Bästa "familjeräsern" under 250k (i värsta fall 280k)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vilket värdefullt bidrag till tråden

Satir och ironi kan vara svårt att förstå om man inte känner den som skriver någonting. Därför finns ett antal SH-skribenter på min "ignore list". Men denna "reply" var jag alldeles för nyfiken på. Du vet förmodligen inte att jag själv har två Pontiac Firebird och en möjlig 1/2 räser s60t5 awd turbo - trots att det står i min signatur. Familjeräser, det är ett fordon som aldrig får se +30 km/h över gällande hastighet därför att de flesta familjer inte har råd att någon är utan körkort. Ordet familjeräser är väl lite av en oxymoron för en familj. Ceterum censeo.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Satir och ironi kan vara svårt att förstå om man inte känner den som skriver någonting. Därför finns ett antal SH-skribenter på min "ignore list". Men denna "reply" var jag alldeles för nyfiken på. Du vet förmodligen inte att jag själv har två Pontiac Firebird och en möjlig 1/2 räser s60t5 awd turbo - trots att det står i min signatur. Familjeräser, det är ett fordon som aldrig får se +30 km/h över gällande hastighet därför att de flesta familjer inte har råd att någon är utan körkort. Ordet familjeräser är väl lite av en oxymoron för en familj. Ceterum censeo.

Vad kul att du blev nyfiken, verkar som du inte har så spännande sommar, trots alla fina bilar i garaget.

Då du verkar ha mycket tid över kan du fundera på varför du har så dålig kontakt med dina känslor att du lyckas med konststycket att både sätta en medlem på ignore för att du ska må bättre OCH sedan måste titta lite nyfiket ändå.

Men kul, då kan vi lägga Volvo med turbo till listan, sommaren är väl ändå inte komplett utan ett bidrag från glesbygden!

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej, ni i betonghelvetet skulle nog få det ganska tråkigt utan el, kött, potatis, snaps, öl, vin och allt annat som kommer från just glesbygden.
Absolut, det finns många bra saker med tjotahejti.
Nu vet jag inte om just den listan var bäst exempel på det. Jag menar, vin från Sverige är väl inte en jättegrej kanske, men "hela Sverige ska leva"

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Jag läser i tråden och funderar. Fortfarande insnöad på Octavia RS, men dyker inte upp några lämpliga objekt just nu. Men så har jag börjat kolla även på Superb "L&K" TSI 280. gissar att det är samma motor som i Leon cupra?

Den ligger dock lite högre i pris. Sen ser jag att det ska komma nya laddhybrider för Octavia / Octavia RS. Vågar man hoppas på att de "rear ut" gamla RS? Misstänker att det kanske inte existerar så många lagerbilar att rea ut :) Men det borde iaf båda för att priserna på aktuell generation kommre att sänkas framöver tänker jag?

Är det förövrigt någon som vet hur det fungerar med laddhybrider? Finns ju t.ex. Passat och golf GTE. Angiven effekt på vissa av laddhybriderna är bensin + el. Kollar man på siffrorna verkar det ju dock som väntat inte rakt jämförbart.

det jag är mest intresserat av är egentligen "när effekten finns". Kan inte hitta någon som pratar om detta. Nya Octavia RS ska t.ex. ha 245hk (150 bensin + cirka 100 på el), med en 0-100 på 7,3 eller nåt liknande. Fortfarande okej, om än betydligt segare än motsvarande bensindrivna bil.

Men jag tänker att när batteriet "laddar ur" ligger man på 150hk bensindriven bil istället? Eller räknar man med att maxeffekt används sällan och att batterierna laddar upp igen? Vad jag föstått drar det då betydligt mer bränsle. Men det verkar ändå enligt testerna faktiskt gå att köra dessa hybrider på väldigt låg förbrukning under 15-20 mil, resor som man sällan egentligen gör.

Någon som har koll eller rentav äger en hybrid?

Nu är det nog inte aktuellt att köpa nya RS hybrid. Men Superben (hybrid) ligger på 420.000. så om man leker med tanken att Octavian hamnar på 370.000 och bonusen (40k) för hybrider (mot förmodan) ligger kvar kanske det kan bli aktuellt att stega upp budgeten något. Å ena sidan vore det ju trevligt med en ny bil för en gångs skull. Å andra sidan får man väldigt mycket begagnad bil för de summorna :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Alltracken har jag kikat på. Den verkar trevlig! Det jag är orolig för är att den har "bara" 180hk och verkar ändå dra endel bränsle.

