Biltemas MC-batterier, bra eller anus?

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om man någon gång då o då låter en dum laddare ladda batteriet upp till ca 15volt så löser syra kristallerna upp sig o syra/vatten blandningen återgår till normal läge.

Jag har gjort så i hela mitt liv o har inte bytt mer än 2-3 batterier under min livslängd.

Att detta är rätt o göra insåg jag nu med min hybrid sol/vind- blysyra/lithium batteri paket.. hybrid invertrarna drar upp blysyra batteripaketet till 57,5volt under ca 3-5 timmar en gång i månaden. Detta gör att blysyra batteripaketet ökar sin livslängd med mer än 50%.

Så uppenbart skall man inte vara rädd för att överladda blysyra bara dom inte blir varma.. volt höjningen skall gå sakta med någon ampere.

Hybrid invertrarna sköter detta genom en temp sensor som bryter laddningen om batterierna går över 30° när tempen sjunkit slår dom på volt ökningen igen..

Mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om man någon gång då o då låter en dum laddare ladda batteriet upp till ca 15volt så löser syra kristallerna upp sig o syra/vatten blandningen återgår till normal läge.

Jag har gjort så i hela mitt liv o har inte bytt mer än 2-3 batterier under min livslängd.

Att detta är rätt o göra insåg jag nu med min hybrid sol/vind- blysyra/lithium batteri paket.. hybrid invertrarna drar upp blysyra batteripaketet till 57,5volt under ca 3-5 timmar en gång i månaden. Detta gör att blysyra batteripaketet ökar sin livslängd med mer än 50%.

Så uppenbart skall man inte vara rädd för att överladda blysyra bara dom inte blir varma.. volt höjningen skall gå sakta med någon ampere.

Hybrid invertrarna sköter detta genom en temp sensor som bryter laddningen om batterierna går över 30° när tempen sjunkit slår dom på volt ökningen igen..

Mvh

Jag gissar dina Blysyra batterier är av den sk Våta typen och att du ibland fyller på Batterivatten ?
Har du någon länk till dom, Blysyra batterierna ?

Vilket är "normalspänningen" för blysyrapaketet under laddning ?

Blysyra batterierna är väl inte av Startbatterityp för Bil utan av Djupurladdningstyp, för tex Golfbil ?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Biltemabatterier är som att köpa en lott. Det är inte vinst varje gång men väldans ofta! :D
Jag fick en nitlott med det batteri som följde med den SportHoj jag köpte... :(
Det följde med ett Biltemaoljefilter också som jag borde slängt... :huvet
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Har kört två eller tre Art. 80-832 (https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc--batteri-gel-12v-11ah-2000036717) i min hoj utan problem. Jag kanske har haft tur men har inte haft några som helst problem med mina Biltemabatterier. Att man sedan får 3-4 stycken till samma pris som ett märkesbatteri gör ju inte saken värre.

Jag har bara köpt Biltemas batterier, p g a priset. Det har inte varit några problem, har fungerat som väntat under säsongen och sen har jag underhållsladdat en gång under vintern, enligt rekommendation. Alla batterier har hållit minst 3-4 år , vilket är helt ok. Mc-batterier lever ett hårdare liv än bilbatterier, pg a de långa uppehållen.

Och om man tror att ett batteri för 400kr ska vara lika bra som ett för 2000kr är man en komplett idiot och bör inte komma och klaga i denna spalt...
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Biltemabatterier är som att köpa en lott. Det är inte vinst varje gång men väldans ofta! :D
Jag fick en nitlott med det batteri som följde med den SportHoj jag köpte... :(
Det följde med ett Biltemaoljefilter också som jag borde slängt... :huvet

Jag upplever också så...eftersom har haft två gel-batterier under senaste tre åren som har precis hållit tills garantitiden går ut:hihi Nu har jag beställt "en Yuasa" & får se hur länge håller den:)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag jobbar faktiskt på Biltema kundservice och upplever inte att det är mer reklamationer på dessa batterier än vad som är normalt, runt 10%. Vi får dock in ett par stycken i veckan minst men det säljs ju även rätt många batterier på biltema. Jag kan ju säga som så att hade man haft en reguljär kontroll av alla batterier som kommer in så kunde man nog minska reklamationerna till hälften då de flesta reklamerade mc-batterier är antingen trasiga direkt ur kartongen eller har de gått sönder under vintern då man inte underhållsladdat dem korrekt. På biltema tar man dessa ändå om man har garanti kvar men det debatteras faktiskt friskt från ledningens sida att man ska ställa mer ansvar på kunderna så detta kanske ändras snart.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top