Offroad i Sverige möjligt ?

robin_nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Borås
Hoj
MiniMoto
Vet ju att vi har en så kallad terrängkörningslag i Sverige :
"Det är förbjudet i hela Sverige att köra i terräng med motordrivet fordon. Terräng inkluderar, förutom skog och mark, även parkmark, gräsmattor, stigar, vandringsleder och motionsspår."

Men för er som kör adventure/enduro-hojar hur förhåller ni er till detta ?

Då motocross-åkandet lagts på hyllan så tänkte jag införskaffa en 690 Enduro, men får man åka ostört någonstans utan blåljus/otrevliga jägare på lite grusiga vägar...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vägar är inga problem. Kartan är din vän.

I spenaten, DÅ får du problem...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Det är halva sporten. Hitta vägarna där ingen bryr sig. Det finns jäkligt små och dåligt underhållna vägar där ute. Det gäller bara att hitta dom. Och blir någon irriterad ursäktar man sig och beter sig som en människa så brukar det lösa sig rätt bra
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Blåljusen har nog så mycket annat att fokusera på än dig.
Om du kör på vägar som är på privat mark ofta så kan du nog gynnas av att bjuda på en flaska eller flak av trevlig dryck mellan varven till ägaren, men risken för att en polis ska stoppa dig på en random grusväg är typ noll.
Det är dock inte så kul att mötas av ett träd eller en avställd grävskopa mitt i vägen när man minst anar det, för att markägaren är lite sur över att du kör på hans vägar.
Fråga mig inte hur jag vet det.... :D
 
Last edited:

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Lantmäteriets "gröna karta" är din bästa kompis, finns på hemsidan och i mobilappar.
Kolla särskilt efter streckade svartvägar som inte passerar hus. Gamla drivningsvägar och vägstumpar som blivit kvar när ny väg anlagds. Du ser även vägbommar på kartan, många av dem står öppna, och de som är stängda är det av någon anledning. Om du inte vet anledningen kan det vara en bra idé att undvika dem.
Att random ut och köra blir tråkigt i längden då man får vända alltför många gånger. Planera din tur och du får ut mer av din körning.
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Garmin Montana + friluftskartan. Och du ser "The Matrix" :Bugar
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Montana är svinbra och det finns också TOPO-gratiskartor att ladda ned.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag kör topo gps i moblen. Supersmidigt att göra rutter eller läsa in gpx filer som nån annan gjort. Kostar några tior med gröna kartan för hela sverige.
696E4FA2-3DC2-4316-BC81-EE5D5DAD984C.png
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Som svar på ursprungsfrågan, så beror det ju på var man bor och när man har möjlighet att köra också. Bor du nära en storstad och kan bara köra på helgerna, så kommer du snart tröttna på alla irriterade människor du möter.
Jag kör mest grus/offroad på vardagar under den kalla årstiden, då har man oftast stigarna för sig själv.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Att tänka på:
Använd ljuddämpare värt namnet. Jag bor själv ute i skogen och vill inte höra massa smatter från någon som nöter sig fram genom små stigar och vägar. Inget konstigt med det. Kör du för att höras eller för att det är kul att köra motorcykel? Förhållandevis liten uppoffring för att inte bli stoppad eller hur?
Som markägare så bryr jag mig inte så mycket om att någon kör så länge skadorna är små.
Hästar gör värre skador/sår på stigar än hojar som tar sig fram med ett moderat gasande.
Kör du på privata vägar får du räkna med visst gnäll. Håll igen på gasen. Bredsladd och djupa däckspår får ägaren av vägen stå för.
Liiiite irriterande när någon dragit på fullt med djupa spår i grusvägen som sedan blir raviner i nästa ösregn. På allmänna grusvägar finns det mer pengar och där kan man gasa på mer. Får själv hålla ordning på grusvägen och vet vad 24 ton grus kostar....Det mesta handlar om att tänka på hur mycket ont blod det väcker hos ägaren beroende på var du kör.
Ett ödmjukt förhållningssätt hjälperf ör att kunna fortsätta köra ute i buschen. ????
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som skogs ägare o privat ägare av ett antal mil skogs vägar så uppskattas inte något buskörande varesig med mc eller 4 hjuling.. räkna med en o annan livlig diskussion med rent förbannade markägare som är rent otrevliga o hotar dej med både det ena o det andra.

Se Youtube film snuttar för att få ett hum.

Inte mer än ett par veckor sedan jag körde ikapp ett par så kallade äventyr hojar med thunderacen o förklarade att dom var icke önskvärda.. det störta bekymmret dom verkade ha var att jag körde bra mycket fortare på sporthojen på grusväg än vad dom gjorde med sina sk äventyrshojar:D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur märker man att en väg är privat? Jag brukar köra på alla vägar där det inte är bommar eller skyltar. Är den ansluten till vägnätet är det väl en väg?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag kör topo gps i moblen. Supersmidigt att göra rutter eller läsa in gpx filer som nån annan gjort. Kostar några tior med gröna kartan för hela sverige.
View attachment 454721

Fasen! Det där är en bit av rutten jag körde med 701an om somrarna. Jag har stuga i skogen ca 8 km därifrån. Bra grusväg åt Nykvarn till från laxne.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur märker man att en väg är privat? Jag brukar köra på alla vägar där det inte är bommar eller skyltar. Är den ansluten till vägnätet är det väl en väg?

Jag googlade lite tidigare och läste nåt om att den som äger en privat väg kan skylta om förbud för motorfordon. Utan skyltar så tror jag man kan betrakta det som tillåtet att köra på alla vägar.
Och utan motor hamnar man under allemansrätten.

Om vägens ägare får bidrag för att upprätthålla vägen så kan han heller inte förbjuda någon att nyttja vägen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Att tänka på:
Använd ljuddämpare värt namnet. Jag bor själv ute i skogen och vill inte höra massa smatter från någon som nöter sig fram genom små stigar och vägar. Inget konstigt med det. Kör du för att höras eller för att det är kul att köra motorcykel? Förhållandevis liten uppoffring för att inte bli stoppad eller hur?
Som markägare så bryr jag mig inte så mycket om att någon kör så länge skadorna är små.
Hästar gör värre skador/sår på stigar än hojar som tar sig fram med ett moderat gasande.
Kör du på privata vägar får du räkna med visst gnäll. Håll igen på gasen. Bredsladd och djupa däckspår får ägaren av vägen stå för.
Liiiite irriterande när någon dragit på fullt med djupa spår i grusvägen som sedan blir raviner i nästa ösregn. På allmänna grusvägar finns det mer pengar och där kan man gasa på mer. Får själv hålla ordning på grusvägen och vet vad 24 ton grus kostar....Det mesta handlar om att tänka på hur mycket ont blod det väcker hos ägaren beroende på var du kör.
Ett ödmjukt förhållningssätt hjälperf ör att kunna fortsätta köra ute i buschen. ????

Bra inlägg!

Fyrtaktstånka med eftermarknadspipa låter i många fall åt h-te för högt, även om orginaldämparen väger bly så kan man ju välja nåt med rimlig ljudnivå. Kan bara tänka mig hur långt de värsta bröl-dämparna hörs en stilla dag i skogen... :gnissla

Tvåtaktsläte sprider sig visst mindre har jag förstått, kanske går mina IT mot en ny vår? :kär
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top