojen för det är första gången jag äger en sådan. Därför vill jag byta och försöker hitta något som erbjuder något ur båda världar. Från "min" värld tänker jag kåplöst, mer torque i lägre rpm, gärna twin pga ljudet (vilket det inte verkar bli då) och en del lite mer klassiska element och styling. Detta tillsammans med komfort, moderna bra-att-ha funktioner osv.

Träffar jag rätt? Ingen aning. Jag tycker jag har gjort bättre research den här gången och faktiskt provkört hojar jag annars inte ens skulle snegla på för att bli mer säker på vad jag faktiskt är ute efter och fått bra input från andra som har mer erfarenhet av andra typer av motorcyklar :)

Edit: som motivering för Rocket R tycker jag den har rätt stil, den har definitivt motorn och kraften (mer än nödvändigt men jäkligt ball är den), den har mycket bra-att-ha grejer och den verkar vara sportig men samtidigt ha ganska avslappnad köstil och mycket skönare dyna etc än min. Den har dessvärre en fet prislapp, så inte lika förlåtande att "välja fel" den här gången och är tyngre än vad jag egentligen vill ha men av alla reviews jag kollat på verkar den vara väl balanserad och tyngpunkten väldigt låg och ganska lättmanövrerad i typ stadskörning.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kul att läsa om hur tankar kring "personan" fungerar. Jag har själv mest funderat kring de praktiska delarna av olika motorcyklar. Det jag har insett är att med mitt sätt att köra ser cykeln ut som ett jordbruksredskap.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill du ha något lättväxlat välj Suzuki. Min erfarenhet av SV650S och GSX1300R.

Vad det gäller Quickshifter så är det ett som jag ser det tämligen tveksamt tillbehör utom för tävlingskörning.
Och då ska man vara medveten om serviceintervallet på växellådan, tex på BMW S1000RR 400km vid race.
Något jag kör på en dag landsväg.
Honda var pionjärer för kopplingsfri växling i MotoGP. Och varje kväll samlade Honda av säkerhetskäl in växellådorna.
Lätt med kassetväxellåda.
Jag har en annan ide, varje kväll samlades växellådorna in för service.
Och nästa morgon fick Hondan monterad en servad växellåda.

Vilka var förutsättningarna för användning av Quickshifter på Kawa SX1000 ?
Fick du några instruktioner ?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vill du ha något lättväxlat välj Suzuki. Min erfarenhet av SV650S och GSX1300R.

Vad det gäller Quickshifter så är det ett som jag ser det tämligen tveksamt tillbehör utom för tävlingskörning.
Och då ska man vara medveten om serviceintervallet på växellådan, tex på BMW S1000RR 400km vid race.
Något jag kör på en dag landsväg.
Honda var pionjärer för kopplingsfri växling i MotoGP. Och varje kväll samlade Honda av säkerhetskäl in växellådorna.
Lätt med kassetväxellåda.
Jag har en annan ide, varje kväll samlades växellådorna in för service.
Och nästa morgon fick Hondan monterad en servad växellåda.

Vilka var förutsättningarna för användning av Quickshifter på Kawa SX1000 ?
Fick du några instruktioner ?

Är beredd att hålla med dig om QS bortsett från sporthojar då det vid hård acceleration är väldigt trevligt och rejsigt :D att bara stampa i nästa växel. Jag använder dock bara den vid hårda accelerationer då jag tycker att växling vid normal körning ger mer kontroll med koppling.
Att ha denna utrustning på andra hojar är bara prylbling.

På bana är det en självklarhet då det är en stor skillnad i acceleration med och utan QS.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är beredd att hålla med dig om QS bortsett från sporthojar då det vid hård acceleration är väldigt trevligt och rejsigt :D att bara stampa i nästa växel. Jag använder dock bara den vid hårda accelerationer då jag tycker att växling vid normal körning ger mer kontroll med koppling.
Att ha denna utrustning på andra hojar är bara prylbling.

På bana är det en självklarhet då det är en stor skillnad i acceleration med och utan QS.

Intressant.
Jag tvivlar på att TS testade QS på ZX1000 under dom förutsättningarna, dvs fullgas och nära varvstoppet.
Men rätta mig gärna ! :)
Som jag skrev förr: Fick TS några instruktioner om när QS på ZX1000 kan användas ?
Och när QS inte ska användas på ZX1000 ?

Efter läst serviceintervallet för växellådan 400km för BMW S1000RR vid race,
så blev en sak klar för mig, har hojen QS så ska hojen ha Kassettväxellåda.
Så servicekostnaderna, servicetiden och servicesvårigheten (=enkelt och snabbt se över själv) blir rimliga.