Hur upplever du prestanda/bränsleekonomi?

Hade Passat Alltrack 240hk dubbelturbodiesel hjulsdriven som tjänstebil , dom går att köra på ungefär 0.55 vettig landsvägtrafik och 0.7 i stad men då får man vara återhållsam typ vanlig körnig :hihi.

0.67 är en helt realistisk siffra på blandad körning

Långkörning med massa mil och inte mycket stad ,kallstarter och endast nödvändiga omkörningar 0.47

Startar man motorvärmaren och glider iväg med varm motor i gles landsvägstrafik så 0.43 , lite kul för en bil som faktiskt har rätt brutala prestanda , min hade desutom dynamiskchassiereglerimg DCC då kan man verkligen konsumera racefolk till frukost
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag läser i tråden och funderar. Fortfarande insnöad på Octavia RS, men dyker inte upp några lämpliga objekt just nu. Men så har jag börjat kolla även på Superb "L&K" TSI 280. gissar att det är samma motor som i Leon cupra?

Den ligger dock lite högre i pris. Sen ser jag att det ska komma nya laddhybrider för Octavia / Octavia RS. Vågar man hoppas på att de "rear ut" gamla RS? Misstänker att det kanske inte existerar så många lagerbilar att rea ut :) Men det borde iaf båda för att priserna på aktuell generation kommre att sänkas framöver tänker jag?

Är det förövrigt någon som vet hur det fungerar med laddhybrider? Finns ju t.ex. Passat och golf GTE. Angiven effekt på vissa av laddhybriderna är bensin + el. Kollar man på siffrorna verkar det ju dock som väntat inte rakt jämförbart.

det jag är mest intresserat av är egentligen "när effekten finns". Kan inte hitta någon som pratar om detta. Nya Octavia RS ska t.ex. ha 245hk (150 bensin + cirka 100 på el), med en 0-100 på 7,3 eller nåt liknande. Fortfarande okej, om än betydligt segare än motsvarande bensindrivna bil.

Men jag tänker att när batteriet "laddar ur" ligger man på 150hk bensindriven bil istället? Eller räknar man med att maxeffekt används sällan och att batterierna laddar upp igen? Vad jag föstått drar det då betydligt mer bränsle. Men det verkar ändå enligt testerna faktiskt gå att köra dessa hybrider på väldigt låg förbrukning under 15-20 mil, resor som man sällan egentligen gör.

Någon som har koll eller rentav äger en hybrid?

Nu är det nog inte aktuellt att köpa nya RS hybrid. Men Superben (hybrid) ligger på 420.000. så om man leker med tanken att Octavian hamnar på 370.000 och bonusen (40k) för hybrider (mot förmodan) ligger kvar kanske det kan bli aktuellt att stega upp budgeten något. Å ena sidan vore det ju trevligt med en ny bil för en gångs skull. Å andra sidan får man väldigt mycket begagnad bil för de summorna :)

Jag kör en KIA Optima pluggin-hybrid.

Jag har två inställningar:
1 - Endast batteri (default från start)
2 - HE-V som är både batteri och motor.

Kör jag läge 1, och/eller glömmer ställa om till 2, så är batteriet slut på <6 mil och sedan har jag bara den "trötta" bensinmotorn att tuffa vidare på. Precis som du skriver.

Kör jag i läge 2 så ligger batteri-nivån ganska konstant hur långt jag än kör.
Dvs det laddar inte ur mer än några kilometer men laddar heller inte på batteriet till fullt.
Båda motorerna hjälps åt och den är ganska pigg.

Förbrukning Borlänge - Stockholm T&R , med köer :3freak, blir 4,7-5,3 beroende på hur effektivt jag väljer körläge.
Brukar köra batteri i Stockholms-köerna samt på hemväg titta på GPS'n hur långt det är kvar när jag slår på batteridrift igen för att ha i princip slut i batteriet vid hemkomst.
Kör ca 10+ normalt men de gånger jag skiter i alla lägen och har bråttom hem dra den 5,6-5,7 ungefär.

Nu när jag i dessa tider jobbar hemifrån är mina två sista bensinräkningar = 0 kr. :tummenupp

Hoppas det förklarar din fundering. :)
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kanske dax att döpa om tråden till "familje ekonomi tråden" istället..
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kanske dax att döpa om tråden till "familje ekonomi tråden" istället..

