Krävs kvitto/köpehandling för värdering o ersättning?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag råkade ut för en trafikolycka i april, där motparten bedömts vållande till olyckan.

Nu har dennes försäkringsbolag - Protecta - efter snart två månader, erkänt sig som vållande och meddelat att de ska betala reparationerna av min GSX750R.

I nästa mail från dem, bara 10 min. senare, ber de mig skicka in kvitto/köpehandling för snabbare hantering av ärendet.

Är det normal praxis att man gör så? Jag trodde det var ett genomsnittligt marknadsvärde man värderade fordonet mot.

Man kan ju t.ex. ha köpt ett fordon av en nära släkting för nästan inga pengar alls, trots att det står högt i värde på marknaden.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Be verkstaden om motorcykelns värde innan olyckan för att styrka eventuellt ersättningsvärde. Du kan ha FÅTT hojen, då är den väl värd - ingenting!? :arsele
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ingen av mina lösta hojar har efterfrågats inköpspris på.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
När köpte du hojen? Om det var nyligen, ser jag inget konstigt i att de vill ha inköpspriset som underlag för värderingen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
När köpte du hojen? Om det var nyligen, ser jag inget konstigt i att de vill ha inköpspriset som underlag för värderingen.

- Jag köpte hojen i april, men vad för underlag får de om jag skulle ha köpt den för en struntsumma av en kompis?
Eller fått den gratis av farsan t.ex.?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det låter som din handläggare är lite orutinerad. Gången är egentligen enkel - hojen in på verkstad, verkstaden lämnar ett kostnadsförslag på reparation som skickas till försäkringsbolaget för bedömning. Försäkringsbolaget tar bedömningen och jämför kostnadsförslaget med vad en motsvarande hoj är värd på marknaden - det avgör inlösen eller ej.

Vad försäkringstagaren har betalat för hojen och när är i princip helt irrelevant. Marknadsvärdet styr.

Sen kan kvitton vara bra att ha på exempelvis köpta tillbehör som monterats på hojen, särskilt vid en inlösen. Men kvitto på själva fordonet? Ointressant. Du har försäkrat ett objekt - och det objektet är värt vad marknaden anser att det är värt. Precis som att man inte har ett kvitto på sitt hus, sin skog eller sin 40 år gamla bröllopsring, eller vad man nu har försäkrat.

Annat lösöre kan kvitto behövas för, men det handlar mest om ägandebevisfrågan.

Ett fordon anses du äga när du står som ägare i Transportstyrelsens register, oavsett om du betalt det, sålt det, inte har det i besittning osv.

Alltså - skicka in kopia på registreringsbeviset och en kopia på ditt försäkringsbrev till Protecta. Sen får de forska i vad hojen är värd...
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Sätt genast in en massa annonser på blocket med hiskeliga priser :D
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Har nu skickat in regbeviset och prisintervallen för årsmodellen från Blocket.
Har även bifogat en tydlig bild på hojen tagen en knapp timma innan olyckan.

Får se vad de svarar på det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är jag überpetig, men det var nog en GSX-R 750 du hade, inte GSX 750 R;)

Be någon du känner plita ihop ett kvitto på 93500, där du har prutat för slitet bakdäck och att du måste byta bromsvätska, klart :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top