Segt när hojen stjäls i början av sommaren...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Fick min nya motorcykel stulen 11:e maj i år och tjuven på bilden(arslet med kapmaskinen i sina händer) greps av polis cirka 45 min efter stölden när han försökte gömma den i Hammarby Sjöstad. Efter en månads hårt liv med saft och bulle i häktet så dömdes tjuven för mc-stölden och en rad andra brott mot sitt nekande och efter alla förmildrande omständigheter blev påföljden(vi har ju inte straff)...skyddstillsyn.

Straffvärdet för hans samlade brottskavalkad han åkt dit på var sju månader men eftersom tjuven minsann inte blivit dömd för något på flera år samt siktar på att bli järnvägsingenjör om han bara lyckas läsa upp tre ämnen på komvux så blev det tills slut bara ajabaja samtal med frivården.

Står inget i domen vad som händer om lille Jocke 34 år struntar i frivården men antagligen ingenting eller? Man kan säga att jag fick längre straff än tjuven...min hoj står fortfarande 40 dagar senare på verkstad.
 

Bifogat

  • tjuvar 20200511.jpg
    tjuvar 20200511.jpg
    842 KB · Visningar: 545

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Tråkigt läge, hoppas det löser sig snart.

Idag används kameror, förr i tiden användes blomkrukor..
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Självklart får de inga straff. Hallååååååå!!! Visste du inte att i Sverige tycker man mer synd om gärningsmannen än dess offer. Sånt är livet, bara att svälja och tacka länsman. :zpy

Fan vad stolta föräldrarna måste vara till såna här individer. Fast är väl så här det går när päronen är syskon...

Skulle ju inte gråta några större mängder om husfasaden råka rasa ner över dem. :rolleyes:
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag vill inte strö salt i såren, men han lär också få ersättning för tiden han satt i häktet med tanke på att han inte fick fängelse. Eller har jag fel?

Vad gör föresten din verkstad med hojen i över en månad? Jag har aldrig haft försäkringsärende på mc, med bilen tog inte mer än max ett par veckor från krockad till fixad.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta får mig att koka inomhords:mad:

Här syns resultatet av det jävla daltande som hållit på ett bra tag i Sverige, förmodligen kunde man säkert utan att behöva vara allt för intelligent redan för 20 år sen räkna ut att lille Jocke skulle hålla på med sånt här men det skulle daltas med honom vilket han ju säkert var smart nog att förstå att om man gör fel får det inga konsekvenser eller väldigt små så det är ju lika bra att fortsätta på denna bana. Ta tag i ungarna som är på glid innan dom kommer in i brottsligheten på riktigt, visst det kostar pengar men tror det blir billigare i slutändan.

Jag ger mig fan på att du som hederlig medborgare skulle åka dit ordentligt om du skulle släppa en blomkruka från balkongen för att avbryta stölden, (i mitt fall hade säkert även bössorna rykt så jag inte hade kunnat bedriva ett av mina största intressen jakt) för det är ju synd om lill Jocke som inte har det så lätt och du vet ju att det är fel att släppa en blomma i huvudet på nån som inte vet att det är fel att stjäla nån annans hoj trots att han har planer på att bli järnvägsingenjör.

Jag säger det igen straffarbete, förmodligen är ju lill Jocke redan hos fogden så han sitter ju med trumf på handen att han bara blir skyldig lite mer vilket han ju har lärt sig av samhället att det kan man skita i. Nä låt lill Jocke betala av skadorna på hojen och allt annat helvetet han gjort med att jobba av det, Sveaskog har hur mycket misskött skog som helst som behöver röjas och här kan lill Jocke, Malmös bilmålvakter, och andra kriminella få göra rätt för sig och man behöver ju inte vara snål, ska man som bilmålvakt betala av 50 miljoner i skuld med 200 kr i timmen minus skatt får man ju jobba 4464 dagar vilket är nästan 20 år innan man är skuldfri vilket väl känns ganska rimligt om man väljer att vara kriminell, troligtvis är det få vanliga ärliga människor som lyckas jobba ihop 50 mille netto på 20 år. Brott ska inte löna sig men rent krasst verkar det lönsamt att vara kriminell mot att vara en vit medelåldern man som jobbar och betalar skatt och gör rätt för sig.

