Köpa kläder först?

underthewhip

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2020
Ort
Bollebygd
Hoj
Ingen
Tjena,

Blev lite spontant att jag bestämde mig för att ta hojkort i år och igår vart uppkörningen avklarad. Nu återstår det roliga, att köpa en hoj.

Den enda hoj jag kört är körskolans CB650R, vilken ju är en trevlig hoj. Speciellt när jag inte känner till någon annan. Det fina är ju att jag kan åka och testa lite hojar nu som jag kollat in, men jag inser omedelbart att det finns ett problem - skydd och kläder. För det får man väl inte låna när man vill prova hojar?

Jag har redan hjälm, men känns jobbigt att köpa resten innan jag vet vad jag ska åka på.

Hur börjar man?

/utw
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Gå in till närmsta mc-handare/biltema och köp allvädersställ, ryggskydd och vattentäta stövlar. På så sätt kan du köra hem hojen när du bestämt dig vad för motorcykel du vill ha och du kan du i lugn o ro hitta ny (skinn)klädseln efter hojtypen.

Det är alltid bra att ha kläder för när det regnar även om det är sällan man kör när det är vått ute.
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Tjena,

Blev lite spontant att jag bestämde mig för att ta hojkort i år och igår vart uppkörningen avklarad. Nu återstår det roliga, att köpa en hoj.

Den enda hoj jag kört är körskolans CB650R, vilken ju är en trevlig hoj. Speciellt när jag inte känner till någon annan. Det fina är ju att jag kan åka och testa lite hojar nu som jag kollat in, men jag inser omedelbart att det finns ett problem - skydd och kläder. För det får man väl inte låna när man vill prova hojar?

Jag har redan hjälm, men känns jobbigt att köpa resten innan jag vet vad jag ska åka på.

Hur börjar man?

/utw

Köp kläder först! Sen behöver de inte va nytt dyrt sett, köper du kevlar jeans/hoodie och sen ett par dugliga skor/stövlar samt handskar så kommer du billigt undan. Alternativt så kan du alltid köpa ett set begagnat.

Kör själv med jeans/hoodie från xlmoto med skydd på alla vettiga ställen nu när de är lite varmare. Och sen ett "gubbställ" som jag köpte för 500kr om de kyligare ute.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kolla på div mc-köposälj på Facebook. Du får ett fint första ställ för småpengar.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp ett allvädersställ, det behövs alltid....
Sedan kan du köpa ett skinnställ om det passar hoj och körstil
 

underthewhip

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2020
Ort
Bollebygd
Hoj
Ingen
Tack för tipsen. Allvädersställ är alltså bra att ha. Jag vill i första hand vara bra skyddad, och i andra hand jävligt pretty och på tredje plats kommer nog ventilation också. Om det kostar en liten slant att kombinera dessa så är det inte hela världen men vill ju inte se ut som en off roader om jag råkar landa på en Ducati 900 från 2002. Då kommer ju modepolisen direkt om hojåkare är ens lite som cyklister. Nä men bara för att sätta frågan om huruvida man ska köpa kläder direkt i lite perspektiv. Jag känner för övrigt att jag gjorde det lite svårt för mig när jag köpte en vit integralhjälm. Förutom ett vitt skinnställ så känns det nästan som att bara en skinnpaj å jeans matchar den bra :yoparty

Nåja, allvädersställ. Ska man bara genomlida världens längsta helg med svärföräldrar innan jag kan dra iväg å testa hojar. Förutom nämnda Ducati, så står även diverse årgångar och varianter av Ducati Monster, Yamaha XSR700, BMW F900R, Aprilia Shiver 750/900 och Honda CB650R på listan över hojar jag är intresserad av. Kanske även en nyare Triumph Bonneville 1200 eftersom en bekant försöker övertyga mig om dess förträfflighet.

/ utw
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vit hjälm är bra, det funkar till allt annat.
Du kommer dessutom att upptäcka (när du bytt till annan färg) att folk ser vita hjälmar mycket bättre än andra.
Polisens hjälmar har alltid varit vita, nu finns det nog varianter.
Oavsett vad du köper så se till att det sitter tajt, fladdriga kläder betyder fladdriga skydd och då blir det en slump om skydden sitter där de ska när du vurpar.

Eftersom jag råkar ha en Ducati 900 så kan jag berätta att jag har en vit hjälm, en blå/vit/röd och en svart.
ett svart/rött/vitt skinnställ. En svart skinnjacka, tre olika svarta textilbyxor, en svart textiljacka, hade en röd och svart textiljacka men den gick sönder. Fyra eller fem par handskar och två par stövlar.
Så vad jag menar är att de kläder du köper nu kommer inte att vara de enda :)
 

underthewhip

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2020
Ort
Bollebygd
Hoj
Ingen
Vit hjälm är bra, det funkar till allt annat.
Du kommer dessutom att upptäcka (när du bytt till annan färg) att folk ser vita hjälmar mycket bättre än andra.
Polisens hjälmar har alltid varit vita, nu finns det nog varianter.
Oavsett vad du köper så se till att det sitter tajt, fladdriga kläder betyder fladdriga skydd och då blir det en slump om skydden sitter där de ska när du vurpar.

Eftersom jag råkar ha en Ducati 900 så kan jag berätta att jag har en vit hjälm, en blå/vit/röd och en svart.
ett svart/rött/vitt skinnställ. En svart skinnjacka, tre olika svarta textilbyxor, en svart textiljacka, hade en röd och svart textiljacka men den gick sönder. Fyra eller fem par handskar och två par stövlar.
Så vad jag menar är att de kläder du köper nu kommer inte att vara de enda :)

Bra insikt :)
Tack!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top