Behöver hjälp med val av ny MC

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Hej, detta blir min första post så passar på att säga hej samtidigt. Hej! :)

Jag åker idag på en Triump thruxton 2016 (1200), fantastiskt mc på många sätt men jag har kommit fram till att jag inte gillar att köra längre sträckor med den och framför allt inte större landsväg/motoväg när det ska "marschas" i 120 km/h Den funkar bra kortare svängar och lite kurvigare vägar men vill ha något som funkar för lite mer "touring". Jag slits mellan hopp och förtvivlan eftersom jag älskar stilen på "modern classics" och kåplösa hojar i allmänhet och Thruxton i synnerhet men jag vill hellre att hojåkningen ska kännas kul än att jag ska känna mig "cool".

Jag hoppas kunna få lite input från medlemmar som har de modeller, snarlika varianter eller har provkört någon av de jag tittat på som ersättare. Jag vill ha en all-round MC, det ska vara hyffsat bekvämt att köra rakt fram en längre stund men samtidigt ganska lättstyrt och följsamt på kurviga vägar och i tätort. Köra på bana är inget jag gör, kanske händer ett enstaka tillfälle någon gång, inte mer än så. Jag är ung och fräsch så rygg och knän är inget problem, än. Blir jag öm så ser jag det mer som att jag behöver vänjas.

Utseendet på hojen är också viktig, jag tummar redan rejält på personlig preferens när jag kollar på räsers med kåpor, men jag är beredd att göra den uppoffringen för att få mer körglädje, däremot går adeventure hojar, renodla tourers eller andra "fula" hojar bort :rofl

De jag kollat mest på:
  • Triumph rocket 3 R 2020
  • Kawasaki ninja 1000sx 2020
  • Kawasaki ninja H2 SX
  • Yamaha MT10 SP
  • KTM Superduke 1290 R
Jag har också sneglat på HD, typ low rider S men är rädd att jag förlorar för mycket av det kurviga och roliga.

Rent spontant tror jag att kawasakis sportiga "tourers" bäst eliminerar de problem jag upplever med Thruxton, som är vind och att det väldigt påfrestande och lite ostabilt när man kör motorväg i 120+, eftersom de har kåpor.

H2'an har nog mer styrka än vad jag behöver och är rädd att överladdningen ska paja stup i ett och den bara kostar massa pengar. Ninja 1000sx känns som man tappar mycket "godis" som de andra har med quickshifter, ställbara dämpare, kraft osv.

Jag har ingen erfarenhet av nakna sporthojar, typ MT10. Jag förstår att man får vind på bröst och axlar med de också men de har ändå lite plast i fronten som kanske knuffar undan en del? Verkar ju annars vara väldigt populära hojar till det mesta, funkar de att ta längre turer utan att köpa en gigantisk och ful vindruta till?

Rocket 3 R är nog min favorit bland alla, ser ju jävligt frän ut, bekväm körställning och enligt reviews är den väldigt följsam dock väldigt dyr och stor/tung och finns inte så mycket eftermarknads-prylar till den än.

Hjälp mig, vad är era tankar kring dessa? Jag ska försöka provköra några modeller men tyvärr finns inte någon av kawasaki eller rocket i närheten där jag bor.

Tack på förhand!
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tror dom hojarna är ungefär lika vindkänsliga som din thruxton. Speciellt yamahan och ktm:en som har en sittställning som en offroadhoj ungefär.
Vad har du för hjälm? En bra integralhjälm och bra öronproppar gör stor skillnad om man tvingas pressa motorväg med nakenhoj. Varför man nu skulle vilja det? ;)
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Jag byttte min Thruxton R 16 mot en Street Triple RS 20. Den är betydligt bekvämare för längre körningar och för mig plockar fly-screenen bort väldigt mycket vind (jag är 173 cm). Det finns även en större flyscreen/flyscreen-tillbehör som jag antar plockar bort ytterligare vind.

Hojen är fantastisk, svänger som inget annat och funkar fint att kuska runt motorväg i de farter du anger också utan att bli trött, men kul blir det aldrig (för mig) att köra motorväg. Oavsett hoj.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du kan ju prova att sätta dit en liten kåpa när du ska ut på längre körningar.
Även en liten plastbit på styret gör skillnad.
Kolla här t ex https://www.louis-moto.co.uk/katalo...uig&searchButton=&page=1&main_category_id=450
Men testa hemma först, en del småkåpor gör det värre.
Jag hade en sådan här till en gammal Honda https://www.louis-moto.co.uk/artike...0006508?list=618a3a78f40739b3a2ee63adc14c12cd vid långturer.
Att packa sina kläder i en bag som man kan ha mellan magen och tanken är skönt på längre turer och ger möjlighet att avlasta armarna.
120km/h är för sakta för att få hjälp av fartvinden i någon större utsträckning.
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Hjälmen jag har är en shoei ex-zero. Jag vet att den inte är den bästa för att motverka vindljudet men den hängde liksom med i hela cafe-racer stuket. Kommer nog köpa en annan hjälm också men det är i första hand inte ljudet som stör då jag också kör med proppar. Det är mer att det nästan börjar skaka och hojen känns väldigt ostabil och att vinden kommer precis överallt och man får kämpa, detta är då "bara" i 120-ish. Jag kanske är känslig? Har bara erfarenhet från en ninja 650 sedan innan och vill inte minnas att jag kände så då. Den var å andra sidan väldigt jobbig mellan 50-100 så supersport är helt borträknat pga av körställning och försäkringskostnad.