Ska erkänna att jag ibland känner mig lite korkad som jobbar och gör rätt för mig, tyvärr får jag skylla detta på mina föräldrar som uppfostrade mig som barn att vara ärlig och göra rätt för mig.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Svar till PierFrancesco:
En granne tog bilden och tjuvarna hade barrikaderat porten ut så att det inte gick att ta sig ut ur huset. Själva stölden tog bara knappa 10 minuter min och polisen var på plats bara några minuter senare efter det att de lämnat platsen. Hade GPS på hojen så vi kunde guida andra poliser i söderort mot tjuven som greps när han försökta gömma hojen.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Jag vill inte strö salt i såren, men han lär också få ersättning för tiden han satt i häktet med tanke på att han inte fick fängelse. Eller har jag fel?

Vad gör föresten din verkstad med hojen i över en månad? Jag har aldrig haft försäkringsärende på mc, med bilen tog inte mer än max ett par veckor från krockad till fixad.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Högsäsong i verkstaden och ett försäkringsbolag som är måttligt intresserade. Lite surt så här i efterhand att jag inte fått bättre draghjälp från försäkringsbolaget, knappt värt 3.000 kr som jag nu slipper i självrisk för att den hittades med GPS. Hade den försvunnit helt så hade jag väl fått en ny efter 30 dagar om jag inte minns vilkoren fel.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Högsäsong i verkstaden och ett försäkringsbolag som är måttligt intresserade. Lite surt så här i efterhand att jag inte fått bättre draghjälp från försäkringsbolaget, knappt värt 3.000 kr som jag nu slipper i självrisk för att den hittades med GPS. Hade den försvunnit helt så hade jag väl fått en ny efter 30 dagar om jag inte minns vilkoren fel.

Av intresse. Vilket bolag har du? Att få svart på vitt hur ett bolag agerar i såna här situationer är alltid bra.

//Schnell
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Av intresse. Vilket bolag har du? Att få svart på vitt hur ett bolag agerar i såna här situationer är alltid bra.

//Schnell

Folksam är bolaget i fråga, man får ingen handläggare utan får ringa in till ett kundcenter med evighetslånga köer och de svarar sällan på några mejl. När man ringer efter ett par dagar och börjar undra varför de inte kan svara på en enkel fråga via mejl så säger de ja här ligger ett mejl från dig så märkligt att du inte fått svar. De har ingen uppföljning eller mätning av när något skall vara besvarat.

Eftersom Folksam är ömsesidigt ägt så har vi som försäkrade ett intresse av att det blir gärningsmannen som får stå för fiolerna och inte försäkringstagarna men intresset verkar vara noll. Fakturan är ju ändå på över 60K.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svedea är av erfarenhet sjukt snabba vid handläggning. Hojen stulen, återfunnen samma dag. Inlämnad på besiktning tre dagar senare och därefter inlöst pga dyr reparation. Samma dag hade jag pengarna på kontot - dessutom med marginal på värdet så jag var helnöjd.

När jag lyssnar runt lite så är väldigt många (skulle kunna säga alla men det vet jag ju inte) mycket nöjda med Svedea den dagen det händer. Sommaren är kort och även om det skulle vara så att premien är någon hundring högre så är det värt det OM det händer.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Svedea är av erfarenhet sjukt snabba vid handläggning. Hojen stulen, återfunnen samma dag. Inlämnad på besiktning tre dagar senare och därefter inlöst pga dyr reparation. Samma dag hade jag pengarna på kontot - dessutom med marginal på värdet så jag var helnöjd.

När jag lyssnar runt lite så är väldigt många (skulle kunna säga alla men det vet jag ju inte) mycket nöjda med Svedea den dagen det händer. Sommaren är kort och även om det skulle vara så att premien är någon hundring högre så är det värt det OM det händer.

Håller till 100% med! :Bugar
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ibland är jag avundsjuk på vapenlagarna i USA

De behöver man inte vara...

En polares granne hade en vattenskoter på baksidan av huset å en kväll hörde han någon som mickla me den..
Han tog sin magnum å gick å tömde magasinet i busken... Sen dess har han inte haft någon påhälsning..
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag vill inte strö salt i såren, men han lär också få ersättning för tiden han satt i häktet med tanke på att han inte fick fängelse. Eller har jag fel?

