Koppla in tillfällig bränsletrycksmätare

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ny fråga i senaste inlägg #10
Redigerat 2023-09-12


Dum fråga kanske, jag vill mäta bränsletrycket strax före spridare med en glycerinfylld mätare. Har kollat att den är godkänd för detta.

Bränsleslangarna är 8mm, får jag samma/korrekt bränsletryck på mätare som till spridarna om slangen till mätaren istället är lite smidigare som 6mm eller 4mm?
Tryck är väl tryck?, flöde något annat.

Blev nyfiken och vill eventuellt kolla bränsletryckets beteende vid laddtryck osv.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Stålomspunnen ett måste. "Lagget" ökar med med mängden luft som finns från första anslutningen till manometern i andra änden. Har du vätska upp till manometern kan du ha väldigt klen dimension. Se bara till att den inte skaver mot strömförande saker.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man har tryckfall i en rörledning ju längre bort från pumpen man kommer som beror på friktion mot insidan samt tryckförluster över komponenter. Alltså tryckfall i Pa/m. Flödet är detsamma om det inte läcker någonstans.

Om det är en mätbar skillnad för dig vet jag ej.
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Din mätare förbrukar inget dvs har inget flöde så du har inget tryckfall i en separat ledning till tryckmätare
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jo, stålomspunnet känns rätt. Är väl kanske inte så smart att ha en vanlig bensinslang uppe vid styret även om det bara är tillfälligt.
Men stålomspunna slangar med adaprar osv är inte mitt bord, så då måste man gå in på någon "Hydralfirma" och få hjälp, och då blir det inte billigt.
Jag tänkte först något väldigt simpelt.

Så viktigt är det inte, alltså att se bränsletrycket. Men det var kul att det tog mig 5 år att våga röra bränsletrycksregulatorn jag har. Vred endast ett kvarts varv och nu fettar den på tillfredställande på ladd och fullgas. Tyvärr så fetar den även på mer vid lugn körning också, så den hostar till ibland och tvekar lite.

Men jag ska väl till en bromsbänk någon gång....
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Stålomspunnet med AN4 är det mest lämpliga. Leta reda på en lokal speed-shop. Jag har en stålompunnen AN4 ca 1 meter och bränsletryckmätare AN4 i nån parts-bin liggandes. Att fixa uttag på din vanliga bränsleslang lär du isf fixa själv.

Att leka med annat... lixom, risken att få bränsle med 5 kg tryck rakt i fejan under färd, usch.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ungefär vilket tryck är det ?
Var tänker du sätta mätaren ? Jag gissar synligt någonstans vid hastighetsmätare / varvräknare.
För när du monterar ihop det kommer slangen från uttaget upp till manometern vara fylld med luft.
Men sedan när du använder mätaren kommer luften tryckas ihop och ersättas med bensin.
Och sitter då mätaren 0,5 meter över bensinpump spridare så blir trycket som mätaren visar
0,5m x 800 kg/m3 x 9,82 m/s2 = 3928 Pa = 0,04 bar för lågt.
Vilket är försumbart om bränsletrycket ligger kring 5 bar som det talats om i tråden.
Vad det gäller felvisning pga av klen slang som talats om i tråden så ger klen slang bara en liten fördröjning av mätarutslaget
(precis som glycerinfyllning)
Och med inre slangdiameter större än 1mm är fördröjningen helt försumbar som jag ser det.
Har själv tagit bort fladder i luftfyllda manometerar med koppar strypbricka före manometern men hålet i strypbrickan var ca 0,1 mm.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Originalbränsletryck på Busan är väl 3 Bar, och vet inte hur mycket det brukar vara när laddet kommer. Men det är väl det den eftermonterade bränsletrycksregulatorn ska jämna ut...

Original ECU och spridare opererar ju fortfarande som vanligt innan ladd.
(Men även under ladd eftersom den ECU'n vet ju inte att det är överladdning)

Förstår inte varför de där elektriska bränsletrycksmätarna kostar så....De som är avsedda att ha som instrumentering menar jag.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Originalbränsletryck på Busan är väl 3 Bar, och vet inte hur mycket det brukar vara när laddet kommer. Men det är väl det den eftermonterade bränsletrycksregulatorn ska jämna ut...

Original ECU och spridare opererar ju fortfarande som vanligt innan ladd.