De hojar som har QS och kasettväxellåda är Aprilia RSV4 samt Kawasaki ZX-10R från 2016.
(Eller är det några fler med QS och kasettväxellåda ?)

Utanför ämnet: Från 2012 har WSBK tagits hem av hojar med kasettväxellåda.....med ? för 2015.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vill du ha något lättväxlat välj Suzuki. Min erfarenhet av SV650S och GSX1300R.

Vad det gäller Quickshifter så är det ett som jag ser det tämligen tveksamt tillbehör utom för tävlingskörning.
Och då ska man vara medveten om serviceintervallet på växellådan, tex på BMW S1000RR 400km vid race.
Något jag kör på en dag landsväg.
Honda var pionjärer för kopplingsfri växling i MotoGP. Och varje kväll samlade Honda av säkerhetskäl in växellådorna.
Lätt med kassetväxellåda.
Jag har en annan ide, varje kväll samlades växellådorna in för service.
Och nästa morgon fick Hondan monterad en servad växellåda.

Vilka var förutsättningarna för användning av Quickshifter på Kawa SX1000 ?
Fick du några instruktioner ?

Intressant hur olika man kan uppleva det! Jag tycker QS på gatan är riktigt nice. Visst, det funkar inte på ettan och tvåan i stan men i övrigt använder jag aldrig koppling. Framförallt autoblip vid nedväxling är så smooth. När man kör lite mer aktivt är det en sak mindre att tänka på och man kan fokusera på spårval och broms/gas istället.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Intressant hur olika man kan uppleva det! Jag tycker QS på gatan är riktigt nice. Visst, det funkar inte på ettan och tvåan i stan men i övrigt använder jag aldrig koppling. Framförallt autoblip vid nedväxling är så smooth. När man kör lite mer aktivt är det en sak mindre att tänka på och man kan fokusera på spårval och broms/gas istället.
Kör också QS på gatan via YEC ECUn.
Den är inte adaptiv och man ställer bara en bryttid per växel så optimalt funkar det först över 8krpm men gör man bara det minsta gasavslag när man växlar funkar det nästan överallt.

Hade isär hela motorn för 13000milakontroll förra våren och lådan var i toppskick.

Däremot blev jag rätt snopen när jag provade en s1000rr för en massa år sen och bryttiden var för lång så det var omöjligt att få den där fina sömlösa växlingen.
Vet dock int om det gick att justera eller om den adapterade sej själv över tid?
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Som svar på Comeback så nej, inga instruktioner alls. Jag frågade inte heller, vilket jag borde gjort. Visst hade jag säkert kunna pressa kawan något mer men visst drog jag på fullt några gånger och varvräknaren blinkade för fulla muggar, vet inte när den började blinka dock, föredrar att titta på vägen. Just den kawasakin var en demo hoj som säkerligen blivit misshandlad av dels mina tafatta försök med QS och andra som aldrig använt det. Jag fick till det några gånger men kändes mer som jag bröt i växeln. Kan tillägga att jag hade problem att få i växlar med kopplingen också, mest därför jag inte gillade den.

Har en kompis som kör MT09 med QS och det verkar jäkligt nice när han drar på och gör sån uppväxling. Inget krav för mig att ha en, prioriterar annat högre, men tycker det är en schysst grej att ha :tummenupp
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Har nyligen bytt från Ducati Panigale 959 till Ninja 1000sx och just QS är en av de förbättringar jag upplever, fungerar väldigt fint på Kawan. Vad gäller blinket i varvräknaren så är det ställbart, när den är ny står den på lägre nivåer.

Åkte runt så undet inkörningen på min och efter när man stälkde upp den och drog hojjen mot 10 000 rpm då upplevde jag att det var en helt annan hoj.

Dock kan jag sakna bottenvridet som Duccen hade, men det är en vana att köra på lite andra varv helt enkelt. Jag har dessutm drevat upp min en kugg i fram, tog lite acc men hojjen känns mkt mer harmonisk att köra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som svar på Comeback så nej, inga instruktioner alls. Jag frågade inte heller, vilket jag borde gjort. Visst hade jag säkert kunna pressa kawan något mer men visst drog jag på fullt några gånger och varvräknaren blinkade för fulla muggar, vet inte när den började blinka dock, föredrar att titta på vägen. Just den kawasakin var en demo hoj som säkerligen blivit misshandlad av dels mina tafatta försök med QS och andra som aldrig använt det. Jag fick till det några gånger men kändes mer som jag bröt i växeln. Kan tillägga att jag hade problem att få i växlar med kopplingen också, mest därför jag inte gillade den.

