MCM slås ihop med Classic Bike

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
https://www.bike.se/nyheter/mcm-classic-bike-nytt-livsstilsmagasin-om motorcyklar/

"Den 15 juni 2020 träffades ännu en historisk överenskommelse i tidningsbranschen. Den här gången mellan MCM Förlag/Hallinta AB och Motorrad Nordic AB, där Sveriges två ledande mc-tidningar inom bygg-, biker- och classicscenen – MCM och Classic Bike – gör gemensam sak för att bli ett ännu starkare och bättre livsstilsmagasin om motorcyklar.

Sista ordinarie utgåvan av MCM blir nummer 4 med utgivning den 9 juli, samt Classic Bike nr 6 med utgivning samma datum. Kommande nummer blir den nya tidningen MCM Classic Bike."


Inte många tidningar kvar nu.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Köper någon tidningar idag? Jag är säkert tråkig men för mig är de bara dyra och tar plats i denna uppkopplade värld.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Köper någon tidningar idag? Jag är säkert tråkig men för mig är de bara dyra och tar plats i denna uppkopplade värld.

Ja det har blivit lite prisgalet, antagligen tack vare sjunkande upplagor. Tänkte köpa Bike i måndags, men för de 99 kronorna den kostade får jag ju en månad i Readly där mängder av andra tidningar ingår också. Så det blev inget köp. Hade tidningen kostat 69 kr eller där ikring hade jag köpt av bara farten. Men en hunka för ett magasin, näe tyvärr.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Åh nej, då måste man alltså genomlida bilder på långgafflar och inkompetent överanvändande av ledlager när man i själva verket bara vill läsa Binges reportage om någon fin gammal Guzzi...?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja det har blivit lite prisgalet, antagligen tack vare sjunkande upplagor. Tänkte köpa Bike i måndags, men för de 99 kronorna den kostade får jag ju en månad i Readly där mängder av andra tidningar ingår också. Så det blev inget köp. Hade tidningen kostat 69 kr eller där ikring hade jag köpt av bara farten. Men en hunka för ett magasin, näe tyvärr.

Tycker inte hundra spänn är särskilt mycket för en bra tidning (som åtminstone MCM är). Journalistik är rätt dyrt, särskilt när det är nischat mot en liten målgrupp som dessa tidningar riktar sig mot.

OnT: kan bara bli bra med denna sammanslagning, tänker jag. Särskilt om det leder till att denna typ av nischad journalistik lever vidare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Papperstidningar är da shit, betydligt trevligare att sitta och bläddra i på muggen, i sängen eller hängmattan. Dom behöver inte laddas, dom tål klart omildare behandling än min platta, och dom försvinner inte bara för att min bokhylla har avslutat avtalet med ett visst förlag :tummenupp Dessutom, när jag väl har köpt den, då kan jag läsa den år ut och år in, för samma kostnad, jag behöver inte betala en hundring i månaden för att få fortsätta läsa samma tidning.

Men det är trist att tidningar försvinner, men det är väl för att folk inte klarar av att läsa mer än 160 tecken i taget, alternativt måste ha allt uppläst för sig :huvet
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gamla hederliga MCM...där jag hittade receptet till nyponskalsvin som blev så starkt att man blev duktigt vimsig under kepsen på bara en pava.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har aldrig köpt någon mc tidning, men fick MCM i brevlådan dom första 5 åren typ... Va klart bra första åren, sen sjönk kvaliten..

Allmänt om tidningar å artiklar har mycke har me vem som skriver, å vissa har en förmåga att överdriva...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det räcker med att se MCM´s förstasidor i affären för att veta vad jag inte vill läsa.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Max fyra sidor HD orkar jag med:gnissla
MCM var annars bra i forntiden, hoppas de inte blir kissnödiga av samarbetet med Bike.
Tips goa groggar med tipex:fyllisar
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
100spänn kostade ju blaskorna redan på 90talet när man suktade över tyskstukade gixxers och engelska huliganåk i Streetfighters Magazine :D

Mattsvart som fan i Awol (som lades ned och togs upp igen)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Som läsare av Classic Bike är det med sorg jag bläddrar i senaste numret:(
Har blivit alldeles för mycket HD långgafflar. Säkert kul för de som gillar den kategorin.
Men jag har tidningen för att läsa om annat än HD:huvet
Bara här på SH borde finnas ett antal uppslag till artiklar, original renoveringar, turbobyggen mm.
Det får väl bli Engelska Classic Bike istället.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om man inte absolut vill ha tidningen i papper i brevlådan så är Readly-appen utmärkt.
Jag har massor av svenska, engelska, tyska, amerikanska och någon austraiensk mc-tidning som favoriter. Finns alltid något att läsa på kvällen. Och gammla nummer finns kvar, i vissa fall flera år tillbaka.
Men det kräver en platta, Apple iOS eller Android. Fungerar ganska dåligt i webläsare i datorn.
Månadsavgiften är väl som en tidning köpt i butik.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vad händer om Readly konkar? Kikade på de tre senaste årens bokslut och det såg väl inte så där lysande ut.

Det värsta som händer är väl att man får börja köpa papperstidningar igen. Om det finns sådana kvar då.
Alla tidningar styr väl mer och mer mot webbbaserad publicering och kommer sådana alternativ till vettigt ris så fungerar det nog också.

Readly är väl som Spotify, tidningarna får några ören för varje läsare i ersättning och kanske överlever några tack vara det och kanske försvinner några.

Under de åren jag haft Readly så har tidningar kommit och gått men grundutbudet har alltid varit nog för att hålla mig nöjd.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Som läsare av Classic Bike är det med sorg jag bläddrar i senaste numret:(
Har blivit alldeles för mycket HD långgafflar. Säkert kul för de som gillar den kategorin.
Men jag har tidningen för att läsa om annat än HD:huvet
Bara här på SH borde finnas ett antal uppslag till artiklar, original renoveringar, turbobyggen mm.
Det får väl bli Engelska Classic Bike istället.

Tycker inte heller att hopslagningen blev var så bra. Tidigare var de artiklar som intresserade mig, dvs hojar 70-tal och framåt, i ett klart numerärt underläge. Men jag fortsatte prenumerationen i hopp om det där höjdarreportaget som faktiskt kom ibland, t.ex. artikeln om killen som hade ett helt gäng XT 250:eek:r, helt suveränt!

Men nu, om ska tidningen fyllas ut med uppskattningsvis 50% långgaffelbyggen, lär väl artiklar i min intressesfär krympas till kanske 10% av sidorna så är jag högst osäker på hur jag ska motivera en fortsatt prenumeration.


För bil-gillare fanns Moderna klassiker, som nu ligger ute med sitt sista nummer pga vikande försäljning. De kunde då och då (faktiskt ett par per nummer) pricka in riktiga höjdare för oss som gillar fordon ca 70-80-90-tal.
Vet inte hur en sån blaska skulle stå sig som mc-motsvarighet, men jag skulle köpa diRreCkt! :kär
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Själv har jag prenumererat på MCM under många år, gillar kreativiteten i byggena snarare än långgafflar specifikt.
Gillar ju även klassiker (och hojar av alla slag), så jag såg fram emot en bra kombination...

Mest är jag dock besviken hittills, och då främst på layouten i tidningen.
Känns som om en stor del av ytan på varje sida bara är vit, dvs varken fylld med text eller bild.
Väldigt tråkigt att pröjsa för vita sidor...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top