Offroad i Sverige möjligt ?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag brukar använda trafikverkets sida som visar alla vägar:

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

I rutan till höger så väljer du vad du vill se och där väljer du "Slitlager" och då får du se alla grusvägar i blått...vi har ca 9000 mil grusväg i Sverige...!!! :)

Tack för tipset den kartan var ju fin för att få en överblick på grusvägnätet, inte mycket rött på den kartan där man bor :) Jag har brukat använda Google Maps i satelitläget att kolla in vägnätet och sen har jag gjort ett spår i Garmin mapsource och laddat in det i hundpejlaren som får agera GPS för då har jag nåt att hålla koll med var jag ska efter grusvägnätet. Denna karta var ju lättare att få överblick på mot kartan i datorn eller GPS:en.

Tror nog att det fuska lite här och var då det kommer till terrängkörning, vissa gånger gör det nog inget andra gånger är det totalt vansinne av folk som totalt verkar sakna förmåga att tänka och sunt förnuft. Jag är både skogsägare och med det också ägare av privatväg och tycker att man ska respektera skyltar och bommar, har full förståelse för att markägare med all rätt är förbannade då främst på fyrhjulingen som kör sönder markerna. Ett lednät liknande skoterlederna för terrängkörning vore ju intressant om det skulle gå att få till, tyvärr tror jag det är omöjligt att få till det då få markägare själv har intresse av "nöjeskörning" i terräng, ser också att risken skulle vara att fram för allt körkortslösa underåriga med även andra skulle ge sig ut efter lederna och sen vidare ut i skogen på olämpliga ställen likt vissa snöskoteråkare och köra sönder skog och mark.

Som det redan sagts så är ju ljuddämpare som dämpar ljudet väldigt bra att ha för att slippa irritation och skulle själv behöva packa om min Delkevic dämpare på 650:in som jag tycker låter rätt bra trots att dB-killern sitter i. Att sen tänka efter hur man kör är ju en annan sak som påverkar ljudvolymen, man kan ju på långt håll höra en hoj med öppen dämpare komma efter vägen men då den kommer in i byn ska det växlas ner ett par växlar för att sen fullgas accelerera upp igen genom byn istället för att bara ligga på jämt varvtal eller slå av lite för att hålla nere ljudet. På jobbet har vi en motorpump med en 300 cc 4-t Honda motor som alla tycker att den gick så tyst och fint, vid en högvatten 2018 kördes den pumpen dygnet runt och på natten då det var tyst hördes pumpen över hela samhället och dess omnejd var än man var och det var nog i en radie på ca 2 km och då förvånande högt på långt håll. Ska erkänna att jag inte skulle klara en dB-mätningen på nån av mina hojar så jag talar ju egentligen i mot mig själv men då gäller det ännu mer att tänka till hur man kör.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top