Söker tröst (klant)

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
Råkade välta hojen igår pga klantigt val av uppställningsplats och mår pyton över det. Från en fin hoj till...ja reparationsbehov finnes...
Behöver få lite pepp och uppmuntran. Någon mer som klantat till det och vågar berätta? Försöker ladda upp en bild via webbläsaren men får det inte att funka för tillfället.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har tappat hojen över kanten på rampen vid lastning. Det blev extra fint när kanten på rampen knäckte underkåpan och hojen dessutom fick snurr nog att dunka i marken med toppkåpa och tank först. Blev krashkåpor på den hojen sedan vilket väl var lika bra.

Sen har jag satt foten i ett hål när jag stannade vid vägkanten. Blev sjukt förvånad när både jag och hojen välte rätt ner i diket och det var ett rätt pinsamt misstag inför en massa folk.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Välte min i garaget när jag skulle backa ut den , låg en plankbit på golvet så stannade till för att plocka bort den och vrider mig så jag stöter till hojen och den går ner för räkning.
kåpglaset spruckit , skav på bromshandtag , styrvikter och motorkåpa.
2 veckor senare tog jag andra sidan när den stod på tomgång utanför garaget , vänder mig om för att stänga garagedörren och hör ett brak.
Nu kollar jag så den alltid står så den vill rulla bakåt i alla ojämnheter utanför garaget.
 

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
Var det stödet som sjönk igenom?
Lider med dig :krama

Nej, nedförslut och en upphöjning där jag placerade stödet och när jag klev av måste balansen ha varit precis på vippen. Den tippade långsamt så jag hann inte se det med ryggen emot.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tappade en bokhylla när den lyftes ur en båt häromdagen.
Rena Failarmy-kandidaten, den vippade först till så en låda åkte ur, när jag ryckte hyllan på rätt köl fick lådan rena katapult-knicken och flög i en båge och träffade fan allt som fanns mellan bryggkanten och vattnet, inklusive fören på båten. Den gick i fem bitar.

Medan jag förgäves försökte rädda den så välte resten åt andra hållet över en kärra och fick fjong och rullade över uppochner, kasandes på asfalten.

Helt förstörd, massor av publik. Inte vråldyr men sannolikt högre än din självrisk ifall din försäkring gäller.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Att demontera bromsskivelås innan avfärd är...en god idé...
Själv valde jag att inte göra det...vid ett rally i Tyskland.
Rullade iväg...en halvmeter innan jag förvånad konstaterade att det tog stopp.
Vippade omkull och satt fast med foten under hojen.

Ett par hjälpsamma personer reste upp cykeln men ingen sa ett ord.
Alla vet innerst inne att "det där kunde lika gärna varit jag"...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den övningskörande brorsonen välte min gsx600f i helgen. Med borttagen plast och inköpspris under 10k = ingen ångest. Man behöver inte ens köra hojen för att göra skada. Öppet släp med gamla solskadade strappar räcker.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Välte från smal lastramp vid undanställning i vintergarage. Det flög backspegeldelar och diverse plast åt alla håll och kanter. Fritt fall med halv roll från nästan en meter slutade med inlösen. Kändes obra att misslyckas så med en manöver jag gjort hundratals gånger genom åren.

Tur att jag hann undan och inte fastnade under. Det hade gjort jätteont. Nu är rampen lika bred som släpet så man kan gå bredvid.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Året var 1996 och jag skulle göra att första försök till att köra touring...från Luleå till längst ut så lång man kan komma i Wales... (ja, man ska sikta högt!!)
Hursomhelst, sporthoj, väl putsad och vaxad, ganska ny ZX9 och jag hade valt mjuka väskor som hänger som sadelväskor över passagerarsadeln, fastsatta med diverse spännband. Hade kört från Luleå till Örnsköldsvik (38 mil av 700) och märkte att packväskorna tryckte mot rumpan och behövde justeras. Sagt och gjort, in i en p-ficka, ställ hojen på stödet, går runt hojen och börjar rycka i väskorna för att få dem dit de ska. När man då rycker och sliter så kan man lätt börja trycka allting framåt...vilket också får hojen att sakta rulla framåt...och då också fälla upp stödet.
Nej, jag välte inte men hindrade hojen från att välta genom att blåhålla i mjuka packväskor, dvs jag kunde inte röra mig, kom ingen vart... innan en annan hojåkare uppfattade situationen och hjälpte mig efter ungefär 15 minuter....lååååånga 15 minuter...
Jag har fortfarande träningsvärk i händerna efter detta....:gnissla:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Välte från smal lastramp vid undanställning i vintergarage. Det flög backspegeldelar och diverse plast åt alla håll och kanter. Fritt fall med halv roll från nästan en meter slutade med inlösen. Kändes obra att misslyckas så med en manöver jag gjort hundratals gånger genom åren.