Har en kompis som kör MT09 med QS och det verkar jäkligt nice när han drar på och gör sån uppväxling. Inget krav för mig att ha en, prioriterar annat högre, men tycker det är en schysst grej att ha :tummenupp

Tja vad ska man säga.
Med tanke på att moderna hojar är små datorer så har jag som förberedelse för eventuell provkörning försökt få tag i Användarmanualen
till bland annat Aprilia RSV4.
I Aprilias manual hittade jag att en förutsättning för att använda QS vid uppväxling var varvtal över 4000 RPM och Fullgas
(som jag fattade engelskan).
Vilket för mig betydde att det här med QS är inget som man använder förrän efter inkörningen av motorn på RSV4 är klar, 160(?) mil.

Och det här stämmer ju med vad du själv skriver Citat:
Har en kompis som kör MT09 med QS och det verkar jäkligt nice när han drar på och gör sån uppväxling.
Dvs säga som jag läser det kompisen håller fullgas och har rätt högt varv när han trycker till på växelpedalen.

Och det här är ju också vad Ozzian skriver om sin Yamaha R1 i #33 i tråden Citat:
Den är inte adaptiv och man ställer bara en bryttid per växel så optimalt funkar det först över 8krpm
men gör man bara det minsta gasavslag när man växlar funkar det nästan överallt.

Dvs högt varvtal, har man inte högt varvtal funkar det nästan överallt med bara det minsta gasavslag.

Men vet man inte om detta i samband med QS, högt varvtal och fullgas så är det ju inte så konstigt att Robiban skriver Citat:
Har nu haft en 1000SX hemma och kört ca 10 mil.
Blev inte heller riktigt vän med växellådan och quickshiftern var väldigt svårflörtad.

Och med dom förutsättningarna, högt varvtal och fullgas, så innebär en QS på min GSX1300R att jag på landsväg passerat 120 km/h när det är dags trycka i 2an.
Och jag gissar att så är det på många andra hojar också.
 
Last edited:

Vindterapi

Medlem
Gick med
4 Jul 2020
Ort
Stockholm. Ish.
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa
Kan starkt rekommendera en v-rod muscle alternativt night rod. Min marscherar på motorvägen stabil som ett tåg, mer acceleration än vad gemene förare klarar av och är grymt pålitlig.
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Tja vad ska man säga.
Med tanke på att moderna hojar är små datorer så har jag som förberedelse för eventuell provkörning försökt få tag i Användarmanualen
till bland annat Aprilia RSV4.
I Aprilias manual hittade jag att en förutsättning för att använda QS vid uppväxling var varvtal över 4000 RPM och Fullgas
(som jag fattade engelskan).
Vilket för mig betydde att det här med QS är inget som man använder förrän efter inkörningen av motorn på RSV4 är klar, 160(?) mil.

Och det här stämmer ju med vad du själv skriver Citat:
Har en kompis som kör MT09 med QS och det verkar jäkligt nice när han drar på och gör sån uppväxling.
Dvs säga som jag läser det kompisen håller fullgas och har rätt högt varv när han trycker till på växelpedalen.

Och det här är ju också vad Ozzian skriver om sin Yamaha R1 i #33 i tråden Citat:
Den är inte adaptiv och man ställer bara en bryttid per växel så optimalt funkar det först över 8krpm
men gör man bara det minsta gasavslag när man växlar funkar det nästan överallt.

Dvs högt varvtal, har man inte högt varvtal funkar det nästan överallt med bara det minsta gasavslag.

Men vet man inte om detta i samband med QS, högt varvtal och fullgas så är det ju inte så konstigt att Robiban skriver Citat:
Har nu haft en 1000SX hemma och kört ca 10 mil.
Blev inte heller riktigt vän med växellådan och quickshiftern var väldigt svårflörtad.

Och med dom förutsättningarna, högt varvtal och fullgas, så innebär en QS på min GSX1300R att jag på landsväg passerat 120 km/h när det är dags trycka i 2an.
Och jag gissar att så är det på många andra hojar också.

Jag kan hålla med dig om att konceptet QS inte är lika tilltalande för vägkörning när förutsättningarna är dessa :D Hur som, i mitt fall var det ju till 99% user-error som ställde till det, om inte lådan var kass, så man ska nog inte dra för stora växlar av mina erfarenheter.

Det var ändå inte det som gjode att jag valde bort den, det var framförallt stilen som inte passar mig men också för att när det började bli lite sug i magen och roligt var man uppe i för höga hastigheter för min smak. Som du skriver, 120 på 1an, jag testade iofs aldrig 1an men när det var dags att växla till 3an gick det i alla fall 170 och det är fortare än vad jag någonsin kört innan och har ingen avsikt att köra så fort. Föredrar att ha drag i botten och en ganska jämn kraftkurva.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top