REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 16 av 16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Hoj
    XJ600S -99

Om bensinkranen läcker

Läste att de som fungerar med vakuum inte är tillförlitliga när de blir gamla och att det kan läcka bensin ned i cylindrarna och vevhuset om cykeln stått. Hur kollar man det, bara genom oljenivån?

När man drar loss slangen från kranet skall det inte läcka något om jag fattat rätt? Funderar på att sätta någon sorts extra ventil för vinterförvaring. Jag blev paranoid när jag läste om hur motorn kan haverera.

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    För vinterförvaring är det en bättre ide att tömma tanken. Finns gott om trådar om nackdelarna med etanolen som finns i bensinen.
    Racing is the process of turning money into noise.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Hoj
    XJ600S -99
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    För vinterförvaring är det en bättre ide att tömma tanken. Finns gott om trådar om nackdelarna med etanolen som finns i bensinen.
    Det går väl ändå att sätta en sådan där enkel on/off mellan förgasaren och kranet ifall den skulle stå ett par veckor och man vill vara säker eller finns det någon nackdel som jag missar?

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    Visst går det. Finns kranar med slanganslutning i båda ändar. Bara att jag inte är en hängslen och livrem sort.
    Till och med så att jag satte snabbkopplingar på bensinslangarna till en racehoj för kunna plocka av tanken snabbare. Då tog jag bort bensinkranen eftersom det var lika enkelt att lossa snabbkopplingen som att stänga kranen. En onödig pryl som kan gå sönder. Dessutom inget spill när tanken ska tömmas. Görs med en slangstump med snabbkoppling.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Hoj
    XJ600S -99
    Snabbkoppel efter kranen skulle jag ju kunna ha, rycka isär om den skall stå i veckor.

Om kranet havererar så rinner det ju bara ut på garagegolvet.

Var hittar man sådant och håller de för ett antal kopplingar/isärtagningar eller nöts de snabbt?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Om TS ambition är att fylla vevhuset med bensin, räcker det inte med en dålig bränslekran, nålventilen i förgasaren måste också vara dålig.

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    Den jag använt verkar vara på väg ut ur sortimentet. https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...ang-2000022840
    Har sett att det finns andra, men ingen aning var man hittar dom.
    Googla snabbkoppling bensin.

Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    För att du ska fylla cylindrarna och vevhuset så räcker det inte med att kranen havererat. Du måste även ha havererade förgasare som släpper igenom bensinen. På en med insprutning så måste insprutsventilerna stå öppna.
    Jag har personligen aldrig haft en MC med manuell bensinkran och jag har aldrig brytt mig speciellt om det.
    Känner du dig orolig så skulle jag säga att det bästa i så fall är att byta ut den befintliga bränslekranen mot en ny om du är orolig för att den är så gammal att den skulle kunna ställa till med problem.

Men normalt sett så ska inte en öppen bränslekran ställa till med något förutsatt att förgasare/insprutning är i bra skick.
    The man, the myth, the concept.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Hoj
    XJ600S -99
    Tack för infon. Kan vara bra att veta, ska kolla på olika alternativ. Är nojig för att jag är rädd om hojen. Det är ju bara en Diversion men den har för mig ett affektionsvärde som vida överstiger marknadsvärdet, så har det inte varit med mina andra hojar.

Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Hoj
    CB750
    Är du orolig för läckage kan du alltid byta ut flottörventilnålarna då dessa åldras fortare med dagens bensin.

Medlem Vrak2005s avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Hoj
    Z800 -14
    En sån här bensinkran från Briggs & Stratton monterade jag på gräsklipparen efter att motorn fyllts med bensin men då fanns det ingen bensinkran alls från början och flottören tätar dåligt.

https://www.reservdelaronline.se/bra...ak-698183.html

En sådan kan du ju sätta på dolt ställe på bensinslangen om du vill ha en manuell bensinkran då den står länge. Om det läcker ner bensin i motorn lär väl oljan lukta bensin och oljenivån stiga märkbart. Bara att kolla oljenivån och lukta på oljan.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Hoj
    XJ600S -99
    Citat Ursprungligen postat av Vrak2005 Visa inlägg
    En sån här bensinkran från Briggs & Stratton monterade jag på gräsklipparen efter att motorn fyllts med bensin men då fanns det ingen bensinkran alls från början och flottören tätar dåligt.

https://www.reservdelaronline.se/bra...ak-698183.html

En sådan kan du ju sätta på dolt ställe på bensinslangen om du vill ha en manuell bensinkran då den står länge. Om det läcker ner bensin i motorn lär väl oljan lukta bensin och oljenivån stiga märkbart. Bara att kolla oljenivån och lukta på oljan.
    Fel dimension verkar det som men ja, det var något sådant jag hade i tankarna. Nu har tyvärr ett mer akut problem uppstått, ett gaffelben läcker. Jag har inte verktyg, lokal, kundsap så jag funderar på att leja bort det. När jag tittar runt på nätet har en del satt ut pris för just det jobbet, det verkar variera från 2000 till strax under 3000. De här firmorna ligger för långt bort men är det här rimliga riktpriser?

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Vist kan en vakuumkran läcka in soppa i insuget och förbi kolvringarna ner i vevhuset utan att passera förgasarens flotörnål. De är ju det som är gisslet med vakuumkranar de tar ja pulserna från insuget och de är den vägen de läcker.
    BOOST III

Medlem swlabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Hoj
    1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Fel dimension verkar det som men ja, det var något sådant jag hade i tankarna. Nu har tyvärr ett mer akut problem uppstått, ett gaffelben läcker. Jag har inte verktyg, lokal, kundsap så jag funderar på att leja bort det. När jag tittar runt på nätet har en del satt ut pris för just det jobbet, det verkar variera från 2000 till strax under 3000. De här firmorna ligger för långt bort men är det här rimliga riktpriser?
    Bladmåttstricket? Du behöver bladmått, plattskruvmejsel, torkpapper, kanske lite 5-56 eller wd40.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    2000 - 2500:- är nog rätt normalt för isärtagning, rengöring, nya tätningar och dammskydd och så frisk olja i rätt mängd. Dyrare om du kommer med hela hojen kanske.
    Är det en vanlig gaffel utan finesser som elektronik osv så finns det säkert någon som fixar det åt dig för en femhundring och du köper material. Nu är ju det inte rätt sätt att göra det på så jag kan ju inte råda till det, men jag har hört att det händer.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Hoj
    XJ600S -99
    Då ser jag det som ett ungefärligt riktmärke.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Märkligt många som verkar köra fast på just elsystemet. Och påfallande många gånger är det ju den enklare varianten, som i det här fallet, med lite plus och m [...]

hannuse
Vill du annonsera ovan? Klicka här