Vad gör föresten din verkstad med hojen i över en månad? Jag har aldrig haft försäkringsärende på mc, med bilen tog inte mer än max ett par veckor från krockad till fixad.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nix, men det räknas av från hans skyddstillsyn.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
De behöver man inte vara...

En polares granne hade en vattenskoter på baksidan av huset å en kväll hörde han någon som mickla me den..
Han tog sin magnum å gick å tömde magasinet i busken... Sen dess har han inte haft någon påhälsning..
Mmm, här i byn hade vi påhälsning av en ljusskygg individ som försökte sno en båtmotor för ett antal år sedan men uppmärksammades av en handlingskraftig medborgare med hagelbössa. Efter en biljakt som slutade i diket för tjuven studsade en vilt svärande medborgare ur bilen med bössan i högsta hugg (Ni som minns ”Vi hade i alla fall tur med vädret” kan kanske föreställa Er scenen ). Tjuven var inte alls intresserad av att på uppmaning stanna och diskutera situationen utan lade benen på ryggen, dock ändrade han sig när ett antal hagel kliade honom i ändalykten.

Naturligtvis hamnade båda inför skranket, den aktningsvärde medborgaren menade att han minsann skjutit i backen och att några oturliga rikoschetter måste ha träffat tjuvens ändalykt. Shit happens. Mot detta protesterade tjuven högljutt varpå medborgaren svarade något i stil med att ”-... det ska Du ha helt klart för Dig, att hade jag velat träffa hade det inte bara suttit några hagel i ändan på Dig...”.

Men rättvisans kvarnar mal ju, ett sådant självsvåldigt beteende kunde ju inte anses stå i proportion till förseelsen, men tack vare ett på pappret klanderfritt förflutet klarade vår aktningsvärde medborgare sig undan med en tid bakom galler och förverkande av bössan. Dock har bygden inte drabbats av en enda båtmotorstöld sedan dess.

Så ibland är kanske publicitet inte enbart av ondo, jag skulle tro att det är rätt många i byn som är tacksamma för äldre herrar med hagelbössa och hett temperament :)

 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fördjävligt.

Både av Jocke och ditt försäkringsbolag. Jag hade bytt bolag efter en sådan hantering. Jag jobbar med försäkringsbolag dagligen, och skillnaderna mellan bolagens ärendehantering är stor.

Men det viktigaste av allt är att studera villkoren och inte bara priset innan man tecknar försäkring. Svedea och Bilsport & MC är det bolag som har haft bäst villkor för mig. Haft en skada med Svedea och det sköttes exemplariskt.

I övrigt är det svenska rättssystemet ett skämt. Finns noll och ingen anledning att ens polisanmäla något brott, såvida man inte behöver ett diarienummer till just försäkringsbolaget. ”Nedlagt på grund av brist på bevis” borde vara polisens och åklagarmyndighetens slogan. Och innan någon blir tertiärkränkt, så jo, jag gillar polisen, men inte organisationen, eller rättare sagt bristen på densamma.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Folksam är bolaget i fråga, man får ingen handläggare utan får ringa in till ett kundcenter med evighetslånga köer och de svarar sällan på några mejl. När man ringer efter ett par dagar och börjar undra varför de inte kan svara på en enkel fråga via mejl så säger de ja här ligger ett mejl från dig så märkligt att du inte fått svar. De har ingen uppföljning eller mätning av när något skall vara besvarat. Troligtvis kaosartad styrning av småpåvar på deras kundcenter.

Alla försäkringsbolag var med på rättegången med krav på ersättning från gärningsman utom mitt och på en enkel fråga om de kommer låta försäkringskollektivet eller tjuven stå för reparationskostnaden så är det...radiotystnad. Eftersom Folksam är ömsesidigt ägt så har vi som försäkrade ett intresse av att det blir gärningsmannen som får stå för fiolerna och inte försäkringstagarna men intresset verkar vara noll. Fakturan är ju ändå på över 60K.

Låter helt galet att Folksam skiter i att regresshantera ditt ärende. De brukar sällan vilja släppa pengar de kan dra in.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top