Min simpla recension av CBR929RR-01

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nu när jag kört lite längre sträcka med hojen - ca 20 mil, så vet jag bättre vad jag far fram på.

Till att börja med så gillar jag utseendet på den skarpt, och det har ju inte direkt med köregenskaperna att göra.
Inför min tripp till tjejen i Karlskrona så drevade jag om för att inte få så högt varvande på landsväg, och det blev då en kugg upp där fram.
Dock tycker jag den varvar högt ändå med OEM-dreven...vet inte om det är så, eller bara jag som upplever det så. 4000 v på 100 km/h. Mycket eller lagom eller lite?

Det är en ganska "snäll" hoj, som är lagom på flera sätt. Det blir inga oförutsedda ryck när man vrider på rullen, utan den morrar först dovt och sedan mer ylande. Troligen också pga den lilla ljuddämparen som ger lite väl skrikigt ljud för min smak.
Jag föredrar djupt/dovt bullrande.

Effekten är hyfsad, men inte skrämmande. Jag tycker faktiskt ZX7:an var mer "brutal" när man skruvade på i sådär 160. Den lyfte bra i gaffelbenen då och sköt på mer än den här Hondan, upplevde jag det som. Skillnaden borde dock vara tydligt tvärtom, med tanke på specarna. Hondan med 152 axelhästar och fulltankad 194 kg, jämfört med Kawans 118 bakhjulskusar och 227 kg fulltankad. Men kanske är det den råare kawamotorn som lurar en smula.

En negativ upptäckt - som är kopplad till min hoj snarare än modellen i sig - var att styret finvibrerade. Backspeglarna vibrerade så det var lite knepigt att se perfekt i dem, och efter 5 mil började tummar och pekfingrar domna bort. Vad är vanligaste orsaken till sånt? I låg fart, under 80-90 känner jag inte av det.

Sittställningen är betydligt bekvämare än ZX7:ans, även om jag är lite lång för Hondan (184 cm) och benen är ganska hårt vinklade. Hade gillat nedåt/bakåtflyttade fotpinnar för att sitta riktigt smäck på den.

Bensinförbrukningen verkade vara ca 5 liter/9,5 mil. You do the math : )

Sammelsurium då - jag gillar hojen bäst med lite offensivare körning på kortare sträckor, än landsvägstuffande i 120-130.

Tack för mig, over and out.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Helt rätt att ha mer än en hoj! Vilken hoj ger dig mest glädje samt vilken skulle du behålla om du vara kunde ha kvar en?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Helt rätt att ha mer än en hoj! Vilken hoj ger dig mest glädje samt vilken skulle du behålla om du vara kunde ha kvar en?

- Jag hade tänkt behålla CBR:en o sälja GSX-R:en, men så sent som ikväll när tjejen fick kika på hojarna i garaget sa hon faktiskt att hon tyckte jag kunde behålla båda två eftersom de var så "fina! : )
Toppentjejen!

Ska köra GSX-R:en o ge en liknande recension så snart jag fixat till den.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Gör en service på hyndan, inklusive kolla ventiler och synka gasarna/insprutningen så kanske vibrationerna minskar- men 4-or är inte vibrationsfria utan balansaxlar..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det blir spännande att jämföra körupplevelsen mellan de här två hojarna iallafall.
Basfakta:
GSX-R 750 1998 vikt med tom tank 195 kg. RWHP 115 hk. 73 nm/10 000 rpm.
CBR929RR 2001 vikt med tom tank 184 kg. RWHP 123 hk. 86,6 nm/9250 rpm.

Så snart jag fått tag i delarna till Suzukin, ska jag provköra den o lämna ett rättvist (högst personligt, men jämförbart) omdöme.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gör en service på hyndan, inklusive kolla ventiler och synka gasarna/insprutningen så kanske vibrationerna minskar- men 4-or är inte vibrationsfria utan balansaxlar..

- Ja någonting behövs göras om jag ska kunna köra mer än 5 mil utan att behöva amputera fingrarna..

Inte ens min gamla ZX7:a vibrerade i styret, trots att jag plockat bort bar ends:en på den.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Gör du servicen får du koll på statusen på cykeln på köpet.. alltid en bra början:banana
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Va fan! Har du sålt gammel-Kawan? Hur kommer det sig? Vilken är mest snabb-styrd, Sukkan eller Hyndan?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
4000 varv vid 100 är vad min vfr håller sig vid så jag tycker det är normalt :)

/R
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Va fan! Har du sålt gammel-Kawan? Hur kommer det sig? Vilken är mest snabb-styrd, Sukkan eller Hyndan?

- Jag har sålt två ZX7:eek:r, båda gröna, båda -98:eek:r.
Anledningen..ja jag hann inte med senaste bygget med ZX9-motorn i ramen tyvärr, och vill ju åka den här säsongen.

Jämförelsen mellan Hondan och Sukin får vänta tills Sukin är reparerad. Den står nu o väntar på bromshandtar och fotbroms bl.a.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tillägg till recensionen och note to myself - CBR:en kan överraska lite ibland, trots sitt till synes stabila och förrädiskt lugna temperament.
Jag svängde in mot gymet idag på låg växel, vred väl på lite mycket i kurvan där o framhjulet lyfte i svängen.
Ett lyft i en kurva när hjulet pekar åt vänster vid nedslag kan bli jääkligt jobbigt. Det kom lite oväntat, eftersom den är lite lurigt lugn i karaktären, men nu vet jag då och farten var inte hög så det gick bra till slut.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Tillägg till recensionen och note to myself - CBR:en kan överraska lite ibland, trots sitt till synes stabila och förrädiskt lugna temperament.
Jag svängde in mot gymet idag på låg växel, vred väl på lite mycket i kurvan där o framhjulet lyfte i svängen.
Ett lyft i en kurva när hjulet pekar åt vänster vid nedslag kan bli jääkligt jobbigt. Det kom lite oväntat, eftersom den är lite lurigt lugn i karaktären, men nu vet jag då och farten var inte hög så det gick bra till slut.

Kan ju bli bakhjulssläpp i ett sånt läge också...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Den upplevt högre dragkraften på ZX7 i lägre fart beror nog på att den har en mycket kortare utväxling. En trimmad moppe axar t.ex. lika bra i början som en 200 hp modern sporthoj som gör 170 på ettan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Idag gav jag mig på den världsberömda "flap removal"-modden, som syftar till att frånta hojen egenrätten att strypa luftflödet i burken när den anser det behövs.

Såhär ser den klaffen ut i sin normala miljö:
flaps.jpg

Här är den lösgjord då..
flappen.jpg

O såhär rent o snyggt är det i luftburken efter att den är bortopererad
noflaps.jpg

Luftfiltret var en annan historia..som jag undrar om det går bra att rengöra, eller om det måste bytas?
(är det ett K&N tro?)
filter.jpg
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag vet inte vad det är för ett luftfilter du håller i handen, men ur minnet tycker jag det ser likt ut det som jag bytte på min 900, dvs original. Minns också att jag försökte mig på att rengöra men gav upp. Nytt original kostar, men det var det värt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top