Biltemas MC-batterier, bra eller anus?

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Jag håller på leta ett nytt batteri till förgasarhojen och det lutar mot ett Yausa flooded lead acid (FLA) batteri men jag är ute efter ett med bäst cold cranking amps (CCA).
Jag upptäckte att biltemas underhållsfria SMF (Agm?) batteri hade bättre CCA siffror än de flesta FLA batterier så undrar jag om det är värt att köpa denna?

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc-batteri-smf-12v-14ah-2000029855

Håller den i tre-fyra år så är jag nöjd, men kan man lita på de redovisade sifforna? Dvs om hojen får mer ström i start i ex. minst 10 graders väder
Yausa YB14L-A2 175A CCA
Biltema SMF 210A CCA
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag håller på leta ett nytt batteri till förgasarhojen och det lutar mot ett Yausa flooded lead acid (FLA) batteri men jag är ute efter ett med bäst cold cranking amps (CCA).
Jag upptäckte att biltemas underhållsfria SMF (Agm?) batteri hade bättre CCA siffror än de flesta FLA batterier så undrar jag om det är värt att köpa denna?

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc-batteri-smf-12v-14ah-2000029855

Håller den i tre-fyra år så är jag nöjd, men kan man lita på de redovisade sifforna? Dvs om hojen får mer ström i start i ex. minst 10 graders väder
Yausa YB14L-A2 175A CCA
Biltema SMF 210A CCA

Biltematråd... Popcorn fixas nu och följa tråden (sorry, kunde inte låta bli) :)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har bara bra erfarenhet av Biltemas batterier. Köpte Biltema gellbatteri till KTM 690 SMC, till farsans bil för några år sedan och har även ett gammalt till min Honda 400-kubikare som funkar prima. Grannen har i sina Triumph som hållit många år och han underhållsladdar aldrig. Finns ingen garanti för att du får ett batteri som håller länge men det gör det inte med något märke.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rekommendera (eller inte) kan man ju alltid göra. Själv har jag reycle-bin full med batterier från Biltema. Numer kör jag enbart med Yuasa och som det sett ut hittills har det varit en besparning plus en ack så viktig känsla av "säkerhet" att veta att hojen startar efter en fikapaus.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Trots 2 biltemabatterier som fungerar bra så kan jag inte rekommendera dem.
Har fått läckande GEL-batterier, GEL-som fått avbrott invändigt och AGM som visat låg kapacitet efter något år.
Men ett AGM i gräsklipparen är förvånansvärt bra och ett i ena hojen har hängt med länge.
Köpte JMT i panik på IoM och det verkar OK trots lågt pris, men ett lyckat köp ger ingen garanti hur andra är.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
cca 180A. påfyllnadsladdning innan det kunde bytas mot gel acken sen några år från samma handlare.
IMG_20200531_134410.jpg
Nöjd.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Biltemabatteri från våren 2015. Bara 9 Ah mot rek 14 Ah.
Funkar fint året runt. Blir ett nytt 14 Ah från Biltema om det nuvarande skulle tröttna.

Alla hjärtans dag 2017 :)

1fa854a20e232f8d5959b602ccb00ed2.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Har ett sådant som TS länkar till i fyrhjulingen, har suttit där i 5 år om jag räknar rätt. Funkat året om startat i 15 minusgrader mm. På vintern plogar jag och då drar vinschen mer ström än vad generatorn ger (gissar jag) så därför kör jag alltid underhållsladdning mellan passen.
Men som många säger batterier är lotteri i allmänhet och Biltemas i synnerhet.
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Tack för er feedback. Jag får nog kanske testa biltemabatteriet just för det är snabbt att få tag på dem

Men vad för typ av batterier föredrar ni själv att köra med? Upplever ni några skillnader om man kör med påfyllningsbara batterier eller GEL/AGM osv?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Deras lågviktsgelébatteri har fungerat ypperligt för mig på ZX7:eek:rna.
Dock sitter polerna felvända för min CBR929RR :(
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jämförelse mellan
Biltemas
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc-batteri-smf-12v-14ah-2000029855
och
Yuasa
https://www.yuasa.co.uk/yb14l-a2.html

