Funderingar på att bygga egen luftburk.

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Tja,

Håller på med ett litet brat/scrambler-projekt på en gammal XJ550.

Har rensat ramen för att få rent i "triangeln" och då strycker original luftburk på foten. Har kikat runt lite på pod-filer och diverse strutar. Men känner inte att något riktigt faller mig i smaken. Då började jag fundera på att bygga en egen luftburk. Har ingen eg koll på hur detta med dynamik i luftburkar.

Vad tror ni om att bygga en burk liknande denna skiss. Notera att det bara är en "frihandsskiss" som ej är mått/skalenlig.

luftbox2.pngLuftbox3.png

Bygga den dubbelväggig inuti. Sedan använda sig av ett liknande bilfilter i den.
luftfilter1.jpg

Hade det kunnat fungera tror ni? Skall man isf köra galler hela vägen runt eller skall man ha ett "lock" på toppen för att förhindra att vatten går in ovanifrån?

Mvh
C
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Vacuumförgasare på den va? Din konstruktion ger inte samma funktion som en luftburk. Den ska ju ge ett visst motstånd för att vacuumförgasaren ska fungera rätt. Studera orginalburken, så ser du att ingångshålet är ung som en av förgasarna.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Intaget till luftburken är en stor öppen skåra. Är eg inget större motstånd alls vad jag kan se.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om de nu är vacumfuggar så bygg tät burk med exakt samma inkommande area in till luftburken som org så kan den ev gå bra. Om de är vanliga förgasare kan du bygga hur som helst de är bara bestycka om dem i värsta fall
 
Last edited:

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Ok, då får vi plocka fram högstadiematten! Diametern på en fugge är 50 mm. Det ger en radie på 2,5 cm, A=r*r*pi. A blir därmed ca 19 cm² om jag inte räknat helt fel.

Så om jag bygger en tättslutande burk med ett friskluftsintag på ca 19 cm² så borde allt vara frid och fröjd?
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Tack för att ni tar er tid att förklara för övrigt! Har aldrig riktigt engagerat mig i att lära mig det här!

Om jag nu skulle falla platt i mitt luftburksexperimenterande, finns det några alternativa fuggar att använda? Sitter mikuni 28mm där original.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
. Ta samma area som org luftburkens insug har för säkerhets skull. Annars kan du ta vilka fyrtaktsgasare som helst men då blir de jobbig inbestyckning allt från lågfart till trottelnål nålmunstycke och trottelskärning kan behöva ändras och de kräver stor vana att bestycka in förgasare.
 
Last edited:

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Luftfilterhållaren till min 80-tals Suzuki försvann när jag flyttade så jag var tvungen bygga egen. Kan säga att hojen gick aldrig lika bra igen oavsett justeringar på dimensionerna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top