Förstår inte varför de där elektriska bränsletrycksmätarna kostar så....De som är avsedda att ha som instrumentering menar jag.

Gissar att de är uppbyggda precis som "Digitala Manometrar"
Och de kostar.
https://www.esska.se/shop/Matteknik/Tryckmatning/Manometer-digital--3740

Självföredrar jag Analog Manometer med Visare
För när nålen försvinner ut åt höger så behöver jag inte se vilket tryck det är, jag vet att det är högt.

För jag varit med om när batteriet i den digitala tagit slut.
På natten, när jag står på taket av en butik i snön och ska starta upp en kylmaskin.
För jag varit med om när den digitala slutat fungera och visat ca 1 bar för lågt tryck, varför ? Den här
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...pressorer/dacktrycksmatare-digital-2000034987

Biltema har för övrigt bränsletryckmätare...
Den Billiga för 115kr tål max 10 psi dvs ca 0,7 bar, :D :D :D
Och den Dyra, ja vad den klarar för 2299kr, ja det lyckades jag inte klura ut, hittar ingen manual. :D :D
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är detta något att hänga i julgranen tror ni? Om man bara vill komtrollera trycket på tomgång utan att montera något permanent alltså.

Har ju avluftningsknapp/pressure relief. Men det kanske alla har, ingen aning.
Märkligt att inte Biltema har något liknande, tänker prismässigt.

Det är fortfarande 3 Bar jag vill läsa av.

Skickas från Danmark.

 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är detta något att hänga i julgranen tror ni? Om man bara vill komtrollera trycket på tomgång utan att montera något permanent alltså.

Har ju avluftningsknapp/pressure relief. Men det kanske alla har, ingen aning.
Märkligt att inte Biltema har något liknande, tänker prismässigt.

Det är fortfarande 3 Bar jag vill läsa av.

Skickas från Danmark.

Kan tyvärr inte avgöra om den är bra eller bu. Vill du bara få en uppfattning om trycket
så hade jag vänt mig till esska
Dom har manometrar i olika prisklasser./ noggrannhetsklasser.
Tänk på att du inte behöver en glyserinfylld. Man kan dämpa ner en luftfylld med en bricka med litet hål i. Jag gjorde hålet i kopparbrickan med en synål som jag försiktigt hamrade igenom tills det gick se ljus genon brickan, kanske 0,1 mm hål.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan tyvärr inte avgöra om den är bra eller bu. Vill du bara få en uppfattning om trycket
så hade jag vänt mig till esska
Dom har manometrar i olika prisklasser./ noggrannhetsklasser.
Tänk på att du inte behöver en glyserinfylld. Man kan dämpa ner en luftfylld med en bricka med litet hål i. Jag gjorde hålet i kopparbrickan med en synål som jag försiktigt hamrade igenom tills det gick se ljus genon brickan, kanske 0,1 mm hål.
Tack för infon!
Blev dessvärre den från Dansken, hann beställa den innan ditt inlägg.

Jag frågade dem hur kvaliten var på detta kit, för man vet ju ingenting egentligen om dessa kinagrejer verkligen är rätt kalibrerade men man får ju anta det. Det ger mig en signal i rätt riktigt iaf. Ser ut att vara samma som övriga säljer på Ebay men nu slipper man vänta 3 år på försändelsen ?

Just nu har jag ju ingen aning om vad bränsletrycket är och den "färdiga" mappen jag fick lär ju förutsätta att bränsletrycket är rätt även om det aldrig är optimalt med "färdiga" mappar. Jag håller ju på och pillar lite med Tunerstudio och försöker lära mig som du kanske vet....
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kollade bränsletrycket igår, stod på 3,1 Bar enligt mätutrustningen iaf. Så analjusterade det till 3,0.

Så nu vet man att det är så nära spec det kan vara. Det jag ville veta egentligen var bara om det stod alldeles för lågt/högt.
Kändes som duglig kvalitet på prylarna. Inget rappel eller fladder, undermåliga kopplingar, slangklämmor osv.

Kopplade in adaptern genom att kapa slangen direkt efter bränslepumpen innan mina två sepata "fuel rails". Men kapade av ytterändarna på adaptern (de för mindre slangdiameter) för den tog alldeles för stor plats.

Screenshot_20230924_175657_eBay.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top