Pensionsexempel

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
"2,2 miljoner svenskar lever i dag på pension, och av dem räknas drygt 300 000 som fattigpensionärer. En majoritet av de fattiga är kvinnor."

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/missnojet-kokar-bland-sveriges-fattigpensionarer

ca 13,6% av alla våra pensionärer är fattigpensionärer.
Det om något låter som både välfärdsland, bra försvar för högt skattetryck och humanitär stormakt. Att en majoritet av de fattiga är kvinnor dessutom blir pricken över i'et för världens första feministiska regering...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Varför ska man leva på bidrag??? Leva på andra.. Inte undra på att skatten är hög..

Varför är de korkat att betala av huset?? Minska på utgifterna är väl inte fel..

Samhället är urled när prio ligger på fel grejor..

För att den som inte betalar av ändå kommer att bli kompenserad. Samma gäller för den som sparar gentemot den som inte sparar. Spararen straffas och den som inte sparat kompenseras.

Man kan säga att gammal hederlig betalningsmoral inte är det som premieras. Jag sa aldrig att jag gillar det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är inte samma kappsäck med skattemedel.

Pensionssystemet
Statskassan
Kommunala budgeten

Tre helt olika påsar som fylls på och förvaltas på olika sätt med olika syften. :mattias

Tycker du ja.

Det tyckte inte Göran Persson (s) när han införlivade Pensionssystemets insparade pengar 280 miljarder kronor i statskassan.

Men det finns olika åsikter
https://www.qwant.com/?q=Göran Persson ATP&t=web

Det tycker inte dagens riksdagspolitiker när de efter 2 år vältrar över kostnaderna för asylsökande
på kommunerna.
(Dom kanske bytt namn då efter 2år till Nyanlända eller något annat eftersom många åker på semester till hemlandet och då passar ju inte Flykting / Asylsökande så bra.)

https://www.qwant.com/?q=Nyanlända fast i Iran&t=web
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Säger inte att det är bra alla gånger men det är, nog, rätt många plantor som förvisso arbetat helt och fullt men inte lyft ett finger för att optimera sin pension = gubbar som kärringar.

Sen har dom tid att gnälla fast jag tycker de sällan gör det, menar siffrorna kommer knappast som en chock dagen D och förhoppningsvis har dom styrt upp livet innan för den ekonomi som ska komma.

Har man då en låg pension att vänta och inte gjort vad man kunnat för att anpassa livssituationen efter den så är det knappast lönt att gnälla.

Men som sagt, gnället kommer förmodligen mer från oss med +/- halva arbetslivet kvar tvi fan :glömdet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Pink, men min pensionsålder är 70år sex månader, så jag kommer knappelunda att leva den dagen ändå.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top