Det är två helt olika batterityper
Biltemas batteri är sk AGM batteri, eller som det heter underhållsfritt batteri.
Dessa är känsligare för laddningen (tål överladdning sämre än)
Yuasas batteri som är av den äldre typen där vid överladdning vattnet i batterisyren kokar av och man därför regelbundet fyller på med batterivatten. MEN DENNA TYPEN AV BATTERI TÅL ÖVERLADDNING BÄTTRE ÄN AGM BATTERIER.

Jämför man specifikationen så väger
Yuasa YB14L-A2 4,6 kg
Biltema MC-BATTERI SMF 12V 14AH Art. 80-271 4,4kg

Bly tungt och är dyrt så här finns möjlighet spara in på tillverkningskostnaden.
Men hur kan man lova 210A CCA ?
Helt bortsett från möjligheten välja en för batteriet bra testmetod (en som ger hög CCA)
så finns ett enkelt och billigt sätt förbättra batteriprestanda:
Öka koncentrationen av svavelsyra i blandningen av svavelsyra och vatten. För svavelsyra är billigt jämfört med bly.
Och med högre koncentration av svavelsyra blir batterispänningen högre.
Om ett Yuasa håller 12,8 Volt dagen efter det laddats kan ett Biltema SMF hålla 13,2 Volt dagen efter det laddats.
Jag har mätt på båda typerna med samma Voltmeter.

BRA VA !

Men det finns några nackdelar.
Livslängden:
Yuasa: Har original Yuasa i min GSX1300R som inregistrerades hösten 2007. Dvs snart 13 år gammalt.

Biltema SMF: Till min Triumph Sprint RS blev det ett tag ett nytt SMF varje säsong. Dvs batteriet lekte en sommar.
Trots jag laddade batteriet några ggr under vintern var det dags köpa nytt Biltema SMF batteri på våren.
Men dom är ju billiga...

Laddning: Många MC batteriladdare funkar enligt principen, laddar med konstant ström ca 1 A upp till 14,3 Volt.
slår sedan av och börjar en ny laddning med ca 1 A under några sekunder när batteriet är nere på ca 12,8 till 12,9 Volt.
Med ett Yuasa som håller ca 12,8 Volt ett dygn efter laddning betyder det att batteriet under vintern med inkopplad laddare laddats några gånger varje dygn. Goda chanser batteriet är i fin form nästa sommar.

Med ett Biltema som håller ca 13,2 Volt ett dygn efter laddning så händer ingenting. Det laddas inte.
Hade ett Biltema SMF i min SV650S. Gick och kollade spänningen på batteriet så där 1 gång / månad under vintern.
Spänning gick aldrig under 12,9 Volt.
Vilket betydde enligt information på webben (och Biltemas broschyr i batteriförpackningen) att batteriet inte behövde laddas, batteriet var fulladdat.
Inte startade SV650S när vintern var slut efter 3 månader. Motorn gick runt på startmotorn men den tände inte.
Anslöt en MC-laddare till batteriet och några timmar senare, inga problem starta hojen för en vårtur.

