Segt när hojen stjäls i början av sommaren...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mmm, här i byn hade vi påhälsning av en ljusskygg individ som försökte sno en båtmotor för ett antal år sedan men uppmärksammades av en handlingskraftig medborgare med hagelbössa. Efter en biljakt med prejning studsade en vilt svärande medborgare ur bilen med bössan i högsta hugg (Ni som minns ”Vi hade i alla fall tur med vädret” kan kanske föreställa Er scenen ). Tjuven var inte alls intresserad av att på uppmaning stanna och diskutera situationen utan lade benen på ryggen, dock ändrade han sig när ett antal hagel kliade honom i ändalykten.

Naturligtvis hamnade båda inför skranket, den aktningsvärde medborgaren menade att han minsann skjutit i backen och att några oturliga rikoschetter måste ha träffat tjuvens ändalykt. Shit happens. Mot detta protesterade tjuv såväl som dennes flickvän (som varit förnuftig nog och stannat) högljutt varpå medborgaren svarade något i stil med att ”-... det ska Du ha helt klart för Dig, att hade jag velat träffa hade det inte bara suttit några hagel i ändan på Dig...”.

Men rättvisans kvarnar mal ju, ett sådant självsvåldigt beteende kunde ju inte anses stå i proportion till förseelsen, men tack vare ett på pappret klanderfritt förflutet klarade vår aktningsvärde medborgare sig undan med fotboja och förverkande av bössan. Dock har bygden inte drabbats av en enda båtmotorstöld sedan dess.

Så ibland är kanske publicitet inte enbart av ondo, jag skulle tro att det är rätt många i byn som är tacksamma för äldre herrar med hagelbössa och hett temperament :)


När hände detta? Jag skulle tro att skulle man jaga nån med hagelbössa även utan att avlossa nån skott så sitter licenserna jäkligt löst och även om man inte skulle tappa dom så lär man vara utan bössorna under utredningen vilket ju kan kan ta nåt år. Helt klart är det ju så att en sån här incident tar bort brottsligheten men det verkar inte riktigt dom som har hand om rättsväsendet förstå det krävs risk om kännbara straff för att minska brottsligheten vilket ju exemplet i ovan är. Fick höra av en där det för kom grovt organiserad tjuvjakt att skulle man skjuta mot nån tjuvjägare skulle man ha hagelbössa och vara noga att plocka upp hyllorna då det då är svårt att bindas till ett vapen, kulgevär är ju inte att rekomendera om en kula hittas så är det ju mer elller mindre kört. Satan så sjukt samhället blivit då folk ens ska behöva fundera på att ta till våld och skjuta mot folk för att få ha sina grejer ifred.

Här i kommun var det en åkare som efter upprepade dieselstölder misshandlade några med hydaulslang och tog av dom skorna så dom inte kunde springa i väntan på polisen. Tror han slog av armen på den ena gärningsmannen och dom andra var ganska blåa, tror han klarade sig men att det verkligen var på gränsen.

Tänker lite på GW om nerkapade jakttorn https://youtu.be/VJOWOHBrrd4

Jag kan bara flika in att jag har väldigt bra erfarenheter av Svedea efter min knäskada, det är i och för sig via trafikförsäkringen men allt har gått snabbt och inget tjorv, vet inte heller om jag kan hitta nåt billigare bolag att försäkra min hojar i. Kommer att ta över ena om inte bägge bilarna till Svedea nästa gång försäkringen ska förnyas, mellan halva och en tredjedel av priset på L200 beroende på hur höga självrisker man vill ha.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mmm, här i byn hade vi påhälsning av en ljusskygg individ som försökte sno en båtmotor för ett antal år sedan men uppmärksammades av en handlingskraftig medborgare med hagelbössa.

Det där kommer jag ihåg...!

Under flera år efteråt satt ju en skylt uppspikad med "Välkommen till Jävrebodarna, om du inte har ärliga avsikter - bär skottsäker väst...".

