Hjälp till att se till så att gruset sopas bort!

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Jag var ute och cyklade i förra veckan och höll på att slå runt på grund av en mängd grus på vägen. . Det fanns ingen varningskylt när jag svängde in från en större väg och till och med min trampcykel med små hjul hade svårt att få grepp.
Först var jag tacksam över att jag inte satt på en MC, sen blev jag bara arg!

Förstod att alla ”lagningarna”, och de var riktigt många, måste ha skett nyligen och hann ifatt bilen med snabeln. När jag frågade chauffören om när gruset skulle sopas bort så berättade han att det sköter trafiken, Svevia sopar inte vägbanan efter lagning. Berättade då för honom att det var mot reglerna för jobbet och att jag skulle påtala det vilket jag direkt gjorde till Trafikverkets ”kundtjänst” (med kopia till SMC).
Hela min resa videofilmades, inklusive samtalet med snabelbilsföraren, eftersom jag höll på att testa en actionkamera. Så här såg vägen ut:

Grus på vägen efter snabellagning.jpg




Strax innan klockan åtta nästa kväll, cirka 25 timmar efter samtalet med ”kundtjänsten” så stötte jag på en Sveviatraktor med sopaggregat på väg till den väg det gäller.
Föraren bekräftade att han var där för att sopa "eftersom det klagats"!

Så facit är att ser du något liknande, ring då till Trafikverket direkt (Akuta fel dygnet runt 0771-921 921) och påtala det! Reglerna lär säga att gruset ska vara bortsopat inom 25 timmar på den typen av väg det gäller.

För att hjälpa Svevia och andra okunniga entreprenörer samt för att varna trafikanterna har jag tagit fram ett förslag till ett varningsmärke:

Varningsskylt för Snabelbil.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan jag ringa samma nummer för allt grus på asfalt jag ser? Vet en kurva i Falun där jag åker en gång i veckan, och det är alltid grus där.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Stor insändare angående problemen med rullgrus på asfalt i min morgontidning, undertecknad av SMC och Riksförbundet M. Jag kan inte hitta insändaren digitalt, men den finns i alla fall i pappersform.

Man betonar det vanliga problemet, det vill säga slappa entreprenörer som inte sopar rent efter snabelbil och lagningar. Stort fokus på att denna slapphet faktiskt kostar vansinniga försäkringspengar. Man nämner dessutom ett antal kompetenta förslag kring bl.a. obligtorisk sopning, skyltning och hastighet.

Ser också att Svedea tills vidare slopar självrisken för just rullgrusolyckor.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Just den.

Positivt att den verkar ha skickats ut till tidningarna, även mindre sådana.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu ska vi mäta hur effektivt det är att ringa 0771-921 921...

Jag har precis gjort en felanmälan angående väg 356 i Norrbotten. Inte snabelbilen denna gång, men längs en kort sträcka mellan byarna Lappträsk och Kärrbäck har man gjort någon annan form av konstig "lagning".

Man har valt att fräsa bort bulor och knölar som sticker upp, sedan fylla hålet med kall asfalt för att slutligen backa över två-tre gånger med traktorn. Detta har naturligtvis skapat ungefär det resultat man kan förvänta sig - lika guppigt som tidigare, men nu också lösgrus och lösa asfaltkorn över precis hela vägen...Och naturligtvis inga varningsskyltar så långt ögat når...

Min anmälan har i alla fall tagits emot, så nu får vi se om och när det i så fall blir åtgärd.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Efter en hyggligt många mil den senaste veckan, på både små och större vägar, kan jag bara konstatera att det inte verkar finnas någon standard för hur vägreparationer ska utföras, eller så skiter vägunderhållarna i det(!?)

En riktigt tråkig "lagning" var ett par mil där de sprutat bindmedel över hela vägbanan, sprinklat på grus som självklart åkt bort i hjulspåren så antingen fick man köra på grusvallarna vid sidan om spåren eller i det solvarma (31° lufttemp) hjulspåren med bindmedel....

Allvarligt, vad var värdet att lägga tid o pengar för det resultatet?
 

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Efter en hyggligt många mil den senaste veckan, på både små och större vägar, kan jag bara konstatera att det inte verkar finnas någon standard för hur vägreparationer ska utföras, eller så skiter vägunderhållarna i det(!?)

En riktigt tråkig "lagning" var ett par mil där de sprutat bindmedel över hela vägbanan, sprinklat på grus som självklart åkt bort i hjulspåren så antingen fick man köra på grusvallarna vid sidan om spåren eller i det solvarma (31° lufttemp) hjulspåren med bindmedel....

Allvarligt, vad var värdet att lägga tid o pengar för det resultatet?

Viktigt att allt sådan anmäls till 0771-921 921 (ta gärna bilder också) så att det går att få en förbättring av hur entreprenörerna "jobbar".
Med tillräckligt många anmälningar så borde vi kunna få till en ändring av arbetsförfarandet, särskilt nu när både försäkringsbolag och motororganisationer trycker på extra hårt!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bra att veta om 25 timmars regeln. Ska ha det i åtanke framöver när man stöter på vägavsnitt där snabel bilen har varit framme.

Tycker för övrigt att de borde skylta de avsnitt de tänker gruslaga så att man vet. Har kommit både med bil och mc genom åren där man svurit högt. I synnerhet på mc där gruset flyger genom framskärmen som snö från en snöslunga.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top