REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 83
  1. #1
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129

    Bakljuset pulserar i takt med blinkers

    Knappt man ser det men bak/bromsljuset pulserar lite i takt med blinkers och det gav en tvåa som måste fixas.
    Felet uppstår när man blinkar åt båda hållen och det hjälpte inte att dra en till jordkabel från lampan till ramen.

    Kikade på baklyktan och alla kontakter baktill. Tog loss och satte dit dem och kan inte se att något skulle vara dåligt. Kollade även blinkersrelät.
    Plötsligt när jag drog igång blinkers funkade inte vänster fram och det blinkade snabbt. Gick igenom allt jag kikat på plus blinkerslampan som såg fin ut. Testade igen, felet var kvar i 3 sekunder sedan funkade det igen. Dock har jag fortfarande pulserade bakljus.

    Vet ej om batteriet är dåligt eller om hojen tjuvdrar men är batteriet inkopplad i ca 1-2 månader utan att jag kör så går det inte att starta hojen. Har dock inte behövt ladda mitt under en säsong så normalt startar den jättebra.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-06-23 klockan 09:45.

  2. #2
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 905
    Är det samma problem oavsett om motorn är igång eller inte? Är det bara bakljuset som blinkar? Hur mår ditt tändlås? Har du gått igenom alla kontakter mellan blinkersknapp och varje blinkers?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  3. #3
    dalis silads avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750, Kawasaki VN 800
    Inlägg
    771
    Pulserar det oavsett om motorn är igång eller inte?
    Anledningen till min fråga är att jag mins en tråd här där någon hade blinkers som inte fungerade med motorn avstängd, och han blev underkänd på besiktningen (dom testar oftast med motorn avstängd) men i efterhand framkom att det inte finns något krav att blinkers skall fungera med avstängd motor.

  4. #4
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Är det samma problem oavsett om motorn är igång eller inte? Är det bara bakljuset som blinkar? Hur mår ditt tändlås? Har du gått igenom alla kontakter mellan blinkersknapp och varje blinkers?
    Tänkte faktiskt på det när jag vaknade :-) Måste kolla hur den beter sig med motorn igång.
    Ska kolla om annat ljus pulserar
    Tändlåset ser fint ut på utsidan och har aldrig kärvat men jag kan öppna och titta om felet kan ligga där.
    Blinkersreglaget gick jag igenom och det ser fint ut. Har inte sett någon kontakt framtill men ska plocka ned hojen tills jag hittar dem.



    Citat Ursprungligen postat av silad Visa inlägg
    Pulserar det oavsett om motorn är igång eller inte?
    Anledningen till min fråga är att jag mins en tråd här där någon hade blinkers som inte fungerade med motorn avstängd, och han blev underkänd på besiktningen (dom testar oftast med motorn avstängd) men i efterhand framkom att det inte finns något krav att blinkers skall fungera med avstängd motor.
    Vi får se, ska kika på det strax.

  5. #5
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 682
    Ramen är inte en motorcykels jordpunkt. Jordpunkten är batteriets minuspol. Kabeln från batteriets minuspol ned till motorn kan oxidera sönder. Denna "jordpunkt" är avsedd för generator och startmotor, inget annat. Det är inte helt lätt att felsöka "jordfel" men att mäta spänningsfall från batteriets minuspol till andra förbrukares "jord" är enkelt. Det kan även vara "plusfel" dvs oxidation av kontakteringar och andra gemesamma punkter som t.ex. säkringar.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  6. #6
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    1 031
    Klassiskt jordfel.
    Eftersom det inte hjälpte med en kabel från lampan till ramen har inte ramen fullgod kontakt med minuspolen på batteriet.
    För stort övergångsmotstånd i nån förskruvning eller kontakt. Brukar fixas antingen genom demontering, oxidborttagning och montering eller med 5-56 på rätt ställe.
    Konsten är bara att hitta var.
    Racing is the process of turning money into noise.