Och vilket jävla liv det blev i sedvanlig PK-media när man fick klart för sig hur den lokala polisen behandlade skytten. Både knarkardrägget och skytten blev väl häktade lokalt direkt efter händelsen. Knarkardrägget fick sitta inlåst trots att han klagade på hagelsplitter i röven medans arrestvakten lät skytten sitta i fikarummet för att fika och titta på TV med personalen på häktet...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Här i kommun var det en åkare som efter upprepade dieselstölder misshandlade några med hydaulslang och tog av dom skorna så dom inte kunde springa i väntan på polisen. Tror han slog av armen på den ena gärningsmannen och dom andra var ganska blåa, tror han klarade sig men att det verkligen var på gränsen.

Det där kommer jag också ihåg och även några andra roliga saker från ÖKX...

Det finns till exempel en person från norra Sverige som numera anses vara en så kallad "instagramprofil". Några år tidigare var hans fingrar lite väl långa. Sedan växte de helt plötsligt ihop korta, krokiga och buckliga efter ett nattligt besök i ÖKX...Det är sällan en bra ide att försöka bryta av en ringnyckel genom att föra in sitt finger i själva ringen...
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Fördjävligt.

Både av Jocke och ditt försäkringsbolag. Jag hade bytt bolag efter en sådan hantering. Jag jobbar med försäkringsbolag dagligen, och skillnaderna mellan bolagens ärendehantering är stor.

Men det viktigaste av allt är att studera villkoren och inte bara priset innan man tecknar försäkring. Svedea och Bilsport & MC är det bolag som har haft bäst villkor för mig. Haft en skada med Svedea och det sköttes exemplariskt.

I övrigt är det svenska rättssystemet ett skämt. Finns noll och ingen anledning att ens polisanmäla något brott, såvida man inte behöver ett diarienummer till just försäkringsbolaget. ”Nedlagt på grund av brist på bevis” borde vara polisens och åklagarmyndighetens slogan. Och innan någon blir tertiärkränkt, så jo, jag gillar polisen, men inte organisationen, eller rättare sagt bristen på densamma.

Ja rättsystemet är skämt. Polisen gör ett hyfsat jobb tycker jag ändå men sedan tar det stopp och motarbetas därefter av det övriga samhället med en oändlig naiv godhet. Känns lite märkligt att staten lägger ned massor av tid och däremed pengar på det och så blir det ändå bara pannkaka av allt i slutändan. Det var fem poliser och vittnade om jag inte minns fel plus andra civila vittnen som skall ha ersättning samt åklagare, tre nämndemän, domare och en tingsnotarie plus två häktesvakter.

Måste kosta enorma summor och även om gärningsmannen fälldes så släpptes han samma dag eftersom fängelse inte fanns på tapeten efter det att åklagaren har har gjort sitt bästa för att översläta allvarligheten och målat upp hoppet om att just denna gång(han hade redan nio domar mot sig över tid) så skall det minsann gå vägen.

Nu kunde tjuven bara åka hem till sina polare som kommer hylla han som en hjälte eftersom han inte angav någon av sina kumpaner och han kan sedan fortsätta sitt liv med gratis motorcyklar och bilar tills han åker dit igen. Hade rättsväsendet menat allvar och för gärningsmannens och samhällets bästa så hade man kunnat ordna god studiero i fängelset och han skulle då få en chans att bryta med knark och tjuvaktiga vänner och en dag bli järnvägsingenjör...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Folksam är bolaget i fråga, man får ingen handläggare utan får ringa in till ett kundcenter med evighetslånga köer och de svarar sällan på några mejl. När man ringer efter ett par dagar och börjar undra varför de inte kan svara på en enkel fråga via mejl så säger de ja här ligger ett mejl från dig så märkligt att du inte fått svar. De har ingen uppföljning eller mätning av när något skall vara besvarat. Troligtvis kaosartad styrning av småpåvar på deras kundcenter.

Alla försäkringsbolag var med på rättegången med krav på ersättning från gärningsman utom mitt och på en enkel fråga om de kommer låta försäkringskollektivet eller tjuven stå för reparationskostnaden så är det...radiotystnad. Eftersom Folksam är ömsesidigt ägt så har vi som försäkrade ett intresse av att det blir gärningsmannen som får stå för fiolerna och inte försäkringstagarna men intresset verkar vara noll. Fakturan är ju ändå på över 60K.

