Min simpla recension av CBR929RR-01

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Härliga resultat. Vad landar kostnaderna för en sådan mappning ungefär?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Härliga resultat. Vad landar kostnaderna för en sådan mappning ungefär?

- Jag vill inte lämna ut pris, eftersom jag inte vet om det är det officiella priset jag fick. Men det är nog billigast i Sverige, skulle jag tro :tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag får väl uppdatera här i takt med att jag använt hojen mer och lite annorlunda.
Nyligen var jag ute på en ganska offensiv 10-milarunda på små kurviga vägar, och fick upp tjusningen för högre varv på den här motorcykeln.
Den här generellt omdömesvis "snälla" motorn kan bli riktigt överraskande om man börjar köra mer aktivt på varv. Med en vikt på ca 185 kg och runt 141 hk, är det mer än spännande på de två första växlarna vid gaspådrag. Även om jag sitter framåt med mina ca 90 kg o skruvar på ettan så rycker den upp blixtsnabbt, och ganska okontrollerat. På tvåan lyfter den mjukt men stadigt, tillräckligt kontrollerat för en icke-bakhjulsåkare som jag då.
Så...med mer "race"-varv i motorn känns den jäkligt potent ändå : ))
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
En negativ upptäckt - som är kopplad till min hoj snarare än modellen i sig - var att styret finvibrerade. Backspeglarna vibrerade så det var lite knepigt att se perfekt i dem, och efter 5 mil började tummar och pekfingrar domna bort. Vad är vanligaste orsaken till sånt? I låg fart, under 80-90 känner jag inte av det.
Min upplevelse är att vibrationer skiljer från hoj till hoj, även på likadana modeller som servats och inte gått särskilt långt. Det tror jag inte man kan göra så mycket åt.

Däremot, om du prövar att långsamt varva dig genom registret brukar du känna att vissa varvtal vibrerar betydligt mer än andra. Råkar det vara så att laglig motorvägskörning hamnar precis där det vibrerar som mest kan en omdrevning flytta vid vilken hastighet vibrationen inträffar.

Dock tycker jag den varvar högt ändå med OEM-dreven...vet inte om det är så, eller bara jag som upplever det så. 4000 v på 100 km/h. Mycket eller lagom eller lite?
När jag kollar med gearingcommander ser det ut som din hoj ska varva 4160rpm vid 100km/h, den skillnaden kan nog förklaras med optimistisk hastighetsmätare.

Jag skulle säga att det ser fullt normalt ut för en äldre radfyra. Om hojen inte drevats upp för avgaskrav, så handlar det om att kunna hämta ut maximal toppfart på sexan. Modernare hojar där motorerna varvar något högre brukar vara drevade något lägre istället.

Vill du jämföra mot andra modeller är gearingcommander en svårslagen sida.

Har ett par exempel på hojmodeller vid 100km/h.
Yamaha R1 00-03 4100rpm
Yamaha R1 2015 4355rpm

Suzuki GSXR 01-04 3950rpm
Suzuki GSXR 17-18 4600rpm

Honda CBR954 4160rpm
Honda CBR1000RR 17-20 4485rpm

BMW s1000rr 10-11 4500rpm
Kawasaki z750 5000rpm+
Honda CBR600fs 5000rpm+
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Vill härmed befodra min 929:a ett snäpp på karriärstegen efter att ha kört en del med GSXR:en idag.
929:an är så mycket råstarkare och snabbare inser jag nu. GSXR:en kräver mycket varv för att kännas alert, och reaktionen vid gaspådrag i vanlig småvägsfart/mellanvarv känns riktigt seg jämfört med Hondan, som vid samma varv lyfter framhjulet.
En sak till som blivit mer tydlig och förundrar mig en smula är att Hondan är så mycket mer lättsvängd, trots att det inte skiljer så mycket i vikt o övrig handling mellan hojarna.
GSXR:en kräver i princip konstant motstyrning även i mindre kurvor, där Hondan bara viker igenom utan någon direkt tryck mot styret.
Visst, det skiljer många hk på hjulen, men nu när jag kunnat jämföra lite mer blir jag ändå förundrad.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vill härmed befodra min 929:a ett snäpp på karriärstegen efter att ha kört en del med GSXR:en idag.
929:an är så mycket råstarkare och snabbare inser jag nu. GSXR:en kräver mycket varv för att kännas alert, och reaktionen vid gaspådrag i vanlig småvägsfart/mellanvarv känns riktigt seg jämfört med Hondan, som vid samma varv lyfter framhjulet.
En sak till som blivit mer tydlig och förundrar mig en smula är att Hondan är så mycket mer lättsvängd, trots att det inte skiljer så mycket i vikt o övrig handling mellan hojarna.
GSXR:en kräver i princip konstant motstyrning även i mindre kurvor, där Hondan bara viker igenom utan någon direkt tryck mot styret.
Visst, det skiljer många hk på hjulen, men nu när jag kunnat jämföra lite mer blir jag ändå förundrad.
Gaffelvinkel och annan geometri gör stor skillnad för hur hojen känns i kurvor.
Däcktryck är något annat väldigt simpelt som gör en enorm skillnad i känsla i en hoj.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gaffelvinkel och annan geometri gör stor skillnad för hur hojen känns i kurvor.
Däcktryck är något annat väldigt simpelt som gör en enorm skillnad i känsla i en hoj.
- Ja jag vet inte hur mycket gaffelvinkeln diffar mellan de här modellerna, men visst spelar det in. Däcktrycket är ok i båda hojarna dock.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
att labba med däcktrycket kan göra underverk även om du tycker att trycket är ok,, skulle du ha 2kg fram får du motstyra i alla lägen "typ" 2,5 kan vara lagom neutralt på en del ,3 kg fram kan också funka /behövas dock börjar kanske cykel ramla in i kurvan istället så att det behövs gas pronto,
så testa med högre tryck ,håller med Ulvhame
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top