  7. #7
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 639
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Klassiskt jordfel.
    Eftersom det inte hjälpte med en kabel från lampan till ramen har inte ramen fullgod kontakt med minuspolen på batteriet.
    För stort övergångsmotstånd i nån förskruvning eller kontakt. Brukar fixas antingen genom demontering, oxidborttagning och montering eller med 5-56 på rätt ställe.
    Konsten är bara att hitta var.
    2-26 använder jag...
    https://www.ahlsell.se/10/forbruknin...1174-3f299bde/
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  8. #8
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 940
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Klassiskt jordfel.
    Eftersom det inte hjälpte med en kabel från lampan till ramen har inte ramen fullgod kontakt med minuspolen på batteriet.
    För stort övergångsmotstånd i nån förskruvning eller kontakt. Brukar fixas antingen genom demontering, oxidborttagning och montering eller med 5-56 på rätt ställe.
    Konsten är bara att hitta var.
    Praktexempel på jordfel
    Rattar hyllan

  9. #9
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Ja, helt klart jordfel vilket besiktningsmannen sade men det var inte bara bakljuset ser jag nu. Det är alla lampor som pulserar.


    Var kan felet tänkas sitta?

    Blinkersreglaget har jag tagit isär och den ska vara ok.
    Jag kan börja med kontakterna vid batteriet. Två kablar från batteriets minus, en till motorn och en till den stora ihoplindade kabelhärvan.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-06-23 klockan 11:51.

  10. #10
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 682
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Två kablar från batteriets minus, en till motorn och en till den stora ihoplindade kabelhärvan.
    50% chans/risk att du börjar med "rätt" sak.

    Mellan minuspol och alla lampor har du tre saker att felsöka. Själva kabeln (minst troligt), kontaktstyckena (mest troligt) eller säkringar och dess säkringshållare (mindre troligt).
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Timmele
    Hoj
    2010 BMW K1300GT, 1985-Yamaha XT350
    Inlägg
    30
    Om det pulserar när motorn är avstängd kan det precis lika gärna vara batteriet som är dåligt. när blinkersen tänds sjunker spänningen till bakljuset, detta upplevs som att det pulserar. kolla men motorn igång innan du börjar skruva.

  12. #12
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 682
    Bör tilläggas - som jag skrev tidigare - att även plusmatningen kan lida av spänningsfall i kontaktstycken, on/off, tändningslås etc och göra att lampor blinkar i takt med förbrukare.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  13. #13
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    1 031
    Nu vet jag inte vilken hoj det gäller. Vet dock att somliga hojar ibland drabbas av dålig kontakt mellan motor och ram.
    Racing is the process of turning money into noise.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 912
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Nu vet jag inte vilken hoj det gäller. Vet dock att somliga hojar ibland drabbas av dålig kontakt mellan motor och ram.
    Precis, bara ta fram Voltmetern (Multimetern) och mät spänningen mellan batteriets Minuspol ( - ) och motorn.
    Tex när man startar motorn....
    Eller i varje fall med tänd hojbelysning.

    Och dålig jord kollar man med en sladd mellan Lampan och Batteriets Minuspol ( - ). INTE med sladd mellan Lampan och Ramen.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  15. #15
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Har testat med motorn igång och felet uppstår ändå. Nu har det hänt två ggr sedan jag började undersöka att blinkers inte funkar efter att jag stängt av med nyckel. Trycker på blinkersreglaget och sätter på tändningen igen så funkar det.
    Gick igenom blinkersreglaget noga men allt ser bra ut. Näst blir att undersöka tändningslåset, ska även mäta det som föreslagits.

    Återkommer när jag testat allt.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Mellan dom 2 stora sjöarna
    Hoj
    HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
    Inlägg
    166
    Kolla jorden till blinkersena.

  17. #17
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Jag blir tokig...

    Har gått igenom:
    Blinkersreglage på styret
    Kontakter baktill från bakljus och blinkers
    Alla kontakter under lamphöljet fram
    Testat annat mc-batteri

    Hittade en kontakt som gick från blinkersreglaget som var misstänksamt oren så det kanske löste problemet då vänster blinkers fram inte alltid gick igång samt att inga gick igång ibland.

    Upptäckte att det låter från blinkersrelät när jag bromsar tex eller kör ljustutan. Man hör ett litet klick från relät, precis som den låter när man blinkar fast då kontinuerligt.

    Jag har ett lastoberoende blinkersrelä tänkt till en annan hoj jag kan testa men vet inte om den funkar till denna hoj som har 3 kontakter, en brun, brun-vit, gul-svart. LED-relät har bara 2 kontakter, + och L står det på den.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0988b.png
Visningar:	22
Storlek:	1,72 MB
Id:	454835


    LED-relä jag har: https://www.diodhuset.se/diod-xenon-...-for-mc-fll55f

  18. 2020-06-25, 22:11

  19. #18
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 682
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Har gått igenom:
    Beskriv hur du har "gått igenom". Som sagts tidigare, för att veta lär man mäta. Var finns spänningsfallen som är roten till det "onda" ?
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  20. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 139
    Precis som Anders skriver så måste man mäta för att veta, alla annat är chansningar och jag vet att el kan verka skräckinjagande men det är bara att fatta sladdarna till multimetern vare sig man vill eller inte om man ska får reda på felet hyfsat snabbt.

