Är Sverige inte ett dugg bättre än Trump-USA?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sett i ett internationellt perspektiv är alla svenska riksdagspartier "vänster". Det är ju inte direkt något som tyder på att någon vill minska staten nämvärt, det är etatism ut i fingerspetsarna som gäller. Frihet - not so much.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte om all media är vänsterkanten men att SVT är det råder det nog ingen tvekan om. :)

Jag hade bara hört talas om den men nu har jag läst den.
Läsvärd men orkar man inte det så räcker sammanfattningen.
Det fetade är mitt, ifall man inte orkar läsa hela sammanfattningen.:tungan

Jag försöker hålla mig till sakliga och inte ideologiska skäl...
Nu gör jag själv så många misstag att jag ibland missar att erkänna alla, men jag försöker... :crash

En granskning av den påstådda vänstervridningen
och partiskheten inom SVT

Sammanfattning
...
Resultat
Den kritik som riktas mot SVT är ofta överdriven och saknar grund. Ofta för att den uttalas av ideologiska skäl snarare än av sakliga. Men den stämmer ibland, och när den gör det är SVT inte helt villigt att erkänna sina misstag. Vår fallstudie visade att SVT:s rapportering var väldigt obalanserad sett till intervjuobjekt, men inte partisk, vilket en av kritikerna hävdade.
Frågan om public service trovärdighet är väldigt viktig. Är trovärdigheten bristfällig påverkar det inte bara public service, utan hela journalistkåren eftersom public service
är en av Sveriges största medieorganisationer. De som driver argumenten mot public
service och dess vänstervridning har som syfte att undergräva dess trovärdighet.
Vi
anar att det mest beror på deras ideologiska motvilja till statsägda medier, och mindre på partiskhet och subjektivitet.
Bakgrunden till ämnesvalet är våra egna erfarenheter av uttryckt misstro mot public
service som vi stött på i olika sammanhang.

https://expo.jmg.gu.se/wp-content/uploads/kv09-20-3.pdf
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hade bara hört talas om den men nu har jag läst den.
Läsvärd men orkar man inte det så räcker sammanfattningen.
Det fetade är mitt, ifall man inte orkar läsa hela sammanfattningen.:tungan

Jag försöker hålla mig till sakliga och inte ideologiska skäl...
Nu gör jag själv så många misstag att jag ibland missar att erkänna alla, men jag försöker... :crash

En granskning av den påstådda vänstervridningen
och partiskheten inom SVT

Sammanfattning
...
Resultat
Den kritik som riktas mot SVT är ofta överdriven och saknar grund. Ofta för att den uttalas av ideologiska skäl snarare än av sakliga. Men den stämmer ibland, och när den gör det är SVT inte helt villigt att erkänna sina misstag. Vår fallstudie visade att SVT:s rapportering var väldigt obalanserad sett till intervjuobjekt, men inte partisk, vilket en av kritikerna hävdade.
Frågan om public service trovärdighet är väldigt viktig. Är trovärdigheten bristfällig påverkar det inte bara public service, utan hela journalistkåren eftersom public service
är en av Sveriges största medieorganisationer. De som driver argumenten mot public
service och dess vänstervridning har som syfte att undergräva dess trovärdighet.
Vi
anar att det mest beror på deras ideologiska motvilja till statsägda medier, och mindre på partiskhet och subjektivitet.
Bakgrunden till ämnesvalet är våra egna erfarenheter av uttryckt misstro mot public
service som vi stött på i olika sammanhang.

https://expo.jmg.gu.se/wp-content/uploads/kv09-20-3.pdf

Kan man inte ens se problemet kommer man aldrig kunna lösa det.
Det är definitivt inte lika vridet som tex CNN eller Fox men man ska vara bra enögd för att ta den som 100% opartisk.
Jag vill ha kvar statstelevisionen.
Jag misstror den inte men jag tycker att dom borde bli liite mer "neutrala".
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan man inte ens se problemet kommer man aldrig kunna lösa det.
Det är definitivt inte lika vridet som tex CNN eller Fox men man ska vara bra enögd för att ta den som 100% opartisk.
Jag vill ha kvar statstelevisionen.
Jag misstror den inte men jag tycker att dom borde bli liite mer "neutrala".

Har vi läst samma, det var inte samma slutsats jag fick? :va
De ser problemet men har inte lyckats lösa det så alla blir nöjda är mer det jag uppfattar det som... :va

Nu är den några år gammal och eftersom vårt språk måste "utvecklas" använder vi inte längre det gamla svenska ordet invandring utan nu är det amerikanska som gäller, men med svenskt uttal... :(
Har SVT kanske blivit mer amerikansk? Vi får veta mer om amerikansk politik än om våra grannars...
Amerikanare och svenskar översätter UK med Storbritannien trots att det ändrades för snart 100 år sedan...

