Fylla på extern gasbehållare till Öhlins STX 46?

Zlimanette

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2020
Ort
Visby
Hoj
2017, Yamaha MT-09, 1981 Yamaha Chappy, 2013 KTM 350 EXC-F
Hej

Jag klantade till det lite när jag monterade på en Öhlins STX 46 med externa gasbehållaren på en av hojarna idag. Jag behövde flytta slangen lite, men då den satt väldigt tight så trodde jag att påfyllningsskruven som sitter ovanpå slangfästet behövde lossas först. Givetvis så börjar stötdämparvätskan att sippra ur. Fick till skruven igen men en del vätska hade lyckats komma ut. Klantigt!

Min fråga är följande:

Går det att att fylla på Öhlins externa gasbehållare på samma sätt som det går att fylla på Öhlins externa förspännare enligt denna metod?
https://www.youtube.com/watch?v=1QV5vrnvo_U
Jag frågar först innan jag testar, då jag inte vill öppna påfyllningsskruven i onödan och släppa ut mer vätska. Förspännaren är inte gasfylld, så jag förstår om det är inte är exakt samma. Men går det att justera trycket på behållaren så att den tar in vätska igen?

Om det är så att det inte går att fylla på utan att hela behållaren måste tömmas på både vätska och gas för en hel påfyllning och återförslutning, är det skadligt för fjädringen om det är något lägre nivå i den externa gasbehållaren under en begränsad period? Det verkar vara ytterst lite vätska i behållaren och det mesta finns väl i själva dämparen. Jag ska lämna in hojen på service rätt snart och tänkte be dom att fylla på behållaren i så fall, så det kanske rör sig om några veckor. Är det väldigt illa så byter jag tillbaka till den gamla dämparen så länge.

Har letat precis överallt på nätet utan framgång i denna fråga. Ni är mitt enda hopp!
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett ytterst litet läckage bör inte innebära några problem, men det är ändå svårt att bedöma läckagets storlek utifrån din beskrivning.

Jag rekommenderar därför att stötdämparen återfylls med skiljekolven i rätt position (skiljekolvens exakta position inuti gasbehållaren är hyfsat noga) och med rätt gastryck. Se dessutom till att kolla banjoskruvarnas åtdragningsmoment innan fyllning.
 

Zlimanette

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2020
Ort
Visby
Hoj
2017, Yamaha MT-09, 1981 Yamaha Chappy, 2013 KTM 350 EXC-F
Jag skulle säga att det var några milliliter som kom ut. Gasbehållaren låg med cylinderhuvudet uppåt, så det som kom ut var av trycket inuti behållaren. Jag drog sen till påfyllningsskruven ganska snabbt, men det blev några droppar på golvet. Enligt manualen så är det mesta av vätskan i själva dämparen. Det ska vara ungefär hälften gas och hälften vätska i behållaren. Jag tror dock att det ska vara rätt mycket kvar av vätskan i behållaren, men jag tänkte inte ta ur skruven igen för att kontrollera.

Dum fråga, men regleras skiljekolven position av hur hårt/mjuk kompressionen är inställd på?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle säga att det var några milliliter som kom ut. Gasbehållaren låg med cylinderhuvudet uppåt, så det som kom ut var av trycket inuti behållaren. Jag drog sen till påfyllningsskruven ganska snabbt, men det blev några droppar på golvet. Enligt manualen så är det mesta av vätskan i själva dämparen. Det ska vara ungefär hälften gas och hälften vätska i behållaren. Jag tror dock att det ska vara rätt mycket kvar av vätskan i behållaren, men jag tänkte inte ta ur skruven igen för att kontrollera.

Dum fråga, men regleras skiljekolven position av hur hårt/mjuk kompressionen är inställd på?

Olja och gas är helt frånskilda via skiljekolven.

Man kan inte släppa ut gastryck via påfyllningsskruv eller banjo till slangarna, där ska bara finnas olja.
Kom det gas när du öppnade dessa så är din dämpare ändå i behov av service sedan länge.
 

Zlimanette

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2020
Ort
Visby
Hoj
2017, Yamaha MT-09, 1981 Yamaha Chappy, 2013 KTM 350 EXC-F
Olja och gas är helt frånskilda via skiljekolven.

Man kan inte släppa ut gastryck via påfyllningsskruv eller banjo till slangarna, där ska bara finnas olja.
Kom det gas när du öppnade dessa så är din dämpare ändå i behov av service sedan länge.

Ah ok, men i så fall är det vakuumtrycket i systemet som tryckte ut oljan. Dämparen är helt ny, så gasläcka är uteslutet. I vilken situation använder man påfyllningsskruven egentligen? Den har ingen blödarfunktion så det går inte att göra som när man byter bromsolja t.ex. I det ovan exempel med förspännaren så går det att fylla på olja genom att justera förspänningen. Hade varit smidigt om det gick att göra likadant även på gasbehållaren.
 