    Du har spänningsfall och det behövs ju inte mycket resistans för att få hyfsat stort spänningsfall så man börja dra ström genom kretsen, så även om det "ser ut vettigt" kan det vara fel. Om jag nu inte tänker helt fel så ger 0.5 ohms motstånd ett spänningsfall på 3.16V om man räknar på en 20W lampa som förbrukare, 0.5 ohm är inte mycket motstånd men 3.16V dropp märks säkert hyfsat tydligt speciellt om det pulserar.

    Jag skulle börja med att mäta spänningsfallet med multimetern inställd på likspänning (DC) mellan batteriets minuspol och jordpunkterna i samtliga lampor på hojen, en sladd på lamphållaren och den andra på batteriets minus pol, multimetern inställd på VDC eller V=, givetvis med lamporna påslagna för att se om man har ett spänningsfall nånstans på jordsidan. Hittar du spänningsfall får du börja söka var det kan vara.

    Är det inget spänningsfall på jordsidan skulle jag gå vidare och börja mäta från batteriets pluspol till pluspolen på lamporna i hojen, hittar du spännings fallet kan du flytta mätpunkten till tex säkringsboxen, tändlås och sen vidare via omkopplaren, mm ut mot lampan för att hitta spänningsfall på plussidan.

    Du ska kunna hitta spänningsfallet nånstans, antingen på plus eller minussidan om du börjar mäta dig från batteriet till förbrukarna. Då du hittar spänningsfallet kan du som jag skrev ovan flytta ditt mätande ut från batteriet för att på så sätt enklare hitta var du kan ha felet.

    Då säger att blinkreläet klickar till då man använder ljustuta och bromsljus, blinkreläet aktiveras då det utsätts för last vilket borde innebära att då drar ström genom det då bromsljus och helljus aktiveras. Nu spekulerar jag friskt och kan tänka fel, men du kan troligtvis ha dålig jordning till belysningen som då får jord via blinkerslamporna eller jorden på blinkersreläet.

    Du kan använda ett lastoberoende blinkrelä med bara två stift men då får du kolla så du kopplar ihop rätt stift, enklast är väl att göra korta kabelstumpar att koppla ihop reläet med kontakten i hojen. Sen får du hålla koll på kablarna så du kopplar ihop det som det ska, med spänningsmatningen till reläet (B+) och omkopplaren (L) till rätt stift i hojen. Dock lär ju inte detta lösa grundproblemet med spänningsfallet, det beror på att du nånstans har dålig kontakt och får ett motstånd i kretsen.

    Bara fram med multimetern och börja mäta, är ju bara att fråga om du har problem, är bara att böra du kommer allt lära dig väldigt mycket som du har nytta av om du mäter istället för att byta grejer på chansning. Var en kille här på sporthoj som hade problem med ett bakljus som jag var lite "elak" med, jag hade ganska enkelt kunna säga hur han skulle koppla in bakljuset men lät han fråga på och mäta sig fram till han kom på hur det skulle kopplas in själv. Han lärde sig nog väldigt mycket av det istället för att nån bara sa koppa ihop sladdarna så här.

    Man brukar ju säga att det inte finns dumma frågor bara dumma svar Är ju lite svårt att beskriva felsökningen i text så den ska bli begriplig, men hoppas det inte blev allt för förvirrande.
    Senast redigerat av bosse-l den 2020-06-26 klockan 09:32.

  21. #20
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Beskriv hur du har "gått igenom". Som sagts tidigare, för att veta lär man mäta. Var finns spänningsfallen som är roten till det "onda" ?
    Jag väntar på min multimeter. Bör få den idag men under tiden har jag öppnat alla kontakter jag kan se och kollat dem.



    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Precis som Anders skriver så måste man mäta för att veta.....
    Tack för en riktigt utförlig förklaringen! :-)
    Då hoppar jag över att testa nytt relä.

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Precis, TailGunner-dämpare ger lite "pluttesmälla" stil över det hela. Alltid retar det väl någon - som bara kan vara enda anledningen för en vuxen person att mo [...]

andersbrink
Vill du annonsera ovan? Klicka här