Ducati Monster 797/821 eller Triumph Speed Twin?

underthewhip

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2020
Ort
Bollebygd
Hoj
Ingen
Det är lite olika hojar men jag står hur solm helst och väljer mellan dessa. Vore kul att få lite insikter och tankar från någon med erfaranhet av någon av dem eller kanske båda.

Från början var jag helt inställd på Ducati eftersom jag tycker de är så snygga. Så fick jag mitt MC-kort i måndags och kunde äntligen åka och testa.
Provkörde en Ducati Monster 797 i veckan och passade då även på att prova en S1000 -04 som de hade inne. Det gav lite perspektiv på hur snäll 797 egentligen är. Gillade ändå den skarpt: Kändes lätt, trevligt vrid och lät sketbra med Termignoni slip-on på. Jag har Inte kört en Speed Twin ännu men ska försöka få till det till nästa helg. Monster 821 tänker jag har lite mer pulver, men också körlägen för att begränsa det om man vill samt i allmähet mer elektronik än 797:an. Ska jag köpa en ny hoj så vill jag inte tröttna på den efter ett år heller.

Anledningen att Speed Twinnen kommit med i ekvationen är för att en bekant som kör en Triumph Bonneville T120 talar väldigt varmt om dess fina användbarhet. Vrid, kul att ta ut på snirkliga vägar och skön att köra längre turer på. "Den enda hoj du behöver" Jag gillar inte utseendet på den så jag struntade i detta till en början. Men, så fick jag syn på Speed Twin och tycker den är väldans snygg också samtidigt som den borde ha liknande karaktär som Bonnevillen. Kanske lite snärtigare till och med. Är det helt tokigt?

Jag kommer mest använda hojen till roliga turer på alla fina och snirkliga 70-vägar omkring där jag bor och kanske pendla till jobbet lite granna. Sen kommer det kanske bli en 3-4 långturer med min vän med Bonnen under sommaren

Hit me.

/utw
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Tycker absolut någon av triumphs modern classics med bonneville 1200 motorn är värd att provköra. Om jag skulle välja i blindo skulle jag helt klart gått på triumph, kanske för att jag körde thruxton innan :lol
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hipster eller gubbe: Trumpet
Annars: 821:an

Skippa 797.. mina 2 cent :musik
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Att du ens behöver fråga tyder på att du nog ska ha en Triumph.
En Ducati väljer dig, inte tvärt om så du har helt enkelt blivit dissad.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top