Men jag insåg att här behövdes en batteriladdare för underhåll av batteriet under tiden hojen stod i garaget.
Jag kollade på någon site med information från batteritillverkaren Yuasa hur deras blybatterier ska underhållsladdas.
Underhållsladdas med konstantspänning 13,65 Volt.
Eftersom jag inte hittade någon batteriladdare som fungerade enligt den principen så byggde jag laddaren själv.
Och sedan var det inga problem med det Biltema SMF batteriet.
Det var inköpt hösten 2009 och startade hojen våren 2012 när jag sålde när jag sålde SV650S.
Det SMF batteriet var svart. Det höll alltså. De SMF batterier jag haft haft i Sprint RS är gråa, höll en eller möjligen 2 säsonger.
Olika leverantörer ?
Numera har jag ett Yuasa inhandlat här
https://www.mdsbattery.co.uk/motorcycle_batteries.html
i Sprint RS.
Lessnade på rundan till Biltema varje vår.
Men jag TROR Biltemas Gelbatterier har större livslängd.
Men de har samma trick med hög svavelsyrakoncentration i Gelbatterierna. Hög spänning alltså.
Vilket gör att det finns risk en vanlig batteriladdare inte slår till. Förrän batteriet redan har sulfaterat = dags för återvinningscentralen.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Möjligt att Yuasa har fantastisk livslängd i gathojar men i div motard och endurohojar jag ägt har då inte originalmonterade Yuasa imponerat direkt.I en KTM 625:a avverkade jag två Yuasa och ett Biltema och något förvånande visade sig nödlösningen för typ 299:- hålla bäst.Hur mycket bättre vet jag inte då det satt kvar när jag sålde hojen.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag är chockad på ett positivt sätt!:banana

Nog första tråden där Biltema nämns i rubriken jag någonsin sett som inte spårat ur samt att såtaste vänner blivit osams. Man ska aldrig tappa tron på mänskligheten :)

halle.jpg
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Full förståelse för att man letar billigare alternativ men jag har av egen erfarenhet ingen lust att tumma på priset när det kommer till pålitliga batterier i fordon jag nyttjar. Har aldrig kört med biltemas batterier förutom en brakare till våran Åkerman H25 vi prövade med för 3-4 år sen. Kanske hade vi otur men batteriet var ren dynga och fick bytas ut . Anledning mins jag inte men det laddade inte ordentligt. Bytte till ett Yuasa och har sen dess fungerat. Men då är det en grävare på 50 ton från hedenhös tid med tillhörande elsystem :tummenupp
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har tidigare haft Biltema gel, har nu litium. Har funkat bra utom ett som dog efter ca 1.5 år och det bytte dom utan minsta snack.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Dom flesta Biltema batterier jag har eller haft har funkat Ok. Men naturligtvis har jag just fått ett som tappar från 12,9 till 12,4 på några dar. Ska åka och byta det. Lite otrevligt för just den hojen har ett tändsystem som inte ställer ner förtändningen om batterispänningen är för låg. Gillar inte hojar som sparkar tillbaks när man kickar.
Så visst händer det att man kan få dåliga Biltemabatterier.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Köpte ett gelbatteri på biltema när yuasabatteriet i viffern lade sig med näsan uppåt för tre år sedan. Jag kör äckligt sällan och har hittills inte haft några problem med att starta oavsett temperatur (neråt 3-4 grader någon gång). Förut stod hojen på gatan men nu är den inlåst i ett skapligt varmt garage.

Köpte som ett test och hittills är jag nöjd.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Helt bortsett från möjligheten välja en för batteriet bra testmetod (en som ger hög CCA)
så finns ett enkelt och billigt sätt förbättra batteriprestanda:
Öka koncentrationen av svavelsyra i blandningen av svavelsyra och vatten. För svavelsyra är billigt jämfört med bly.
Och med högre koncentration av svavelsyra blir batterispänningen högre.

Hej.
En undran om hur det där fungerar.
Jag har fått för mig att i ett urladdat batteri så återgår den kemiska processen, och det blir mer vatten i cellerna, men tvärtom när man laddar så bildas svavelsyran.
Men borde då inte batteriet hamna i "kemisk balans" efter några urladdningar?
Det vill säga, att även om du "spetsade" det med en ökad svavelyrahalt, så borde den stabilisera sig till en lägre nivå när den laddats ur, och inte kunna återgå till den "boostade" nivån igen utan hjälp av koncentrerad svavelsyra (eftersom batteriet annars "gasar").
OBS ingen kritik mot dina kunskaper eller inlägg, bara en fundering?
Jag har nämnligen själv råkat ut för att ladda ett batteri, och sedan haft det stående några dagar, mätte vilospänningen och den var över 13V, och det kändes märkligt.