Zlimanette

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2020
Ort
Visby
Hoj
2017, Yamaha MT-09, 1981 Yamaha Chappy, 2013 KTM 350 EXC-F
Uhm. Vad är det för ord eller svar du vill ha av oss andra, halleluja? :angel

Hehe nja jag är inte troende, så det hjälper inte så mycket. Svårt att uppskatta exaktheter av några droppar, men om du vet hur mycket olja som går i en sån här dämpare plus hur mycket gas som den externa behåller rymmer minus 3 mL för att vi ska ha en siffra, så kan vi säga exakt hur mycket som finns kvar. Den viktiga frågan är egentligen vad som händer om olja kommer ut. Minsta läckage på hydraliska bromsar och koppling har dramatisk effekt. Min undran är egentligen hur dramatiskt det är på stötdämpare som innehåller betydligt mer.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som redan sagts - det är stört omöjligt att bedöma läckagets storlek utifrån din beskrivning.

Läckaget kan vara så litet att du bara tappade lite oljevolym, att skiljekolven därför bara flyttade sig lite mot cylinderhuvudet och att du därigenom bara tappade lite gastryck, så lite att det inte påverkar funktionen.

Läckaget kan också vara så stort att du tappade så mycket oljevolym att skiljekolven flyttade sig hela vägen mot cylinderhuvudet. Om så händer så är oljan i stötdämparen inte längre trycksatt då stötdämparen är utsträckt eller nära utsträckt. Detta leder definitivt till funktionsbortfall.

Återigen - det finns bara ett rätt svar på din fråga och det är att göra en korrekt fyllning av stötdämparen. Allt annat är gissningar eller tattarlösningar.

Korrekt manuell fyllning (där cylinderrör först fylls med olja, kolv och shimsstackar förs in och luftas och tätningspaket slutligen förs in och säkras) ger på Öhlins stötdämpare automatiskt en korrekt skiljekolvsposition. Korrekt vakuumfyllning med korrekt positionerande spacer ger naturligtvis samma sak.

Banjoskruvar och fyllskruvar skall endast lossas, vridas eller dras åt på icke trycksatta stötdämpare. Allt annat är att be om problem.

Fyllskruven skall endast användas vid vakuumfyllning av stötdämparen, inget annat.
 

Zlimanette

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2020
Ort
Visby
Hoj
2017, Yamaha MT-09, 1981 Yamaha Chappy, 2013 KTM 350 EXC-F
Som redan sagts - det är stört omöjligt att bedöma läckagets storlek utifrån din beskrivning.

Läckaget kan vara så litet att du bara tappade lite oljevolym, att skiljekolven därför bara flyttade sig lite mot cylinderhuvudet och att du därigenom bara tappade lite gastryck, så lite att det inte påverkar funktionen.

Läckaget kan också vara så stort att du tappade så mycket oljevolym att skiljekolven flyttade sig hela vägen mot cylinderhuvudet. Om så händer så är oljan i stötdämparen inte längre trycksatt då stötdämparen är utsträckt eller nära utsträckt. Detta leder definitivt till funktionsbortfall.

Återigen - det finns bara ett rätt svar på din fråga och det är att göra en korrekt fyllning av stötdämparen. Allt annat är gissningar eller tattarlösningar.

Korrekt manuell fyllning (där cylinderrör först fylls med olja, kolv och shimsstackar förs in och luftas och tätningspaket slutligen förs in och säkras) ger på Öhlins stötdämpare automatiskt en korrekt skiljekolvsposition. Korrekt vakuumfyllning med korrekt positionerande spacer ger naturligtvis samma sak.

Banjoskruvar och fyllskruvar skall endast lossas, vridas eller dras åt på icke trycksatta stötdämpare. Allt annat är att be om problem.

Fyllskruven skall endast användas vid vakuumfyllning av stötdämparen, inget annat.

Ja det är väldigt svårt att säga exakt hur mycket som kan ha kommit ut. Den enda ledtråden jag kan ge förutom vad jag skrivit är att jag kan göra 10 klick på returdämparen. Rekommenderade inställningar är 12 klick så det är uppenbart att vätskan som lämnat har påverkat inställningarna på returdämparen. Vet inte hur många klick det går att ställa in med en optimal oljenivå, eftersom jag inte kom så långt.

Låter som att den enda lösningen är att sätta tillbaka den gamla dämparen och skicka in Öhlinaren för påfyllning. Enheten är helt ny så det känns jätteonödigt att ta någon risk.

Tack för hjälpen i alla fall, fick lära mig väldigt mycket om dämpare även om det var lite onödigt att det blev på det här sättet. Skulle bara justera slangen så att det inte skulle ligga och skava emot, så blev det såhär.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Returklicken hos en STX46 skapas av stötdämparens gastryck. Att inte känna några returklick alls eller att inte få ut fullt antal returklick (25-50 stycken beroende på modell) antyder att läckaget är så pass betydande att stötdämparen inte längre är trycksatt, i alla fall inte i fullt utsträckt läge.

Då fyllskruven helt plötsligt öppnades så flyttades skiljekolven - med hjälp av gastrycket - hela vägen mot cylinderhuvudet. Stötdämparens olja är därför inte längre trycksatt förrän stötdämparen trycks ihop så att dess kolvstångsdeplacement åter flyttar skiljekolven en bit in i gasbehållaren.

Som sagt - enda korrekta åtgärden är att åter fylla stötdämparen, med korrekt skiljekolvsposition och därefter korrekt gastryck.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top