Bästa "familjeräsern" under 250k (i värsta fall 280k)

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Hej!

Letar efter en bra "familjeräser". Följande krav gäller:

- Kombi (ej suv)
- Hyffsat lastutrymme
- dragkrok
- nyare än 2016
- helst mindre än 6000 mil cirka
- 250hk+ (eller något som motsvarar 0-100 under cirka 6.5-7 sekunder)
- rolig/sportig att köra
- högst 250k eller om det är en exceptionellt bra bil 280k. Men gärna helst under 200k eller så billigt som möjligt såklart

Helst inte bmw eller audi :)

Har snöat in mig på skoda octavia rs 245 (220 kanske duger?) verkar vara en av de få som möter kraven.

Kikade på golf R och Seat Leon Cupra samt focus st, men det går inte att montera dragkrok på dessa :( cupra leon hade annars träffat det mesta rätt till ett lägre pris än golf r som också känns rätt utom dragkroken...

Så hjälp mig, vad ska jag köpa? Finns det något bra alternativ till octavia RS?

Tanken är att den ska kännas "nästan ny" och vara rolig att köra.


/mvh
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Vi har bara nöjda RS-kunder, både vad gäller Octavia och Kodiaq.
Ja, eller VRS som man säger i England.
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Här är en modell som jag är nöjd med som familjeräser - Golf Alltrack!! Den har det du efterfrågar förutom att den har lite högre fjädringsväg än de andra bilarna du nämner!!

Hade tidigare en Audi A4 Avant 2.0T 2010, fullsmetad med all extrautrustning och sänkt sportfjädring, rolig och snygg som skam men opraktisk i jämförelse med Golf Alltrack.
Audin med den låga fjädringen vintertid på skidresor var ett gissel för mig med sönderkörda plastskydd undertill. Inga problem med Golfen.

Golfen har olika inställningar på hur man vill köra - sportigt, ekonomiskt, offroad - flera bilar i en och samma bil.

Min Alltrack är den silverfärgade och den vita är från nätet med lite roligare fälgar och utseende.

Golf Alltrack 2015.JPGAlltrack 1.jpg
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Alltracken har jag kikat på. Den verkar trevlig! Det jag är orolig för är att den har "bara" 180hk och verkar ändå dra endel bränsle.

Hur upplever du prestanda/bränsleekonomi?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Min brorsa snackar om någon Passat med 280hk på precis samma budget

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Alltracken har jag kikat på. Den verkar trevlig! Det jag är orolig för är att den har "bara" 180hk och verkar ändå dra endel bränsle.

Hur upplever du prestanda/bränsleekonomi?

Jag har en 2015 TDI med 184 hk & 380 Nm vrid så prestandan är helt OK men den drar en del bränsle jämfört med andra liknande & större modeller. Jag har fått ner den på 0,5 på långresa med fullpackad bil men hemmavid med blandad körning ligger den på 0,55 - 0,6. Det är lite irriterande att diskutera bränsleekonomi med polaren som har en Volvo V70 diesel som drar 0,4.

Jag trivs med den som sagt och kommer antagligen köpa en liknande Alltrack som nästa bil, Passat eller Golf.
Sen om det blir diesel, bensin eller en miljöhybrid får framtiden visa!!
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Kört Golf Gtd med 184 hk, Passat med 190 samt 240, Tiguan med 240 och Kodiaq med 190....nu snackar jag diesel på alla...största skillnaden blir över 120 med 240 vs 190....gick dock att pendla motorväg på 0.49-0.50 med alla varianter efter dom gått 700-900 mil.

Kör Kodiaq nu men gillade Passaten med akustikrutor mest.

:musik:hej
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
polaren som har en Volvo V70 diesel som drar 0,4.

Det ställer jag mig mycket tveksam till, har både passat och v70, och v70 tvivlar starkt på att man kan komma ner i den siffran, inte i normal körning, möjligen körning rakt fram i medvind och inte en km över 65 km/h. Allt över 70 på volvon ger över halvlitern i förbrukning.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
GOLF R komin är också typad... men man får kapa diffuser för att få dit grejjerna samt ingen fördragen el :(
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det ställer jag mig mycket tveksam till, har både passat och v70, och v70 tvivlar starkt på att man kan komma ner i den siffran, inte i normal körning, möjligen körning rakt fram i medvind och inte en km över 65 km/h. Allt över 70 på volvon ger över halvlitern i förbrukning.

Går fint, om du inte mäter vid pumpen :crash
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hittar inte, men finns inte Fård Focus som RS kombi i Svedala? Prisvärd knuff i skåpet.

Bias: Är det inte 6> cylindrar på dieseln blir det inte roligt att bränna olja :fakta. Tråkiga register. 4cyl diesel åker man bara. Inte kör. Min åsikt efter 25+ bilar.

