DAINESE Smart Airbag Jackat ägande och tankar !

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter och tankar av västen nu när jag har ägt den en längretid.
Lite tankar om andra som jag provat med.
Airbag västar/jackor börjar bli mer och mer poppis och det finns ett flertal olika varjanter och tillverkare att välja bland.

Jag gemför Dainese med följande:

- Dainese Smart Jacket (äger en)
- IXON U03 (ej kört med den bara provat på)
- HELD eVest (kört med den på flera gånger)

Ska fatta mig kort om Ixon och HELD. Varför valde jag Dainese ? Här kommer några punkter:

Ixon och HELD och (nu även KLIM) är i princip exakt samma väst som drivs av In&motions mjukvara.
Man kan köpa västarna något billigare MEN MÅSTE BETALA EN MÅNADSAVGIFT (?) på ca 130:-/månad för att dom ska fugera.
Man KAN köpa dom utan månadsavgift men då blir priset mycket högre och plötsligt dyrare än tex Dainese.
Räknar man på inköp + dom månaderna man betalar avgiften blir det med dyrare så det e skit samma.

In&motion försvarar sig med att man då har fria "uppdateringar" under den tiden vilket är rent ut sagt löjligt för en sådan sak ska bara fungera ..punkt.. och allt däröver ska vara gratis !
Vad är nästa idiotiska ide ?
Att betala en avgift/månad för att mina Airbag i bilen ska fungera ? Eller för ABSn ska funka ?

Enligt mig är ryggplattan som deras elektronik sitter på väldigt otymplig/obekväm !

Man kan inte ha dom utanpå.

Dainese då ?

Dainese är en extremt flexibel och luftig väst.
Man kan ha den under som utanpå och den är 100% regnsäker vilket dom andra INTE lovar.
När man har den på sig hindrar den inte luftflödet alls och den uppfattas inte som tung eller otymplig då elektroniken sitter i nedre kant och inte längst med HELA ryggen.
Batteri tiden är ca 20-25 timmar (aktiv körning) och laddas fullt på ca 4 timmar.
Den aktiveras av vibrationerna från motorcykeln eller om man kör snabbare än 10km/h. Detta är avgörande om du tex har en EL driven hoj.
Den har ett inbyggt vibrerande system som man tydligt känner i bröstet när den tex aktiveras/avaktiveras eller batterivarning vid olika nivåer osv.
Är mycket nöjd med kvaliteten och flexibiliteten hos den som jag absolut INTE kände med HELDs väst tex.
Man kan stänga av den helt via en app om man behöver frakta den på tex ett flyg (flight mode).
Man kan vika den för att få ner den i en väska.
Den är "snygg" och stilren.

Priset ligger på ca 6000:- och Dainese lämnar 2 års garanti.

Det som dock INTE är lika bra som man ska veta om är att om man skulle behöva få den fixad efter en vurpa blir det ganska dyrt ca 2000:-
Detta är dock något som man bör kunna få ut av sitt fösäkringsbolag tror jag.
Ska man ha den utanpå bör man gå upp en storlek.
Den är INTE gjord för bankörning.

20200615_130419.jpg

20200615_130443.jpg
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Intressant.

Jag köpte Held. Jag prioritera andra saker.
Du nämner inte rikitg allt.
Man kan lätt pausa sitt abonnemang.
Köpa års abonnemang för ca 12euro.
Köpa loss västen direkt för ca 7500kr
Man kan även köpa loss den efter tre år för ca 12euro.

Fördel jag såg med abonnemanget är att man kan när som byta ut sin enhet. Tex när batteriet börja ge upp mm

Att de uppdatera algoritmer ser jag som positivt.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Uppskattar att ni delar med er om vad ni tycker om de olika västar som finns. Det är något som jag kommer att satsa på i framtiden.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Absolut en bra investering. Det är mycket pengar så köp inte bara för att det råkar hänga i butiken utan att testa andra först. Finns det inte fysiskt i butik ta hem det från nätet...man kan alltid skicka i retur.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Intressant.

Jag köpte Held. Jag prioritera andra saker.
Du nämner inte rikitg allt.
Man kan lätt pausa sitt abonnemang.
Köpa års abonnemang för ca 12euro.
Köpa loss västen direkt för ca 7500kr
Man kan även köpa loss den efter tre år för ca 12euro.

Fördel jag såg med abonnemanget är att man kan när som byta ut sin enhet. Tex när batteriet börja ge upp mm

Att de uppdatera algoritmer ser jag som positivt.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Opps råkade ta bort mitt svar innan. Ska utveckla det mer nu dock.

1. Att man uppdaterar algoritmer gör både Alpinestars och Dainese gratis under hela ägandet.
2. Köp loss för 7500:- ? Det är ju mycket dyrare.
3. Att pausa ditt abonnemang är knappast enkelt då du isf måste skicka tillbaks huvudenheten till dom innan det börjar gälla. Sen kan det ta upp till 48-72 timmar innan du får tillbaka det om du vill köra igen. Det är knappast enkelt.

Det viktiga är att du är nöjd och att du har det skyddet som alla borde investera i idag oavsett tillverkare.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Intressant.

Jag köpte Held. Jag prioritera andra saker.
Du nämner inte rikitg allt.
Man kan lätt pausa sitt abonnemang.
Köpa års abonnemang för ca 12euro.
Köpa loss västen direkt för ca 7500kr
Man kan även köpa loss den efter tre år för ca 12euro.

Fördel jag såg med abonnemanget är att man kan när som byta ut sin enhet. Tex när batteriet börja ge upp mm

Att de uppdatera algoritmer ser jag som positivt.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Bortsett från att man kan byta ut västen under abonnemangstiden, vad fick dig att välja Held?
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Jag vill inte igentligen sticka ut huvudet på den frågan då den inte var till mig...men det mest troliga svaret är att det fanns inget annat att välja på ?
Tittar man på dom fysiska butikerna i sverige är urvalet rent ut sagt tragiskt.
Sen är det tyvärr så att just Alpinestars och definitivt Dainese har INGEN officiell generalagent i Sverige i nuläget.
Vartex är dom i Sverige som tar in tex Held,Arai och Helite för att nämna några.
Därför man i princip ser samma utbud hos dom flesta svenska MC handlare.
Dom som har annat i sitt sortiment som tex Lelles och Hanssons MC ,tar in sakerna direkt från Dainese/Alpinestars i Italien.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Vad är det som gör att Dainese-västen inte funkar med bankörning?

Algoritmen som just Daines Smart Jacket västen använder sig av är inte utformad för just den typen av körning.
Dom har andra Airbag lösningar för det.

Där har HELD en bra fördel. Man kan nämligen slå över programvaran i västen just för bankörning "track mode".
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top