Tack för svar.

Riktigt jävla tråkigt det du råkat ut för. Lider verkligen med dig även om jag skämtade lite i första inlägget! :(

Angående f-bolag så är väl den allmänna åsikten att två bolag ligger i toppen för hantering av ärenden. Svedea och Bilsport. Som många skrivit i tråden är de bäst för oss hoj-folk.

Vet inte om de försäkrar en SMC 690 eller vad premien blir men kan lova dig att det är värt varenda krona att ha något av dessa bolag i ryggen om och när det skiter sig. De jobbar på för din skull och när jag haft kontakt med dem så har det löst sig väldigt snabbt och utan diskussion.

Hoppas det löser sig för dig och att du får tillbaka hojen snart. Har du inte blivit erbjuden en lånehoj av Folksam under tiden din egen står på verkstad? Sånt brukar väl vara praxis när det drar ut på tiden.

Uselt av Folksam att hantera det på ett sådant sätt som nu. De lär ju inte försäkra några av mina fordon i framtiden... :smasha
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack för svar.

Riktigt jävla tråkigt det du råkat ut för. Lider verkligen med dig även om jag skämtade lite i första inlägget! :(

Angående f-bolag så är väl den allmänna åsikten att två bolag ligger i toppen för hantering av ärenden. Svedea och Bilsport. Som många skrivit i tråden är de bäst för oss hoj-folk.

Vet inte om de försäkrar en SMC 690 eller vad premien blir men kan lova dig att det är värt varenda krona att ha något av dessa bolag i ryggen om och när det skiter sig. De jobbar på för din skull och när jag haft kontakt med dem så har det löst sig väldigt snabbt och utan diskussion.

Hoppas det löser sig för dig och att du får tillbaka hojen snart. Har du inte blivit erbjuden en lånehoj av Folksam under tiden din egen står på verkstad? Sånt brukar väl vara praxis när det drar ut på tiden.

Uselt av Folksam att hantera det på ett sådant sätt som nu. De lär ju inte försäkra några av mina fordon i framtiden... :smasha

Det var precis samma visa med Folksam när min polare hade en skada. Tog en evighet, hela ärendet var valhänt hanterat. Folksam ska nog hålla sig till hus, hem och bilar känns det som. Men visst, Folksam hade utan tvekan lägst premie för min polare har jag för mig.

Håller med dig - Svedea och Bilsport känns bra att ha att göra med, och har som sagt innan haft de bästa villkoren för en mc-försäkring som jag kan hitta. Några exempel:

* Nyvärdesersättning i 24 månader vid försäkring av ny mc
* Välj själv vilken verkstad du vill att hojen ska lagas på
* Ersättning efter 14 dagar om hojen blir stulen och ej återfinns
* Körning på bana med SMC tillåts i alla steg och grupper, helkaskomomentet gäller som på gata
* 6 år/6000 mil maskinskadeförsäkring som lägst

Jag har inte hittat någon annan försäkring som har alla de villkoren. Viktigt för mig åtminstone!
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Svar till PierFrancesco:
En granne tog bilden och tjuvarna hade barrikaderat porten ut så att det inte gick att ta sig ut ur huset. Själva stölden tog bara knappa 10 minuter min och polisen var på plats bara några minuter senare efter det att de lämnat platsen. Hade GPS på hojen så vi kunde guida andra poliser i söderort mot tjuven som greps när han försökta gömma hojen.
Vilken GPS har du och är du nöjd med den?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det där kommer jag ihåg...!

Under flera år efteråt satt ju en skylt uppspikad med "Välkommen till Jävrebodarna, om du inte har ärliga avsikter - bär skottsäker väst..."
Mjo, en angränsande tjuvnadsdrabbad hamn skyltade med frasen "Välkommen till XXXXXX båthamn. Här vaktar Jävrebodarnas byalag" och vad jag vet har det inte försvunnit några motorer därifrån heller. Exemplets makt...
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag för egen del blir nog mest besviken på det svenska ”rättssamhället” när jag läser sånt här!
:huvet
Men det är ju jag det....