Innan vi kom igång med fallstudien och intervjuerna hade vi delade uppfattningar. Är kritiken bara obefogad och rabiat eller finns det någon relevant kärna i den som är värd att gräva fram? Det vi kom fram till är att det inte finns någon svartvit skala. Att bevisa att något är partiskt är väldigt svårt – problematiken kring vänstervridning, opartiskhet, objektivitet och oberoende är långt mer komplex än vad vi hade kunnat tro.
..
Mycket av kritiken verkar ha sitt ursprung i de gamla fallen av vänstervridning, vilket blir tydligt då de gång på gång tas upp i diskussionen om SVT:s vänstervridning av idag. Gamla föreställningar är svåra att ändra och bilden av en vänstervriden organisation kan inte suddas ut på ett par decennier. Men SVT har förändrats väldigt mycket och att utgå från gamla synder som grund för dagens kritik är varken sakligt eller rättvist,
...
Exempel på det är att man blundade inför vad som skedde bakom Berlinmuren, något han kallar "ett otroligt journalistiskt svek", samt oviljan att göra upp med vänsterpartiets förflutna.
– Varför är vi de enda och kanske de första som gör det? Vi märkte ju hur folk reagerade, "ska det verkligen vara nödvändigt att granska det partiet?". Men varför skulle vi inte granska det partiet?
Den frågan ställer han retoriskt när han berättar om reaktionerna på Uppdrag Gransknings reportageserie om vänsterpartiets mörka historia. Tendensen att tabubelägga vissa åsikter som inte stämmer överens med de förhärskande åsikterna inom journalistkåren existerar fortfarande även om han tycker att det har skett väldiga förändringar.
Ett exempel på att tendensen finns är ensidigheten i invandrarfrågan. Närmare bestämt att den generösa inställning till flyktingar och invandrare som finns inom kåren har lett till att vissa frågor inte tagits upp.
– Ett av de största journalistiska sveken som vi som kår har sysslat med under de år som jag har jobbat är flykting- och invandrarpolitiken. Man har stämplat rasist i pannan på traditionell svensk arbetarklass som har sett sin trappuppgång förvandlas på ett par år
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Expo?

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/
https://naringslivets-medieinstitut.se/ny-rapport-visar-pa-gal-vinkling-i-public-service/

Eller så lyssnar, läser och tittar man på det PS producerar så blir det solklart att det finns en vänstervridning.
Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på P3 men morgonprogrammet där var en sån lysande subtil smygvänster/pk/manshats-smörja så jag kunde inte annat än att lyssna på mornarna på väg till jobbet.

Sen finns ju för all del denna gamla goding angående journalistkåren.
https://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Expo?

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/
https://naringslivets-medieinstitut.se/ny-rapport-visar-pa-gal-vinkling-i-public-service/

Eller så lyssnar, läser och tittar man på det PS producerar så blir det solklart att det finns en vänstervridning.
Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på P3 men morgonprogrammet där var en sån lysande subtil smygvänster/pk/manshats-smörja så jag kunde inte annat än att lyssna på mornarna på väg till jobbet.

Sen finns ju för all del denna gamla goding angående journalistkåren.
https://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf

Jag tror att alltför många ser och hör det man vill höra. Av ideologiska mer än sakliga skäl...
Det ökar polariseringen och gynnar bara de som vill hitta låsningar istället för lösningar... :(
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tror att alltför många ser och hör det man vill höra. Av ideologiska mer än sakliga skäl...

Njae.
Det är en alldeles för simplistisk analys. Samma förklaringsmodell kan appliceras på Hitler för att säga att han inte var nazist. Det man gör i båda fallen är ju att inte titta på det som de facto händer i praktiken.

Fakta på bordet om fällningar i granskningsnämnden finns ju svart på vitt och Kent Asps underlag bygger på enkätsvar från riktiga journalister, det är liksom ingen teoretiskt byggd modell över var journalister har sina partisympatier.
Annars märks det ju tydligt hur ensidigt det är alltid från public service, det behöver inte allas vara tydligt och uppenbart vinklat i sig men ensidigheten blir tydlig över tid.

Denna är bra. Aron berättar bla själv om sin tid på just PS.
https://www.youtube.com/watch?v=Lf0WCcwWefQ
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag hade bara hört talas om den men nu har jag läst den.
Läsvärd men orkar man inte det så räcker sammanfattningen.
Det fetade är mitt, ifall man inte orkar läsa hela sammanfattningen.:tungan

Jag försöker hålla mig till sakliga och inte ideologiska skäl...
Nu gör jag själv så många misstag att jag ibland missar att erkänna alla, men jag försöker... :crash