Även fast jag håller med om att det ska undvikas i största möjliga utsträckning är det på en dagstur a 5 timmar ganska oundvikligt att det blir mycket raksträckor oavsett om det är landsväg eller motorväg och det går ju ungefär i samma hastighet på båda typer av vägar så länge man är utanför tätbebyggt område.

Jag hade någon tanke att "moderna" motorcyklar byggd för fart skulle ha plast framtill som "stabiliserar" hojen i högre hastigheter och tar bort mycket vind från benen även om man får mycket vind i bröstet.

Just nu känns Ninja 1000sx närmast då det verkar vara en del "lyx" i 2020 modellen med quickshifter. Så klart är det den som inte finns i närheten att provköra..

Tack för alla svar!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Baserat på dina val och som du verkar luta mot 1000sx överlägset bäst mot vind osv.

Jag åkte på +300mil Sverigesemester på skumpiga norrlandsvägar med en polare. Jag hade en gsxr1000 med höga racefotpinnar och han en orginal FZ1n (föregångare till MT10) och jag åkte betydligt bättre än honom då vi låg runt 120-150kmh. Vi bytte vid några tillfällen och varje gång överraskades jag över hur jobbigt det var att köra med vinden rakt i bröstet plus att min hoj drog mindre vilket jag helt tillskriver vindmotståndet.

Vill du lägga till en hoj att titta på så kolla in hondas VFR som garanterat klarar alla farter och erbjuder bekvämlighet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tänkte också föreslå VFR, men jag är klart partisk :). Vet inte riktigt hur den är viktmässigt jämfört med de andra, jag har en -06 som väger in på 250 pannor ungefär så det är ju inte någon lätt hoj men jag är oerhört nöjd.
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Farsan åkte VFR750 från sent 80 när jag var grabb och den hade han kvar tills han slutade åka så att VFR är bra har jag förståttl, det får man alltid höra. Den är tyvärr lite för gubbig för mig, inget illa menat :)
 

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
Du borde kolla på MT-10 tourer och KTM 1299 GT om du vill ha vindskydd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Farsan åkte VFR750 från sent 80 när jag var grabb och den hade han kvar tills han slutade åka så att VFR är bra har jag förståttl, det får man alltid höra. Den är tyvärr lite för gubbig för mig, inget illa menat :)

LOL Prova att köra ifrån VFR:en med din Thruxton så får vi se på gubbigt. :D
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag gillar generellt sett inte heller äventyrshojar men tycker Triumph Tiger 1050 ser helt ok ut.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Att det skakar och vibrerar i fart kan gå att lösa med någon liten ruta utan att byta cykel. Min Transalp höll på att vicka skallen av mig på motorväg innan jag bytte framruta. Nu är väl en Thruxton inte något man har en jätteruta på, men det kanske räcker med något litet.
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
LOL Prova att köra ifrån VFR:en med din Thruxton så får vi se på gubbigt. :D

haha ja det var inte så jag menade :rodnar Jag gillar Honda och VFR men den saknar lite "swag" som andra hojar har, den är lite mellanmjölk utseendemässigt (smaken är som baken) men säkert en bra mc med fina köregenskaper :tummenupp
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Att det skakar och vibrerar i fart kan gå att lösa med någon liten ruta utan att byta cykel. Min Transalp höll på att vicka skallen av mig på motorväg innan jag bytte framruta. Nu är väl en Thruxton inte något man har en jätteruta på, men det kanske räcker med något litet.

Ja det det finns säkert åtgärder men tyvärr dödar det hela konceptet med cafe-racer för mig. Det finns en racing-fairing men har ingen lust att kosta på tillbehör som går på mer än 15% av hojens värde.

