Oljeläckage 3ans cylinder suzuki 1100ef 84

fredrik168

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2020
Ort
Sandviken
Hoj
Suzuki 1100ef och honda cb 400 n
Hej är det nån som råkat ut för det? Har en suzuki 1100ef 84 som dog på 3ans cylinder och när jag tog ur stiftet är det alldeles oljigt! Funderar vad som är trasigt? Toppackning ventiltätning eller vad? Har beställt verkstadshandbok så den kommer väl till veckan men om nån har tips före så tackar jag.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ventiltätning mest troligt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De måste va hål i kolv eller trasiga kolvringar för någon annan väg kan inte oljan komma till tändstiftet. Ta kompprov så får du reda på om kolvringar/kolv är väck. Om ventiltätningar är väck blir de bara en liten rökpuff vid uppstart i värsta fall .
 

fredrik168

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2020
Ort
Sandviken
Hoj
Suzuki 1100ef och honda cb 400 n
Ska kolla komp innan jag river den, hur lite olja behövs för att släcka stiftet? Stog i kö på tomgång och när jag skulle köra så dog den på en cylinder!
Olja är nybytt till rätt mängd
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Säker på att det är olja och inte bensin. Kanske stiftet som hat lagt av.... Kolla alltid det enklaste först.
 

fredrik168

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2020
Ort
Sandviken
Hoj
Suzuki 1100ef och honda cb 400 n
Säker på att det är olja och inte bensin. Kanske stiftet som hat lagt av.... Kolla alltid det enklaste först.

Jo det luktade olja och inte bensin! Satte i ett annat stift och det blev olja på det också men borde kanske kört runt utan stift i så den får ventilera lite, ska göra kompprov imon så får vi se sen.
 

fredrik168

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2020
Ort
Sandviken
Hoj
Suzuki 1100ef och honda cb 400 n
Har kollat komp (biltemamätare) och det var väl lite lågt på alla men 9.10.9.8 bar så sämst på 4:an och vid kall motor, så då borde det vara en ventiltätning som spökar då?
 

fredrik168

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2020
Ort
Sandviken
Hoj
Suzuki 1100ef och honda cb 400 n
Kanske ska köpa nya stift och slänga i först och prova, hade lite svag gnista (gul) så kanske det är så enkelt till slut!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
8 bar ska funka bra utan att den oljar ner stiftet så mycket men undre kolvring kan ha gått av eller sotat fast. Men intye ens dålig andra ring ska ge så mycket olja att stift slår igen jag har kört utan andra skrapringen och motorn har inte tagit nämnvärt med olja. På de mest trimmade enstånkorna jag byggt tar jag bort undre skrapringen för att få mindre friktion och mer hk och de har aldrig oljat ner ett stift. Men en kombo av 8 komptryck och trasig oljering kan ev ge detta oljekladd på stiftet. Ventiltätning som är väck oljar inte ner stift så de syns eller påverkar gången för de går köra helt utan vetiltätningar. De va vanligt förekommande back in the days att man tog bort ventiltätningar på rally och folkracemotorer för att få bättre smörjning ner i ventilskaften på vissa motorer som skar i ventilstyrningar. De gav bara en rökpuff vid uppstart. Alla Fordägare 70-90 tal vet ju vad som händer med otäta ventiltätningar = blårök vid start men motorerna funkar kalasbra ändå. Har du kollat upp vevhusventen så den är fri/öppen för om den är tät kan de bli extremt tryck upp från vevhus så de kan passera olja förbi kolvringar och kombon med 8 bars komp med igensatt vent kan nog ge detta fenomen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är sällan en toppackning läcker in olja till förbränningsrummet för de är tryck i förbränningsrummet och den ger för bra komptryck för att det ska va möjligt. Om toppackningen va så trasig att den bara ger 4 bar vid komptest kan den ev suga in olja vid motorbromsning men den låg på 8 bar så de borde inte va möjligt. De kan däremot läcka in olja i vattenkanaler eller ut mot utsida cylinder när toppackningen är väck.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...frågan är om det oljeindränkta tändstiftet verkligen var indränkt med olja. Vi har bara beskrivningen att gå efter men inga foton. Det mest tänkbara felet för mig - är att en flottör har hängt sig.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
De är sällan en toppackning läcker in olja till förbränningsrummet för de är tryck i förbränningsrummet och den ger för bra komptryck för att det ska va möjligt. Om toppackningen va så trasig att den bara ger 4 bar vid komptest kan den ev suga in olja vid motorbromsning men den låg på 8 bar så de borde inte va möjligt. De kan däremot läcka in olja i vattenkanaler eller ut mot utsida cylinder när toppackningen är väck.

hmmm håller inte med dej, mest svammel. om en toppackning blåser mellan 2 cylindrar kommer den suga olja från den ene till den andra cyl.
när en kolv är på vägg ner sugar den från andra cyl o vise versa
kommer fungera ungefär som en 2 cyl kompressor.
så är det o har alltid varit.
har precis bytat igen på min hundkoja med turbo den blåser toppackningen mellan 2 o 3 cyl lite då o då o då drar den olja som beskrivit ovan.jävla ladtryck o extremt trimmat.
även min racehoj gör så + många andra fordon jag mekad med genom åren
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Eh, matar den inte oljan till toppen med externa ledningar som GSX-R 1100?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eh, matar den inte oljan till toppen med externa ledningar som GSX-R 1100?

Bakifrån och via vissa dragstänger. Skulle det vara läckage där skulle man inte få 8 kg i komp med kall motor. Dock möjlig orsak, men det låter mindre sannolikt eftersom den gick på tomgång när den borkade.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top