Om bensinkranen läcker

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Läste att de som fungerar med vakuum inte är tillförlitliga när de blir gamla och att det kan läcka bensin ned i cylindrarna och vevhuset om cykeln stått. Hur kollar man det, bara genom oljenivån?

När man drar loss slangen från kranet skall det inte läcka något om jag fattat rätt? Funderar på att sätta någon sorts extra ventil för vinterförvaring. Jag blev paranoid när jag läste om hur motorn kan haverera.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
För vinterförvaring är det en bättre ide att tömma tanken. Finns gott om trådar om nackdelarna med etanolen som finns i bensinen.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
För vinterförvaring är det en bättre ide att tömma tanken. Finns gott om trådar om nackdelarna med etanolen som finns i bensinen.

Det går väl ändå att sätta en sådan där enkel on/off mellan förgasaren och kranet ifall den skulle stå ett par veckor och man vill vara säker eller finns det någon nackdel som jag missar?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Visst går det. Finns kranar med slanganslutning i båda ändar. Bara att jag inte är en hängslen och livrem sort.
Till och med så att jag satte snabbkopplingar på bensinslangarna till en racehoj för kunna plocka av tanken snabbare. Då tog jag bort bensinkranen eftersom det var lika enkelt att lossa snabbkopplingen som att stänga kranen. En onödig pryl som kan gå sönder. Dessutom inget spill när tanken ska tömmas. Görs med en slangstump med snabbkoppling.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Snabbkoppel efter kranen skulle jag ju kunna ha, rycka isär om den skall stå i veckor.

Om kranet havererar så rinner det ju bara ut på garagegolvet.

Var hittar man sådant och håller de för ett antal kopplingar/isärtagningar eller nöts de snabbt?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Om TS ambition är att fylla vevhuset med bensin, räcker det inte med en dålig bränslekran, nålventilen i förgasaren måste också vara dålig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För att du ska fylla cylindrarna och vevhuset så räcker det inte med att kranen havererat. Du måste även ha havererade förgasare som släpper igenom bensinen. På en med insprutning så måste insprutsventilerna stå öppna.
Jag har personligen aldrig haft en MC med manuell bensinkran och jag har aldrig brytt mig speciellt om det.
Känner du dig orolig så skulle jag säga att det bästa i så fall är att byta ut den befintliga bränslekranen mot en ny om du är orolig för att den är så gammal att den skulle kunna ställa till med problem.

Men normalt sett så ska inte en öppen bränslekran ställa till med något förutsatt att förgasare/insprutning är i bra skick.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Tack för infon. Kan vara bra att veta, ska kolla på olika alternativ. Är nojig för att jag är rädd om hojen. Det är ju bara en Diversion men den har för mig ett affektionsvärde som vida överstiger marknadsvärdet, så har det inte varit med mina andra hojar.
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Är du orolig för läckage kan du alltid byta ut flottörventilnålarna då dessa åldras fortare med dagens bensin.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
En sån här bensinkran från Briggs & Stratton monterade jag på gräsklipparen efter att motorn fyllts med bensin men då fanns det ingen bensinkran alls från början och flottören tätar dåligt.

https://www.reservdelaronline.se/br...03-briggs-stratton-bensinkran-rak-698183.html

En sådan kan du ju sätta på dolt ställe på bensinslangen om du vill ha en manuell bensinkran då den står länge. Om det läcker ner bensin i motorn lär väl oljan lukta bensin och oljenivån stiga märkbart. Bara att kolla oljenivån och lukta på oljan.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
En sån här bensinkran från Briggs & Stratton monterade jag på gräsklipparen efter att motorn fyllts med bensin men då fanns det ingen bensinkran alls från början och flottören tätar dåligt.

https://www.reservdelaronline.se/br...03-briggs-stratton-bensinkran-rak-698183.html

En sådan kan du ju sätta på dolt ställe på bensinslangen om du vill ha en manuell bensinkran då den står länge. Om det läcker ner bensin i motorn lär väl oljan lukta bensin och oljenivån stiga märkbart. Bara att kolla oljenivån och lukta på oljan.

Fel dimension verkar det som men ja, det var något sådant jag hade i tankarna. Nu har tyvärr ett mer akut problem uppstått, ett gaffelben läcker. Jag har inte verktyg, lokal, kundsap så jag funderar på att leja bort det. När jag tittar runt på nätet har en del satt ut pris för just det jobbet, det verkar variera från 2000 till strax under 3000. De här firmorna ligger för långt bort men är det här rimliga riktpriser?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vist kan en vakuumkran läcka in soppa i insuget och förbi kolvringarna ner i vevhuset utan att passera förgasarens flotörnål. De är ju det som är gisslet med vakuumkranar de tar ja pulserna från insuget och de är den vägen de läcker.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Fel dimension verkar det som men ja, det var något sådant jag hade i tankarna. Nu har tyvärr ett mer akut problem uppstått, ett gaffelben läcker. Jag har inte verktyg, lokal, kundsap så jag funderar på att leja bort det. När jag tittar runt på nätet har en del satt ut pris för just det jobbet, det verkar variera från 2000 till strax under 3000. De här firmorna ligger för långt bort men är det här rimliga riktpriser?
Bladmåttstricket? Du behöver bladmått, plattskruvmejsel, torkpapper, kanske lite 5-56 eller wd40.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
2000 - 2500:- är nog rätt normalt för isärtagning, rengöring, nya tätningar och dammskydd och så frisk olja i rätt mängd. Dyrare om du kommer med hela hojen kanske.
Är det en vanlig gaffel utan finesser som elektronik osv så finns det säkert någon som fixar det åt dig för en femhundring och du köper material. Nu är ju det inte rätt sätt att göra det på så jag kan ju inte råda till det, men jag har hört att det händer.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top