Fast han vill ju ha en hel hoj. Det kommer inget rättssamhälle ge honom, enbart försäkringsbolag. Lösningen är inte att idioten får 10 års fängelse utan att han får en hel hoj. Resten är samhällets problem.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
De behöver man inte vara...

En polares granne hade en vattenskoter på baksidan av huset å en kväll hörde han någon som mickla me den..
Han tog sin magnum å gick å tömde magasinet i busken... Sen dess har han inte haft någon påhälsning..

Dåså?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Fast han vill ju ha en hel hoj. Det kommer inget rättssamhälle ge honom, enbart försäkringsbolag. Lösningen är inte att idioten får 10 års fängelse utan att han får en hel hoj. Resten är samhällets problem.

Jag hade kunnat vara utan hoj om jag visste att personen som orsakat mig bekymmer, problem och en hojfri säsong faktiskt dömdes för det till ett kännbart straff. I detta fall vore det 10 år. Då hade jag fasen varit mer än nöjd och kunnat åka resten av säsongen på en skakig gammal moppe som toppar 25... i korvätarhjälm och flipflops :yoparty

Det är min lösning. :fakta
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag hade kunnat vara utan hoj om jag visste att personen som orsakat mig bekymmer, problem och en hojfri säsong faktiskt dömdes för det till ett kännbart straff. I detta fall vore det 10 år. Då hade jag fasen varit mer än nöjd och kunnat åka resten av säsongen på en skakig gammal moppe som toppar 25... i korvätarhjälm och flipflops :yoparty

Det är min lösning. :fakta

Båda ”lösningarna” strider inte mot varandra och är helt fristående så jag hade valt båda.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Bilsport & MC får mycket beröm här i tråden, och visst är det ett bra bolag till 99% för oss mc-åkare.
Men det finns handläggare inom den sista procenten även hos Bilsport som är farligt nära att klassas som idioter.
Jag blev påkörd bakifrån på min XJ 900 för några år sedan. Stod helt stilla vid en korsning/vägskäl efter att ha korsat
en järnväg, blinkar höger och väntar på en lucka att ansluta mig till den trafikerade huvudleden och en skåpbil rammar rakt in i bakhjulet.
Han "såg mig inte". Föraren i skåpbilen ansågs helt vållande för olyckan.

Eftersom nya delar behövde beställas från Japan så drog ärendet ut på tiden, det tog väl 4-6 veckor innan jag fick tillbaka hojen och det hade hunnit bli mot slutet av September eller så.

Handläggaren hos Bilsport, min handläggare alltså som ska stå på min sida, svarade så här när jag bad honom kräva stilleståndsersättning av motpartens bolag för att jag inte kunnat använda mitt pendlings-fordon till jobbet.

"Men det är ju höst nu och då brukar man ju inte köra mc, och pengarna du hade lagt på bensin till och från jobbet kan du ju köpa busskort för istället."
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Står inget i domen vad som händer om lille Jocke 34 år struntar i frivården men antagligen ingenting eller? Man kan säga att jag fick längre straff än tjuven...min hoj står fortfarande 40 dagar senare på verkstad.

Jag vet nu vad som händer om man begår nya brott under sin skyddstillsyn och det är att det händer absolut ingenting visar det sig. Tjuven greps i september 2020 för stöld(ej mc) och narkotikabrott dvs mindre en sex månader från förra domen som då hade ett straffvärde på 7-8 månader i fängelse men blev skyddstillsyn. Nu jeklar sätter rättsväsendet ned foten och den hårda domen blev...dagsböter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Häruppe (norrland ospecifierat) var det en minibuss som hade kört in på en gård för att stjäla, gårdens ägare kom dock hem och parkerade in dom, varpå dom valde att överge minibussen och fly i en båt dom stal.

Gårdens ägare presenterade bilder på när bussen kom till hans gård från en lämpligt placerad åtelkamera.

Sedan bilder på när dom försökte hämta minibussen men misslyckades då den var kraftigt vandaliserad.

