Video Honda CB500X Adventure Motorcycle First Impression

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad är det som gör denna ”adventure”? Dvs, alla hojar kan ju vara adventurehojar om man vill, som de danska sjuttioplussarna som körde jorden runt (nästan iaf) på varsin Nimbus från typ 1920, men...
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vad är det som gör denna ”adventure”? Dvs, alla hojar kan ju vara adventurehojar om man vill, som de danska sjuttioplussarna som körde jorden runt (nästan iaf) på varsin Nimbus från typ 1920, men...

Vissa hojar är mer lämpade för jobbet bara. En holländsk snubbe, Sjaak Lucassen, satte korvlådor på en Yamaha R1:a och drog till Mongoliet för ett gäng år sedan. Det gick men det är inte bekvämt. Nu ska han köra en ombyggd R1:a till Nordpolen. Mitt i vintern. Skojig snubbe. Jag har träffat honom några gånger. Folk har flängt jorden runt på hoj så länge motorcyklar funnits i princip. Adv-hojarna fyller 40 år i år. 40 år sedan BMW uppfann GS-modellen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vissa hojar är mer lämpade för jobbet bara. En holländsk snubbe, Sjaak Lucassen, satte korvlådor på en Yamaha R1:a och drog till Mongoliet för ett gäng år sedan. Det gick men det är inte bekvämt. Nu ska han köra en ombyggd R1:a till Nordpolen. Mitt i vintern. Skojig snubbe. Jag har träffat honom några gånger. Folk har flängt jorden runt på hoj så länge motorcyklar funnits i princip. Adv-hojarna fyller 40 år i år. 40 år sedan BMW uppfann GS-modellen.

Jo, precis, det var ju typ det jag skrev, att vad som helst kan bli en adventure-hoj med rätt inställning. Bara nyfiken på vad som gör just denna Hondan mer adventure-aktig. Ser ju rätt mycket ut som en vanlig hoj men med lite mer grovmönstrade däck?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jo, precis, det var ju typ det jag skrev, att vad som helst kan bli en adventure-hoj med rätt inställning. Bara nyfiken på vad som gör just denna Hondan mer adventure-aktig. Ser ju rätt mycket ut som en vanlig hoj men med lite mer grovmönstrade däck?

19" framhjul=adventure...
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jo, precis, det var ju typ det jag skrev, att vad som helst kan bli en adventure-hoj med rätt inställning. Bara nyfiken på vad som gör just denna Hondan mer adventure-aktig. Ser ju rätt mycket ut som en vanlig hoj men med lite mer grovmönstrade däck?

Högre markfrigång, längre fjädring, 19” framdäck, man kan stå att köra, hyfsat lätt att packa etc..... Det är ju inte direkt en Street Fighter. Det absolut mest korkade med den är att det inte är ekerdäck. Gjutna fälgar suger purjo i spenaten.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top