Styrdämpare Scotts Performance

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
På enduro och grushojar är dom mycket vanliga ,Riktigt nöjd med dom jag haft .
på gathojar vette fan om jag sett dom , bra styrdämpare är det funderade på om inte öhlins haft nåt med dom att göra ?
Dom gamla som jag haft tror jag det stod scott /ohlins på men inte dom senaste men det får du snart svar på här
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
En styrdämpare maskerar ett feljusterat chassie. Du ska inte behöva en egentligen. Cross/enduro har nytta av dom för att man kör på rötter/ojämnheter som slänger bort framhjulet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Scotts styrdämpare är / var en licenstillverkad rotationsstyrdämpare konstruerad av Öhlins och endast avsedd för den amerikanska marknaden.

Definitivt en av de bättre på området och en av få rotationsstyrdämpare som faktiskt fungerar överhuvudtaget, men onödigt tung och komplicerad jämfört med en normal "linjär" Öhlins styrdämpare. Den är inte heller särskilt mysig (jämfört med en "linjär") den dag den behöver servas...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Scotts styrdämpare är / var en licenstillverkad rotationsstyrdämpare konstruerad av Öhlins och endast avsedd för den amerikanska marknaden.

Definitivt en av de bättre på området och en av få rotationsstyrdämpare som faktiskt fungerar överhuvudtaget, men onödigt tung och komplicerad jämfört med en normal "linjär" Öhlins styrdämpare. Den är inte heller särskilt mysig (jämfört med en "linjär") den dag den behöver servas...

Är det inte efterföljaren som Öhlins konstruerat? Den i länken är ju den som först såldes under varumärket Unic? Jag vill ju minnas att Öhlins köpte upp Unic?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En styrdämpare maskerar ett feljusterat chassie. Du ska inte behöva en egentligen. Cross/enduro har nytta av dom för att man kör på rötter/ojämnheter som slänger bort framhjulet.

Håller med, på 90-talet hade jag styrdämpare på cross/enduro men sen har hojarna blivit så pass mycket bättre att min styrdämpare ligger i verktygslådan sedan många år.

Skulle säga mer enduro än cross. I enduro vill man ha gaffeln mjukare än cross för att svälja rötter och sten bättre men det tenderar att göra hojen nervös på raksträckorna. På crossbanan har man styvare gaffel ändå. Och vinsten är mindre men lite kan man släppa kompet med styrdämpare och därmed vinna lite grepp fram i kurvorna.

Det är i alla fall min erfarenhet av den. Den får ju även hojen att kännas trögare och mindre smidig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var den här "typen" av rotationsdämpare BG hade 1a året när han körde på Isle of Man i Manx GP.
Den gick sönder, så det var bara att bryta det loppet för BG.
Generell ju kortare momentarmen är dessto större blir påfrestningarna "krafterna" på det som ska dämpa momentet.
För moment = kraft x momentarm.
När jag av en begagnad Lambretta scooterdämpare gjorde en hydraulisk styrdämpare till min BMW R60 (som verkligen behövde styrdämpare), mekanisk friktionsdämpare var original, så valde jag att sätta ena fästet på gaffelbenets utsida och det andra fästet på ramröret bakom gaffelbenet.
För att få så stort avstånd som möjligt mellan vridningsaxeln i styrhuvudet och fästet för styrdämparen, fästet på gaffelbenets utsida.
För att minska belastningen på styrdämparfästena.
Jag hade aldrig valt en rotationsdämpare av den typen som Scott erbjuder.
Fördelen är väl endast att det bara är att beställa och skruva dit.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är det inte efterföljaren som Öhlins konstruerat? Den i länken är ju den som först såldes under varumärket Unic? Jag vill ju minnas att Öhlins köpte upp Unic?

Unic var det ursprungliga varumärket och den ursprungliga konstruktionen som köptes upp av Öhlins och sedan såldes som Scotts i USA och som Öhlins i resten av världen.

Just det där med Scotts i USA är lite grann av en obegriplighet så här trettio år senare...Precis som den ursprungliga konstruktionen eller varför någon ansåg sig behöva den...Maskinbearbetningen av det huset har orsakat grå hår hos fler än en leverantör, om man säger så...

Många år senare ersattes Öhlins variant av en kraftigt förbättrad konstruktion, men som ni redan konstaterat så är styrdämpare till MX knappast en storsäljare.

I vilket fall som, gathojs-kiten från Scotts är säkert fullt fungerande utan att ha ihjäl någon. Men jag är fortfarande lite skeptisk till vikten och dessutom till de bulkiga fästen som följer med. Jag skulle personligen välja ett kit baserad på en ”linjär” styrdämpare.
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag tycker att det känns som en onödigt krånglig och dyr lösning så jag hade monterat en vanlig linjär styrdämpare istället.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hade sån på min daytona och tyckte den fungerade lika bra som andra styrdämpare jag haft.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Den är inte heller särskilt mysig (jämfört med en "linjär") den dag den behöver servas...

Vad är det som gör den mindre mysig att serva? Är nämligen på väg att byta till mig en Daytona igen med sån dämpare, som inte blivit servad sen ny. Styrdämparen är 7 år gammal.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Konstruktionen är mer komplicerad än en vanlig "linjär" styrdämpare. Jag är långt ifrån säker på att alla servicecenter och framförallt privatpersoner duger till att öppna den, inspektera om några komponenter och tätningar behöver bytas och sedan få ihop den och fylla den funktionsdugligt.

Har du däremot tillgång till ett servicecenter som har utbildning på sådana så ska det naturligtvis inte vara några problem.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Konstruktionen är mer komplicerad än en vanlig "linjär" styrdämpare. Jag är långt ifrån säker på att alla servicecenter och framförallt privatpersoner duger till att öppna den, inspektera om några komponenter och tätningar behöver bytas och sedan få ihop den och fylla den funktionsdugligt.

Har du däremot tillgång till ett servicecenter som har utbildning på sådana så ska det naturligtvis inte vara några problem.

En av anledningarna till att jag valde scotts var för att den verkade enkel att serva, men det var 2013 jag köpte ett par såna så jag minns inte varför jag fick för mig det. Fick i alla fall med något verktyg för att dela den och en manual på hur den skulle servas. Köpte några när jag var i USA, då det på den tiden var under halva nypriset jämfört med i sverige.
De "extra" styrdämparna gick till kompisar och hojen såldes, så serviceverktyget ligger fortfarande inplastat i garaget :gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top