En granskning av den påstådda vänstervridningen
och partiskheten inom SVT

Sammanfattning
...
Resultat
Den kritik som riktas mot SVT är ofta överdriven och saknar grund. Ofta för att den uttalas av ideologiska skäl snarare än av sakliga. Men den stämmer ibland, och när den gör det är SVT inte helt villigt att erkänna sina misstag. Vår fallstudie visade att SVT:s rapportering var väldigt obalanserad sett till intervjuobjekt, men inte partisk, vilket en av kritikerna hävdade.
Frågan om public service trovärdighet är väldigt viktig. Är trovärdigheten bristfällig påverkar det inte bara public service, utan hela journalistkåren eftersom public service
är en av Sveriges största medieorganisationer. De som driver argumenten mot public
service och dess vänstervridning har som syfte att undergräva dess trovärdighet.
Vi
anar att det mest beror på deras ideologiska motvilja till statsägda medier, och mindre på partiskhet och subjektivitet.
Bakgrunden till ämnesvalet är våra egna erfarenheter av uttryckt misstro mot public
service som vi stött på i olika sammanhang.

https://expo.jmg.gu.se/wp-content/uploads/kv09-20-3.pdf

är inte EXPO en rent kommunistisk tanke smedja?:zpy
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
I kontexten USA är även moderaterna på vänsterkanten. Hillary är alltså mer höger än Ulf Kristersson i en rad saker. För en republikan är dock Hillary kommunist.

Det du säger skulle kunna varit sant för några år sedan. Nu har de amerikanska "liberalerna" driftat långt åt vänster. Vinner den scenile barn-sniffaren Biden med sitt anhang valet så ligger US of A riktigt jävla illa till.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ajdå, ja då kan det inte stämma...:rodnar

Men det var väldigt trovärdigt skrivet, jag blev lurad... :(

Jag köper inte Kinaprylar så jag stödjer inte kommunister i alla fall! :)

så ja så ja gamle grävling var inte illa menat :krama men kändes lite när man läste expos text som att ett gammalt ordspråk kunde passa in "som man känner sig själv känner man andra" just vad det gäller ideologiska aspekter så har ju dom en ideologisk agenda med
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
så ja så ja gamle grävling var inte illa menat :krama men kändes lite när man läste expos text som att ett gammalt ordspråk kunde passa in "som man känner sig själv känner man andra" just vad det gäller ideologiska aspekter så har ju dom en ideologisk agenda med

Jo, det är lättare för de flesta med ideologiska än sakliga argument. Enklare att lyssna på det man vill höra. För min del försöker jag lära mig mer genom att lyssna på andra.
Men att försöka vara vidsynt och ändra åsikt till majoritetens betyder inte att det blir så. :fakta
Jag kommer att fortsätta köra SportHoj även om jag är i minoritet här. :fakta
Jag kommer att fortsätta köra engelskt även om det är en ännu mindre minoritet.:fakta

Men vad gäller vänster kommer jag ihåg ett inslag på P1 om detta. Hittade programmet.
Hela programmet... https://sverigesradio.se/avsnitt/1563251
Biten om vänster... https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=7529885
Frågan om journalistkårens politiska preferenser återkommer ständigt i debatten. Nu senast på Svenska Dagbladets ledarsida i slutet av juli, när en norsk opinionsundersökning från 2019 fick uppmärksamhet.
I undersökningen hade man tillfrågat både norska och svenska journalister om deras partisympatier och resultatet var slående - runt 70 procent stöd för rödgröna partier, både i Norge och Sverige. Men den här undersökningen har fått kritik för att vara undermålig, men vad vet vi då egentligen om journalistkårens politiska preferenser?
Vi reder ut forskningsläget och pratar med mediechefer från två stora svenska redaktioner.


En biträdande ansvarig utgivare på en vänstertidning, SVD, är med om man orkar lyssna i 10 minuter.
Om de reder ut det eller inte beror kanske på vad man vill höra! :D
För min del lyssnar jag gärna på P1 men gillar inte alltid det som sägs... :rodnar

Nu blir jag inte alltid lurad. När ett nytt "Arbetarparti" sade att facket inte behövdes om man röstade på det partiet, gick jag inte på det.
Ett bra samarbete med arbetsgivarna skulle göra facket överflödigt och ändå se till att alla arbetare skulle få det bättre. :crash
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Vad skulle framför allt bli sämre än nu och varför tror du?

Vet inte hur pass intresserad du är men jag brukat försöka hänga med lite grann och det står klart att vänstersidan i USA gått ifrån center-left till att nu genomsyras av identitetspolitik och postmodernism. Jag har sett videoklipp från universitet och från offentliga personer som är helt sanslösa.

Demokraterna är allierade med BLM, Antifa och den radikala "finvänstern". Vinner demokraterna kommer vansinnigheterna att institutionaliseras. Vad demokraterna inte förstår är att man inte kan ge sådana grupper vad de vill ha i tron att man köper sig lugn och ro. De blir aldrig nöjda. Inatt angrep de borgmästarens hem i Portland och han är demokrat. Med andra ord, demokraterna använder BLM och Antifapacket som stormtrupper men de förstår inte att de inte kommer att kunna behålla kontrollen över dem.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top