Polisen frågade efter bilderna på när minibussen vandaliserades, för att kunna utreda det brottet.
Tyvärr hade vandaliseringen utförts precis då han hade plockat ner åtelkameran för att åka in till stan och köpa ett nytt minneskort...
Så jävligt det kan slumpa sig...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Det tyckte Polisen också....

Jag kan säga att i dom trakterna är det jävligt många som har tänkt jaga hemma på gården numera.
Många har satt upp åtelkameror hemma på den egna tomten, för att se vilka djur som rör sig där när ingen är hemma..

Åtelkameror är billiga på wish och ebay, och så länge man tänker på att dom inte tar kort när minneskortet är fullt, batteriet är slut, eller man har plockat ner den för att byta minneskort så fotograferar dom ju allt som rör sig...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Bilsport & MC får mycket beröm här i tråden, och visst är det ett bra bolag till 99% för oss mc-åkare.
Men det finns handläggare inom den sista procenten även hos Bilsport som är farligt nära att klassas som idioter.
Jag blev påkörd bakifrån på min XJ 900 för några år sedan. Stod helt stilla vid en korsning/vägskäl efter att ha korsat
en järnväg, blinkar höger och väntar på en lucka att ansluta mig till den trafikerade huvudleden och en skåpbil rammar rakt in i bakhjulet.
Han "såg mig inte". Föraren i skåpbilen ansågs helt vållande för olyckan.

Eftersom nya delar behövde beställas från Japan så drog ärendet ut på tiden, det tog väl 4-6 veckor innan jag fick tillbaka hojen och det hade hunnit bli mot slutet av September eller så.

Handläggaren hos Bilsport, min handläggare alltså som ska stå på min sida, svarade så här när jag bad honom kräva stilleståndsersättning av motpartens bolag för att jag inte kunnat använda mitt pendlings-fordon till jobbet.

"Men det är ju höst nu och då brukar man ju inte köra mc, och pengarna du hade lagt på bensin till och från jobbet kan du ju köpa busskort för istället."

Sjukt, skall jämföras med när jag blev påkörd när jag cyklade och taxifirman inte gjorde någon anmälan till försäkringsbolaget. Då tog föräkringsbolagets handläggare (alltså taxins försäkringsbolag) och skickade en skadeblankett till mig, skickade en kopia till taxifirman och väntade två veckor på respons, när den inte kom så tog de min redogörelse som sanning och jobbade loss.

Enda jag blev initialt sur på var när jag ville få 3000 för cykeln och de begärde in reparationsoffert på den. Helvete tänkte jag och jagade runt lite för att hitta någon som kunde tänka sig ge en sådan, slutade med att en gammal cykelhandlare hade kontakter med firman som gjort cykeln och fick ut vad det skulle kosta att reparera den, typ 9000 eller något. Slutade med att jag fick ut typ 6500 efter åldersavdrag. Tror jag fick 700 för sveda och värk.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bilsport & MC får mycket beröm här i tråden, och visst är det ett bra bolag till 99% för oss mc-åkare.
Men det finns handläggare inom den sista procenten även hos Bilsport som är farligt nära att klassas som idioter.
Jag blev påkörd bakifrån på min XJ 900 för några år sedan. Stod helt stilla vid en korsning/vägskäl efter att ha korsat
en järnväg, blinkar höger och väntar på en lucka att ansluta mig till den trafikerade huvudleden och en skåpbil rammar rakt in i bakhjulet.
Han "såg mig inte". Föraren i skåpbilen ansågs helt vållande för olyckan.

Eftersom nya delar behövde beställas från Japan så drog ärendet ut på tiden, det tog väl 4-6 veckor innan jag fick tillbaka hojen och det hade hunnit bli mot slutet av September eller så.

Handläggaren hos Bilsport, min handläggare alltså som ska stå på min sida, svarade så här när jag bad honom kräva stilleståndsersättning av motpartens bolag för att jag inte kunnat använda mitt pendlings-fordon till jobbet.

"Men det är ju höst nu och då brukar man ju inte köra mc, och pengarna du hade lagt på bensin till och från jobbet kan du ju köpa busskort för istället."

Du skulle ha svarat att i så fall förväntar du dig gratis trafikförsäkring under vintern resten av ditt liv.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top