Söker tröst (klant)

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vilken härlig positiv tråd trots eländet. Min dam som inte har mycket till övers för MCn skrattar gott och tycker att hojåkare åtminstone har ett gott sinne humor :yoparty
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag körde på en väg.
Sedan gjorde jag inte det mera...

PICT0730.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag var och körde på Nürburgring för en drös med år sen så hjälpte jag till att flytta en hoj så lite annat folk kom in på parkeringen. Jag ställde den i lätt lutning. Väldigt lätt lutning. Men tillräckligt för att sidostödet skulle vikas bakåt av att hojen rullade fram av tyngdacceleration. Jag hann 20 meter från hojen innan KRUNCH-ljudet när den lade sig på sidan.
En GSX1250.
Men, banfolk är trevliga och hjälpsamma så vi fick lite fet svart tejp att lappa kåpor med. Men fan, välta nån annans hoj är fan inte pepp.

Annars så var tippsläpet inte låst i nedfält läge när jag skulle lasta av en banhoj, med resultatet att det väldigt plötsligt tippade bakåt när jag höll på att rulla hojen, och både jag och hojen ramlade av över sidan på släpet. Lyckades ducka så hojen inte landade på mig. Och hojen gick inte sönder, så det var bara att lite skämmigt vända den rätt med alla banrävar tittandes.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nyrenoverad 1000cc hoj med sprojjlans och med viss möda införskaffat NOS kåpglas står på lyften. Skall till besiktning och jag ids inte vänta på assistans. Kommer på den goda idén att rulla av den själv baklänges på en en meters 2tum4 som jag lade ut för att jämna ut 45cm höjdskillnad. Vad kan gå fel? :va

Givetvis välter jag hojen åt höger, står snett bakom så jag hinner precis runt och tar emot innan hojen välter med styret med under arbetsbänken och hjulen uppåt. Det enda som går sönder är - kåpglaset. Morr

Tillbaka med det gamla sunkiga glaset och snabbt till besiktningen. UA och i trafik för första gången sedan 1992.

Samma hoj, ösregn. Gräsmatta. Skall åka iväg, fäller upp stödet och skall bara kolla nåt över vä axel. Lutar för mycket till höger och när jag skall stötta med höger fot så gliiiiider stöveln på det snorhala gräset och cykeln ligger ned...

Fler tillfällen finns, tex när jag skall ställa ifrån mig hojen (en nyare) och fälla ut stödet. Stöveln fastnar i den taggiga fotpinnen och vips ligger jag ned på vä sida...
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
För vad det är värt så har jag tappat mina cyklar både en och två gånger, senast för knappt en månad sedan i min carport då jag backade ur trailern. Tack och lov tog rampen emot cykeln men visst blev det märken.

Blev synnerligen trött. Gick in och hämtade öl, tog en cigarett fast att jag slutat röka (har man cigaretter hemma då?) och därefter ställde jag upp cykeln. Rullar precis lika fint som tidigare.
 

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT, Honda SH150i
Under 10+ år med MC så hade jag aldrig haft en hoj i horisontalläge. Det var tider det. Sen lyckades jag med detta under några månader:

Har MCn parkerad framför bilen, på samma ruta. Är rätt stressad och ska iväg med bilen, men tänker inte på att ettan kanske ligger i. Bilen rullar fram ett par dm och puttar till hojen, innan jag fattat vad som sker. Jag ser den röra sig som i slow motion och hoppas att den ska dimpa ner på vänster sida på stödet igen. Men icke, den går över balanspunkten och brakar i golvet på höger sida. Visserligen inga större skador, men pedantisk som man är så är man lagom nöjd med att ha kört på sin egen hoj... :huvet

På sommaren är det dags för Norge-semester. Fullpackat, med både sidoväskor och väska + tält bakpå. Så att man får göra Bryssel-steget för att ta sig på. Kommer till Elverum och ska ta paus vid en korvkiosk. Rullar fram och ställer mig på grusparkeringen framför uteserveringen. Ska visa sig ödesdigert. Såklart tänker jag inte på packingen utan försöker svinga benet som vanligt. Foten fastnar i tältet. Försöker komma loss och drar då hojen framåt.
Stödet ger vika och hojen dyker långsamt mot gruset. Ganska svårt att hålla emot en fullpackad hoj på grus i ballerina-pose. Ingen hjälp får man heller. Norskjävlar...

