Obyggdstouring och själsökeri

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Så då var det dags för den årliga MC semester. Jag hade tänkt åka till Nordkap och sen ner genom Norge till Lillehammer. Men pga Norge valde att porta oss svenskar i år så blir det en helt enkelt en annan resa. I år åker vi hela familjen förutom vovven. Dottern och jag på min hoj och sambon på sin hoj. Dags etapperna blir därför inte så långa med första stoppet i Lycksele där vi ska gå på djurparken besöka gammelplatsen och bada. Dag två åker vi vidare till Hammerdal för att bo på camp route 45. Efter dag 3 är planen inte färdig. Avfärd hemifrån sker nu på fredag 26/6 . Idéer på vad man kan hitta på efter Hammerdal mottages tacksamt!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Från Hammerdal åker du tvärs till Föllinge-Krokom-Tvärån-Frösön-Östersund så slipper du mer av 45-an. Bese Östersunds alla sevärdheter inkl Jamtli museum där man även äter bra.

Är ni ute efter aktiviteter eller vyer? Åre/Duved, Handöl, Tännforsen, Ristafallet, Kallbygden osv bjuder på fantastiska vyer och rastplatser. Vallbo lappkapell/Vålådalen likaså. Restauranger finns i mängd, bra badhus och spa i Åre på hotellet nere vid sjön.

Sedan föreslår jag Stugun-Hammarstrand-Bispgården där ni sedan svänger ned och kikar på Döda Fallet, Chulalongkorns Thailändska paviljong, vidare till Liden och Vättaberget. Sedan till Kovland där ett naturligt äventyrsbad "Stampen" väntar om ni är fallna för sådant och vädret är bra. Sundsvall har sedan en mängd attraktioner där särskilt Spikarnas fiskeläge på Alnö bjuder på både fina vägar, vacker miljö och god mat.

Efter detta viker ni in mot Matfors, Sörfors, Hassela, Bjuråker, Delsbo och Järvsö via Kalvstigen. I Järvsö finns massor av fina ställen att både fika/äta och bo. Och njuta av utsikter och miljöer.

Tja, skall ni vidare söderut följer ni tidernas väg, åker ni tillbaka norrut föreslår jag att ni först åker ut till Söderhamn och Skärså, sedan norrut via kustvägen. Tumregeln är som alltid att undvika E4.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Från Hammerdal åker du tvärs till Föllinge-Krokom-Tvärån-Frösön-Östersund så slipper du mer av 45-an. Bese Östersunds alla sevärdheter inkl Jamtli museum där man även äter bra.

Är ni ute efter aktiviteter eller vyer? Åre/Duved, Handöl, Tännforsen, Ristafallet, Kallbygden osv bjuder på fantastiska vyer och rastplatser. Vallbo lappkapell/Vålådalen likaså. Restauranger finns i mängd, bra badhus och spa i Åre på hotellet nere vid sjön.

Sedan föreslår jag Stugun-Hammarstrand-Bispgården där ni sedan svänger ned och kikar på Döda Fallet, Chulalongkorns Thailändska paviljong, vidare till Liden och Vättaberget. Sedan till Kovland där ett naturligt äventyrsbad "Stampen" väntar om ni är fallna för sådant och vädret är bra. Sundsvall har sedan en mängd attraktioner där särskilt Spikarnas fiskeläge på Alnö bjuder på både fina vägar, vacker miljö och god mat.

Efter detta viker ni in mot Matfors, Sörfors, Hassela, Bjuråker, Delsbo och Järvsö via Kalvstigen. I Järvsö finns massor av fina ställen att både fika/äta och bo. Och njuta av utsikter och miljöer.

Tja, skall ni vidare söderut följer ni tidernas väg, åker ni tillbaka norrut föreslår jag att ni först åker ut till Söderhamn och Skärså, sedan norrut via kustvägen. Tumregeln är som alltid att undvika E4.

Beroende på ålder kan ett besök i Järvsö Bergcykelpark rekommenderas. En av världens bästa faktiskt. Boka hyrcyklar några/någon vecka i förväg. Lämpligt från 10-12 år och uppåt beroende på vana på cykel.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tack för alla tips! Nu är det strax avfärd!
IMG_20200626_082025145.jpg
Byggde ett eget väskrack för att hålla Biltema väskor på sambons Triumph.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Resan till Lycksele igår flöt på utan större bekymmer. Var grymt skönt att köra så kort stint eftersom min dotter på 11år hade problem att hålla sig vaken! Väl framme så vart det bad och sen go kart körning. Idag far vi vidare mot Hammerdal.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Resan till Lycksele igår flöt på utan större bekymmer. Var grymt skönt att köra så kort stint eftersom min dotter på 11år hade problem att hålla sig vaken! Väl framme så vart det bad och sen go kart körning. Idag far vi vidare mot Hammerdal.

Från Hammerdal kör ni ner till Skyttmon. https://www.google.com/maps/@63.415...181.12558&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656
När alla andra sålde eller blev lurade att sälja skogen för hundra år sedan behöll skogsägarna runt Skyttmon sin skog och därmed pengarna som skogen var värd. En härlig känsla att köra genom skog mil efter mil och så öppnar sig som en oas i öknen med sina stora trähus.
En perfekt anledning att sträcka på benen och väcka dottern.
Sedan tar ni en avstickare till Borgvattnet och svergies mest hemsökta hus, prästgården i Borgvattnet. Lättkörd grusväg ifall någon i ressällskapet skulle ha problem med grus.
https://www.borgvattnet.eu/om-borgvattnet-prastgard/
https://www.google.com/maps/dir/833...7e582236188!2m2!1d16.3439817!2d63.1203624!3e0
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top