Tur att jag hann undan och inte fastnade under. Det hade gjort jätteont. Nu är rampen lika bred som släpet så man kan gå bredvid.
Jag körde upp hojen i bussen en gång, gåendes bredvid, och lyckades skjuta iväg plankan med bakhjulet när det skulle över sista kanten in i bussen. Men jag fångade hojen med fotpinne mot smalben. Det gjorde inte ont alls, jag lovar :gnissla
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har tappat en hoj i garaget då jag bytte handtagen.
Stod på höger sida och ryckte till i handtaget, lagom hårt för att cykeln skulle lätta från sidostödet, som då fäller upp sig samtidigt som handtaget väljer att lossna.
Småskador men retligt.
Värre när jag skulle lasta av en tung hoj från släp, halkade när bakhjulet inte ville ut på rampen, ramlade baklänges över sidolämmen, huvud och axlar i marken, benet över lämmen med hojen över benet, allt i snygg båge.
enda hjälpen som fanns nära försökte lyfta hojen, orkade halvvägs och tappade den igen på mitt ben.
På akuten konstaterade läkaren att jag inte lider av benskörhet. Ett litet ben i foten gick av, en spricka i skenbenet och ett böjt annat ben som jag inte vet vad det heter.
Kryckor ett par veckor o sen hyfsat OK.
Hojen klarade sig rätt bra, växelspaken som jag hade haft i foten blev lite krokig.
Sen har jag bromsat ikull mig när jag övningskörde, men det hör väl till att man gör.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Jag lyckades välta min hoj i torsdags när vi va ute och körde :( Vet fan inte vad jag gjorde för det va inga hastigheter just då. Lyckades klämma benet under hojen, vilket om vi skall tänka positivt räddade hojen från allt för stora skador. Men det blir nytt kopplingshandtag och fotpinne.... och lite haltande från min sida.

/B
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Lätt hänt att klanta sig.
Sånt är livet.
Kul att se att sköna människor på sporthoj som öppnar sig.

Kör hårt!!!


Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sammanfattningsvis ser ju TS att han är i gott sällskap. Samt att det där Svedea sa om att många dyra vagnskadeärenden sker i hastigheter nära noll.

Nä, nu ska jag hem och övningsleda hojen i serpentin! :tungan
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Klantat till det på lite olika sätt genom åren. Har flera gånger i (kanskeintesådärvärstmycket) yngre dagar lyckats få omkull hojar i gångfart, men däremot faktiskt aldrig i en renodlad vältolycka.

När vi hade nybakade körkortet välte däremot kompisen farsgubbens hoj, vilken han lånat till vår första gemensamma långkörning. Han satte sonika ned sidostödet och försökte parkera med hojen lutandes inåt en sluttning. Han höll tappert emot hela vägen ned. Trasig backspegel på äventyrshoj var däremot inte mycket att orda om. Mest sårad självkänsla.

Dagen efter var det min tur. Eftersom jag tydligen inte lärt mig något av att ha sett hans bravader försökte jag mig på en favorit i repris, fast åtminstone med min egen hoj. Mirakulöst nog lyckades jag hålla emot såpass länge att nämnda kompis hann rusa dit och med gemensamma krafter räddade vi hojen från marksyning. (Den gången).

Liknande historier hör helt enkelt till. Finns nog inte en motorcyklist som aldrig haft omkull en hoj, på ett eller annat sätt. :pannkyss
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag lyckades välta min hoj i torsdags när vi va ute och körde :( Vet fan inte vad jag gjorde för det va inga hastigheter just då. Lyckades klämma benet under hojen, vilket om vi skall tänka positivt räddade hojen från allt för stora skador. Men det blir nytt kopplingshandtag och fotpinne.... och lite haltande från min sida.

/B

Såg ingenting om det i tråden "Olyckor 2020 (endast rapportering)" :hihi
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Såg ingenting om det i tråden "Olyckor 2020 (endast rapportering)" :hihi

Jag funderade på om jag skulle lägga upp det, men då de största skadorna blev på min make när han skulle resa hojen (han skar sig rejält) så lät jag bli :huvet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top