Jaja kanske roar det nån. :gnissla
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har själv gort den där att stoppa och sätta ned foten. Utan att någon mark fanns där... Välte rakt ned i ett krondike med hojen över mig och kom ingen vart.
Men några bilister hade sett vad som hände och skyndade fram för att hjälpa mig. All cred till dem! Finns riktigt bra bilister med!
Har inte gort om det efter det. Man kanske lär sig någon gång av sina misstag. Man får ivf leva på det hoppet!
 

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
När jag ser någon annan klanta till det så ska jag skicka den här tråden till hen! Satan vad upplyftande.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har haft otur många gånger, men det klantigaste måste ändå vara när jag skulle visa för mina sambo att det visst gick jättebra att ställa upp hennes nyinköpta första hoj på centralstödet trots att underlaget var två skrovliga stenplattor.
5 sekunder senare så låg den på backen med trasig backspegel och ett krossat ego...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag tappade en helt ny Aprila Tuono på parkeringen utanför huset när jag skulle hoppa av och springa upp och lämna manual och paper mm. Blev ett mjukt fall och bara ena blinker fick en skråma då jag halvt räddade den med benet under.

Var ovan med stödet och förstod inte att jag missat fälla ut den när jag skulle gå av.
Skyller på att jag var för ivrig och en allmänt klantskalle.

Hojen hade tur men shit vad pinsamt!
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Jag har tappat hojen en morgon efter att ha kört ut den ur garaget. Var så trött att jag gick av den utan att ta ned sidostödet. Tur i oturen hamnade jag under motorcykeln, så den enda skadan var ett böjt kopplingshandtag.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Man vill ju trycka på "gilla" på så många inlägg. Men det känns fel och skadeglatt.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
KTM exc 300 hade 4h på timräknaren...svängde i löst grus i 5kmh...gled o lade den på sidan...sned krök, spräckt kylarvinge, snett kylarfäste...kostnad 3000kr...du är inte ensam
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har aldrig hänt mig.
Minnet är dåligt och jag är väldigt bra på att förtränga.
Men tittar jag på hojarna och kvittona på delar, kanske i alla fall.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Skulle tanka på OK Nykvarn förra året. Står på höger sida av pumpen. Av någon anledning (dum?) som jag inte kommer ihåg fick jag för mig att jag skulle dra upp den på centralstödet, kanske för att kunna fylla fullt. Missar att det är en brunn, så höger sida av stödet hamnar i luften. Står där som ett fån när jag inte kan hålla i hojen och den tippar, till slut så bara far den iväg. Vid pumpen bredvid mig till höger står en polisbil som de håller på att tanka. De hjälper mig upp med hojen, nytt bromshandtag och blinkers blir det. När jag beställde senast blve det ett par extra handtag och blinkers, för det där lär inte bli sista gången.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja jisses - ny hoj eller nya kåpor = fadäs. Är en naturlag i klass med E=mc^2 (där fick jag väl till det :) )

Ptjaa, vad ska vi exemplifiera med:

1 - Hopp och lek och ystert beteende, duktig fotograf på plats och säsongspremiär på asfaltslinga och grusig asfaltplan? En fantastiskt wheelie följt av stoppie med framhjulssläpp? Kostade plast, plåt och ett nyckelben.

2 - Stopp på Kemora-banan på en transportslinga för att tjöta lite med en annan instruktör? Nedförsbacke, hojen på stödet och glömde lägga i växeln? - 1 set snygga kåpor.

3 - Eller varför inte detta året - Fullt lastade och monterade packväskor och backa från garaget ut på grusgången kl 06.00. Iförd foppatofflor och med telefonen i handen. Snubblade till och hojen på sida i gruset. - en stor dos sårad självkänsla och ett hälsosamt knäböjlyft innan någon i omgivningen hinner observera händelsen.

4 - Provsitta nya ZX-10 på MC-mässa? Som alltid fantastisk sittposition men undrar hur den känns i sväng? Så röven lite i sida samt knä och överkropp ut men... - shit vad den börjar luta! Ut med foten, men grovmönstrade vinterskor fastnar rätt bra på fotpinnarna i f t mc-stövlar... - All form av värdighet men nordiskt rekord i att resa en hoj - inklusive stödplatta - innan någon i omgivningen hinner fippla upp en mobil och fota. - bromshandtag men det bjöd ÅF på som tack för underhållningen... :(

Ergo - Shit happens. Eller så är jag en klantskalle. Jag vet vilket alternativ min bättre hälft skulle välja. :)

Så lacka, laga eller putsa inte för noga, då vet Du aldrig vad som inträffar. Eller rättare sagt - då vet Du vad som inträffar...

Trevlig sommar :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top