Storlek på öronproppar?

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Av alla olika varianter jag har testat har dessa varit i särklass bäst. De går att använda nästan hur många gånger som helst, men efter ett par månader kan de börja släppa in mer ljud. Tvättar dem då och då med tvål och vatten. Snörena de kommer med är bara att dra ut om de är i vägen. Finns i en mindre storlek också. Värda att testas!

https://www.apotekhjartat.se/produkt/hjartats-musik-och-simpropp-2/
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Tack för alla tips här, har köpt lite olika modeller och ska utvärdera! :krama
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har haft samma problem som du där flera vanliga öronproppar gjorde att jag fick ont i örat, provade även siliconmassa från apoteket men de tappade jag när jag tog av mig hjälmen och således blev de fulla med skräp som jag inte ville ha i örat. Vill inte heller ha formgjutna då jag har en tendens att tappa bort propparna och de är för dyra för det...

Provade till slut Moldex vanliga proppar och de har aldrig gett mig problem plus att de sälj på storpack.

https://oronpropp.se/200-par-moldex...7XR1jYFsq8-yZSKxBw7SfxNFtAolLr14aAkxTEALw_wcB
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag kör med såna här, fast i L: https://www.apoteket.se/produkt/happy-ears-oronproppar-s-1-par-ask-307460/

Skön kanske är en definitionssak, går du runt med dom för att det är skönt så har du kanske en udda läggning, men dom sitter bra, dom märks inte ens efter åtskilliga timmar, jag både sover och kör hoj med såna där, och dom dämpar riktigt bra.

Det enda är att dom kan vara lite pyssliga att få ut, speciellt om du är lite stel och frussen om fingrarna, men såna där gula är inte alltid helt lätta att få ut heller :gnissla

Dom har jag också bytt tiil. Skönare och lättare att peta in än gula eller blåa skumproppar. Men man måste få in dom ordentligt i hörselgången för att dom skall funka.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag kör med såna här, fast i L: https://www.apoteket.se/produkt/happy-ears-oronproppar-s-1-par-ask-307460/

Skön kanske är en definitionssak, går du runt med dom för att det är skönt så har du kanske en udda läggning, men dom sitter bra, dom märks inte ens efter åtskilliga timmar, jag både sover och kör hoj med såna där, och dom dämpar riktigt bra.

Det enda är att dom kan vara lite pyssliga att få ut, speciellt om du är lite stel och frussen om fingrarna, men såna där gula är inte alltid helt lätta att få ut heller :gnissla
Hade missat detta inlägg men såg det i går.

Åkte genast till grannstaden och köpte Happy-ears och är positivt överaskad, varför har jag inte provat dessa tidigare?

Testade en rad olika lösningar sen jag monterade intercom.
Visst, Arai QV pro är inte den bullrigaste hjälm jag har men utan hörselskydd går det inte.

Provade i väl så höga farter och de dämpar fullt tillräckligt men intercommen går igenom klockrent, även tal med andra..
Är lite förvånad att de funkar så bra trots sin enkelhet.

Tack för tipset Hoztic :tummenupp
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Köpte precis ett par happy ears och blir inte klok på hur de skall sitta. Om jag trycker in proppen i örat så känns det som att det dämpar ordentligt men kommer den lite längre in så sjunker den upplevda ljjuddämpningen. Instruktionen på paketet är inte strålande och deras hemsida hjälper inte heller

Hur gör ni andra som kör dessa?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Köpte precis ett par happy ears och blir inte klok på hur de skall sitta. Om jag trycker in proppen i örat så känns det som att det dämpar ordentligt men kommer den lite längre in så sjunker den upplevda ljjuddämpningen. Instruktionen på paketet är inte strålande och deras hemsida hjälper inte heller

Hur gör ni andra som kör dessa?
Började som sagt med dem i går men jag är nöjd hittills.
Rätt storlek tror jag är avgörande men jag vet inte hur mycket de överlappar i storlek?

Då det är de enda icke formgjutna jag provat som skiljer sej genom att ha formen av hur hörselgången faktiskt ser ut, inte riktigt som man kan tro och det gör att de måste in på rätt ledd.

Man kan säga att skaftets plana yta ska hamna i stort sett vågrätt, möjligen med lite lutning nedåt bakåt (med reservation för anatomi som inte är min specialité :)

Jag fuktar dem lätt och trycker/vickar in dem tills de tar stopp och där verkar de funka bäst.

Tog en bild jämförande happy ears small, 303S (small) och avgjutningar av mina hörselgångar.
Kanske förstår man lite bättre.

20200710_112234.jpg

Screenshot_20200709-231640_Opera.jpg
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Valde large på typ halv inrådan av någon person på apoteket som hade vit rock, antagligen typ städaren. :)
Aja, får väl testa lite
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Valde large på typ halv inrådan av någon person på apoteket som hade vit rock, antagligen typ städaren. :)
Aja, får väl testa lite
Hahaha, det där är skitsvårt.
De anger nått måttspann för varje storlek men hur fan får man in skjutmåttet i hörselgången? :D

Kanske inte så konstigt att tillverkaren säljer provapåkit med alla storlekar för ca 200kr...

Var på stockholms mcvaruhus i går och de hade proppar med filter från pinlock, kostar drygt 200kr, var lite sugen på att testa men var då rätt nöjd med happy ears..

https://pinlock.com/products/earplugs/
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top