För att deltaga i tråden så ger jag mitt betyg på Biltemas batterier, och det blir "opålitligt med stor livslängdsvariation".
Så ingenting för mina fordon som kräver driftsäkerhet, men åkgräsklipparen och en moped kan få hållas med dom.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej.
En undran om hur det där fungerar.
Jag har fått för mig att i ett urladdat batteri så återgår den kemiska processen, och det blir mer vatten i cellerna, men tvärtom när man laddar så bildas svavelsyran.
Men borde då inte batteriet hamna i "kemisk balans" efter några urladdningar?
Det vill säga, att även om du "spetsade" det med en ökad svavelyrahalt, så borde den stabilisera sig till en lägre nivå när den laddats ur, och inte kunna återgå till den "boostade" nivån igen utan hjälp av koncentrerad svavelsyra (eftersom batteriet annars "gasar").
OBS ingen kritik mot dina kunskaper eller inlägg, bara en fundering?
Jag har nämnligen själv råkat ut för att ladda ett batteri, och sedan haft det stående några dagar, mätte vilospänningen och den var över 13V, och det kändes märkligt.

För att deltaga i tråden så ger jag mitt betyg på Biltemas batterier, och det blir "opålitligt med stor livslängdsvariation".
Så ingenting för mina fordon som kräver driftsäkerhet, men åkgräsklipparen och en moped kan få hållas med dom.

Jag har själv förvånats över den höga spänningen på ett laddat Biltema SMF underhållsfritt batteri.
Det inköptes hösten 2009 till SV650S och höll några dagar efter laddning fortfarande 13,2 Volt.
(Medan Yuasa håller ca 12,8 Volt några dagar efter laddning.)
Eftersom det under vintern 2009-2010 aldrig gick under 12,9 Volt så var det fulladdat enligt info på webben.
Men inte startade SV650S 3 månader senare, startmotorn funkade med motorn gick inte igång förrän efter laddning av batteriet.
Att batterispänningen ökar om man ökar svavelsyra koncentrationen såg jag någon gång på webben, har ingen länk tyvärr.
Så det är inte min kunskap.
Utan bara en förklaring till vad både du och jag sett, vanliga blybatterier som någon dag efter laddning har en spänning på 13,0 Volt och tom 13,2 Volt.
Istället för det vanliga 12,7 Volt eller 12,8 Volt.
Googlade
sulfuric acid concentration and battery voltage
och hittade det här
https://www.researchgate.net/public...attery_performanceH-type_and_P-type_batteries
Citat: "The obtained results of the present investigation suggest that lead-acid batteries can be divided in two types depending on the concentration of H2SO4 in them: H-type batteries with CH2SO41.24 s.g., and P-type batteries with CH2SO4>1.24 s.g. Currently, VRLA batteries of the P-type are commercially produced. H-type batteries have lower initial capacity than the rated value, but long cycle life and allow to be charged at lower voltages (e.g. 2.27V per cell). P-type batteries have initial capacity higher than or equal to the rated value, but short cycle life and require high charge voltages."
Slut Citat

Dvs genom att öka koncentrationen av svavelsyra CH2SO4>1.24 s.g så får batterierna högre kapacitet och kortare livslängd = klarar färre laddcykler.
s.g. Specific Gravity
https://en.wikipedia.org/wiki/Relative_density

2,27 Volt x 6 = 13,62 Volt att jämföra med Yuasas underhållspänning 13,65 Volt + - 1% vid + 20C vilket blir från ca 13,5 - 13,8 Volt.
https://www.yuasa.co.uk/yuasa/datasheet/index/sku/NP7-12/
https://en.wikipedia.org/wiki/Lead–acid_battery
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top