Insignia OPC GS ST eller vad de nu kallar sina mindre tråkiga alternativ, kan du också kika på.


Nä då går det nog, volvons färddator visar mer fel än passatens, iaf på mina.

Men ändå "inte i normal körning, möjligen körning rakt fram i medvind och inte en km över 65 km/h."

Fascineras alltid över folks förmåga att plocka de bästa värdena ur sina körningar och använda som snitt.
Spritmonitor.de känns mer som verkliga värden tagna på snitt..
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Jag har en 2015 TDI med 184 hk & 380 Nm vrid så prestandan är helt OK men den drar en del bränsle jämfört med andra liknande & större modeller. Jag har fått ner den på 0,5 på långresa med fullpackad bil men hemmavid med blandad körning ligger den på 0,55 - 0,6. Det är lite irriterande att diskutera bränsleekonomi med polaren som har en Volvo V70 diesel som drar 0,4.

Jag trivs med den som sagt och kommer antagligen köpa en liknande Alltrack som nästa bil, Passat eller Golf.
Sen om det blir diesel, bensin eller en miljöhybrid får framtiden visa!!

V70 som drar 0,4... Kanske en Drive E som aldrig körs fortare än 90 på landsväg. Då är det möjligt.
Körde en V70 Classic AWD (181hk) förut i tjänsten (9000mil). Färddatorn visade typ 7,0 men faktisk förbrukning var närmare 8,0. Samt att den slickade i sig typ 8,0 vid motorvägskörning (lätt + fart). Vi hade aven en passat tdi 170 DSG 4m på jobbet och den drog alltid minst 1dl mindre...

Volvoägare brukar väldigt ofta påstå att de drar mindre än de gör :crash
(Kör nu V90D4 AWD och den drar faktisk nästan en dl mindre än V70n och färddatorn stämmer på denna).
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Snackar vi inte om familje räser då?? Allt hamnat mer på fis körande surgurkor.. Eller köper man en räser å fis kör den istället för att rasta den..
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
V70 som drar 0,4... Kanske en Drive E som aldrig körs fortare än 90 på landsväg. Då är det möjligt.

Inte över 70, fick en drive E som lånebil ett tag och den drog mer än min vanliga i verklig trafik.

Vi hade aven en passat tdi 170 DSG 4m på jobbet och den drog alltid minst 1dl mindre...

Jag tycker det är ännu större skillnad mellan dem, ett äldre exempel på en B6 (1:a turbokombin i Sverige) vs v70 2,5FT samma årsmodell, Tysklandsresa, båda bilarna fullastade (5 pers + packning) lite trafik, så stora delar över 200+.
Båda bilarna följde varandra i stort sett hela vägen (Passaten som ledarbil).

Passaten 0,96, Volvon 1,57 (på bensin ej etanol).
Den Volvon fick en tank etanol under 3 år resten bensin.


Volvoägare brukar väldigt ofta påstå att de drar mindre än de gör :crash
(Kör nu V90D4 AWD och den drar faktisk nästan en dl mindre än V70n och färddatorn stämmer på denna).

Jo jag är böjd att hålla med.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Okej jag har haft följande bilar nedan.
Audi A4 150hk bensin
Passat R-line den första modellen tror det var 200hk i den på bensin
Octavia RS kombi 200 hk med bensin samt BSR trim där den bänkades till 240 hk
Octavia RS Sedan 200 hk med bensin samt V-tech trim där den bänkades till 270 hk och ca 440 Newton
Audi A6 kombi 190hk Diesel
Passat Alltrack Kombi 190 hk Diesel
Passat Alltrack Kombi 190 hk Diesel.

Roligaste bilen att köra var ju självklart Octavian med 270 hk.
Smidigaste bilen samt rolig att köra och grymt packningsutrymme var Octavia Kombin med BSR trimmet på.

Båda Octaviorna körde jag även en del bana samt konbana utan några problem med.
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
V70 som drar 0,4... Kanske en Drive E som aldrig körs fortare än 90 på landsväg. Då är det möjligt.

Volvoägare brukar väldigt ofta påstå att de drar mindre än de gör :crash

Det ställer jag mig mycket tveksam till, har både passat och v70, och v70 tvivlar starkt på att man kan komma ner i den siffran, inte i normal körning, möjligen körning rakt fram i medvind och inte en km över 65 km/h. Allt över 70 på volvon ger över halvlitern i förbrukning.

HAHA! Nu ska jag ställa honom mot väggen vid nästa diskussion om förbrukning, den j#veln!! :7peta
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Den bästa bilen jag ägt. Volvo XC70 sista årsmodellen 2016 D5 AWD summum sport.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top