:tummenupp
Jag försökte svara på TS fråga men man kan inte med bästa vilja i världen kalla KIA Optima för en famlijeräser...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är "räser"? Bullrig, stötig, trång, dyr i drift, beskedliga prestanda?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
:tummenupp
Jag försökte svara på TS fråga men man kan inte med bästa vilja i världen kalla KIA Optima för en famlijeräser...

Han hade ju krav på minst 250+hk å 0-100 6,5-7 sek... Vill man en sån bil så tycker jag att man kanske inte snackar om hur snålt den går... Då kan man lika bra köpa en väldigt energisnål bil istället..
Vill man ha en så kallad racer å använder man väl gas pedalen...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Välljudande, rymlig, komfortabel, bra inköpspris.:fyllisar

Då bör man nog hålla sig långt från VAG-koncernen... :tummenupp

Jaguars kompressorvarianter är bättre än man tror, låter och och går som skållade troll, billiga i inköp men såklart inte felfria på Lexusvis. https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_is__u__f_5_0_v8_automat_423hk/90476449 om man nu kan tänka sig en japansk familjeräser (det bör man överväga pga dyra rep på europeiska bilar).
Men jaggorna är mycket pang för pengen: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/jaguar_xjr_4_0_kompressor/90551263

Dieselkombis med lite höjda laddtryck framställs kanske som sportiga i broschyren men är i verkligheten lika "sportiga" som morsans RAV4.

Kika på Insignia OPC: https://www.blocket.se/annons/dalarna/opel_insignia_opc_2_8_v6_turbo_4x4_euro6_325h/87557897

Fint ljud, bra bruksegenskaper och riktigt trevliga på vägen. Underskattade bilar på alla vis.



Kör man 500 mil/år spelar ju ingenting någon större roll, kör man 5000 mil/år blir det fort vettigt med en betydligt snabbare Tesla S/X tex... även om inköpspriset blir lite högre så blir totalkostnaden lägre. Och mycket rymliga bilar, X om drag är nödvändigt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Då bör man nog hålla sig långt från VAG-koncernen... :tummenupp

Jaguars kompressorvarianter är bättre än man tror, låter och och går som skållade troll, billiga i inköp men såklart inte felfria på Lexusvis. https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_is__u__f_5_0_v8_automat_423hk/90476449 om man nu kan tänka sig en japansk familjeräser (det bör man överväga pga dyra rep på europeiska bilar).
Men jaggorna är mycket pang för pengen: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/jaguar_xjr_4_0_kompressor/90551263

Dieselkombis med lite höjda laddtryck framställs kanske som sportiga i broschyren men är i verkligheten lika "sportiga" som morsans RAV4.

Kika på Insignia OPC: https://www.blocket.se/annons/dalarna/opel_insignia_opc_2_8_v6_turbo_4x4_euro6_325h/87557897

Fint ljud, bra bruksegenskaper och riktigt trevliga på vägen. Underskattade bilar på alla vis.



Kör man 500 mil/år spelar ju ingenting någon större roll, kör man 5000 mil/år blir det fort vettigt med en betydligt snabbare Tesla S/X tex... även om inköpspriset blir lite högre så blir totalkostnaden lägre. Och mycket rymliga bilar, X om drag är nödvändigt.

Lexusen värkar vara roligast av alla dom tre, men ful som stryk utvändigt. .. Har för mig att de är insidan som räknas.. ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lexusen värkar vara roligast av alla dom tre, men ful som stryk utvändigt. .. Har för mig att de är insidan som räknas.. ;)

Lexus är sjukt bra bilar men som sagt, japanerna har onekligen en bit kvar när det kommer till design. Jaguars kompressormodeller är mycket mysiga bilar och är desto snyggare (om än omodernare). Kanske inte familjevalet för saltslaskiga vardagsresor... Opeln är brukssport och håller nog titeln bra i längden också.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Han hade ju krav på minst 250+hk å 0-100 6,5-7 sek... Vill man en sån bil så tycker jag att man kanske inte snackar om hur snålt den går... Då kan man lika bra köpa en väldigt energisnål bil istället..
Vill man ha en så kallad racer å använder man väl gas pedalen...

Sant.
Och går man på tråd-namnet bara så har inte mitt inlägg någon relevans.
Men går man på det inlägg TS gör och det jag faktiskt svarat på så är det relevant.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top