Jag har inget emot att byta, jag ser det som erfarenhet och att prova sig fram. Till min stora förtjusning verkar det som att thruxton har stigit i värde sen jag köpte min så en handlare jag pratat med är beredd att byta in mot nästan samma pris jag köpte den ny för :)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Får väl väldigt partisk slå ett slag för Z1000SX. 2020-modellen har väl quickshifter, farthållare och lite sånt gott. Sedan tidigare finns ju kurv-ABS, traction control osv. Snyggt integrerade väskor när man vill packa på sig men inga fula rack som syns när man tar av väskorna. Sportig även om inte supersportig. Jag tourade genom Europa förra sommaren. Ca 650 mil och aldrig några bekymmer, gjorde sig lika bra i kurviga berg som på motorvägen. Har inte kollat priserna för 2020 men tyckte den var underprisad tidigare och ingen dyr försäkring. Vad saknas?! :banana
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ja det det finns säkert åtgärder men tyvärr dödar det hela konceptet med cafe-racer för mig. Det finns en racing-fairing men har ingen lust att kosta på tillbehör som går på mer än 15% av hojens värde.

Jag har inget emot att byta, jag ser det som erfarenhet och att prova sig fram. Till min stora förtjusning verkar det som att thruxton har stigit i värde sen jag köpte min så en handlare jag pratat med är beredd att byta in mot nästan samma pris jag köpte den ny för :)

Jag är helt med på att ett byte kan vara upplyftande. Det jag egentligen försöker säga är att vinden verkar svår att bli av med, men man kan tygla den med lite trix.
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Liten update:

Har nu haft en 1000sx hemma och kört ca 10 mil. Eliminerar alla mina bekymmer helt. Man känner verkligen vilken skillnad det är med kåpor och måste säga att kawasaki har gjort det riktigt bra med möjligheten att köra som både sport och touring, även om den är ganska stor.

För mig försvinner däremot för mycket identitet också kör man lätt väldigt fort med den. Kraften kommer lite för sent och sen säger det bara swoosh - 150km/h - vilket känns likadant som typ 80 på min thruxton :D Blev inte heller riktigt vän med växellådan och quickshiftern var väldigt svårflörtad. De nakna sporthojarna har nog ungefär samma nackdelar fast utan fördelarna så de har jag släppt.

Lyckades också provköra en HD low rider S. Spontant känns det som skit för pengarna man betalar. Bromsarna sög, dämpningen bland det sämsta jag upplevt, ingen teknik. Körställningen är nog bara annorlunda från thruxton, knappast bättre.

Det kommer med största sannolikhet bli en Rocket 3 R, känns som en bra kompromiss. :banana
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Detta är så sjukt individuellt.
Jag hade en z1000sx - 14 som jag var supernöjd med. Körde ofta med 1290sd, 990sd och touno varvid även lite bus gick att framhäva.

En klockren maskin men såhär i efterhand så saknade jag.
QS, farthållare, lite effekt och lite mindre vikt.

Man satt upprätt och kände fartvind men ville man hem fort var det bara till att kura ihop.

Tyvärr blev den skrot förra året och iår provar jag mt10 sp. Sittställning är densamma, törstigare, mindre tank, lättare, mer effekt och farthållare.

Svårt att hitta en maskin som är bra på allt. Toura gör jag nog med en Ninja1000 sx. Busa gör jag hellre med mt10.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Detta är så sjukt individuellt.
Jag hade en z1000sx - 14 som jag var supernöjd med. Körde ofta med 1290sd, 990sd och touno varvid även lite bus gick att framhäva.

En klockren maskin men såhär i efterhand så saknade jag.
QS, farthållare, lite effekt och lite mindre vikt.

Man satt upprätt och kände fartvind men ville man hem fort var det bara till att kura ihop.

Tyvärr blev den skrot förra året och iår provar jag mt10 sp. Sittställning är densamma, törstigare, mindre tank, lättare, mer effekt och farthållare.

Svårt att hitta en maskin som är bra på allt. Toura gör jag nog med en Ninja1000 sx. Busa gör jag hellre med mt10.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

Visst är det så. 1000sx hade det blivit om det hade varit ”min stil”. Jag är inte så intresserad av att busa, vill åka smidigt och skönt med kraft nog att få lite fjärilar i magen mellan åt. Renodlad cruiser eller HD är för laid back och sport/ lek-hojarna lite för aggressiva.
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Jag tycker inte att Ninja1000sx är varken för sportig eller för busig, snarare tvärtom. Den blev busig för att jag provocerade fram det. Visst aggressivt utseende men låt inte det lura dig. Upprätt och väldigt bekväm sittställning. Kunde egentligen åka hur långt som helst. En allsidig hoj och när jag skjutsade frun körde jag alltid med det lägre effektläget vilket gjorde det enklare med rappheten.

Av de hojjar du nämnt så är det bara ninja1000sx och triumph som i så fall skulle vara aktuella. De andra är helt klart busigare.

Nyfiken fråga, du har med ninja1000sx som är en sportouring men inte 1290sd gt. Jämför jag den mot ditt urval så tycker vi förmodligen samma, den är för mycket touring.

Hursom, lycka till. Jag har fått fram min input. Återkom gärna vad det blev tillslut.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top