Storlek på öronproppar?

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag har insett att tinnitus inte är coolt och så länge hjälmen sitter på syns inte öronpropparna..
Däremot dethär med storlekar är ju svårt.

Först "lånade" jag vanliga gula från jobbet, dedär som ser ut som en stubbe. Det var inte skönt.
Sen testade jag köpa en påse "Cirrus högdämpande öronproppar" från apoteket, one size fits all. De satt lite bättre men efter nån timme får jag ont i öronen. :gnissla

Jag misstänker att båda modellerna är lite för stora och det är det som skaver. Var ska jag börja titta ifall jag är sugen på engångsvarianten och inte ute efter att formgjuta aktiva proppar med inbyggd ismaskin och hela kittet? :tomten
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag körde Nozzles tror jag. Finns i olika storlekar. Men jag hatar att ha saker i öronen så de användes tyvärr inte så mycket. Säkert bra dock.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kör med såna här, fast i L: https://www.apoteket.se/produkt/happy-ears-oronproppar-s-1-par-ask-307460/

Skön kanske är en definitionssak, går du runt med dom för att det är skönt så har du kanske en udda läggning, men dom sitter bra, dom märks inte ens efter åtskilliga timmar, jag både sover och kör hoj med såna där, och dom dämpar riktigt bra.

Det enda är att dom kan vara lite pyssliga att få ut, speciellt om du är lite stel och frussen om fingrarna, men såna där gula är inte alltid helt lätta att få ut heller :gnissla
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
3M orangea koniska fungerar bra för mig. Skönare än standard EAR men tystare än många andra. Jag uppever att det finns gott om komfortabla proppar men dom dämpar sällan tillräckligt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För mig funkar apotekets blåa komfortproppar perfekt med långvarig komfort. Innan jag hittade dem så testade jag dock ett par olika varianter från Apotek Hjärtat, där fanns en beige modell som var betydligt smalare. För mig var de så små att de nästan föll ut av sig själv och dämpade följaktligen inte så bra. Låter dock som att de skulle kunna vara något för dig kanske?

https://www.apotekhjartat.se/produkt/hjartats-oronproppar-6/
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Fundera över proppar som inte sitter i hörselgången:
asoft.jpg

https://oronpropp.se/macks-pillow-soft-oronproppar-6-par.html

Mjukt och formbart silikon, man "knölar ut det i ytterörat".
Dämpar inte lika effektivt som klassiska skum-proppar men ett bra alternativ om man inte vill ha något i hörselgången!
Har själv använt det på långresa då jag efter någon vecka ofta får "känsliga hörselgångar".


*klipp*
Enda gångerna jag får ont av dom är när jag har dom inne hela dagar veckor i sträck när jag är ute och långtourar,

Se ovan om proppar av silikon.
Eller testa en propp med "öppen" cell-struktur, typ gamla klassiska EAR, dom där som ser ut som om dom är stansade ur en tvättsvamp.
classic.jpg
https://oronpropp.se/25-par-ear-classic-oronproppar-med-medium-dampning-snr-28db.html

Jag upplever mindre problem med dom, känns som om dom absorberar fukten bättre än de modernare propparna med "tät" yta.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Jag använder en konformad plugg från 3M. Hela modellnamnet är 3M E-A-R soft yellow neons. Dom är väldigt mjuka, expanderar sakta och spänner inte i mina kräsna öron. Dessutom är dämpningen lagom. Jag hör hojen och saker som händer omkring mig på en bra nivå. Tror att Kjell & Company säljer dom i 10-pack. Själv köper jag storpack från Amazon.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Jag köpte formgjutna öronproppar från Earsafety, såldes av http://www.brahorsel.se/ i Göteborg. Inte billig, men bekväm och bra.

Man kan sätta in olika filter och få de i olika färger och de går även att använda till konsert mm. Runt 2500 kronor.

Har även haft Motosafe pluggar från Alpine, men de sitter inte lika bra och de sliter nog efter en säsong. Bättre dock än universalproppar. De går att köpa hos olike MC återförsäljare (tex JOhans MC i Göteborg). Runt 200 kronor.

Största nackdel med universalproppar (som man oftast ser på arbetsplats) är att de inte bara sitter dåligt och obekväm. De filtrerar alla frekvenser och alldeles för stark. Bra öronproppar lämnar en del ljud kvar, så man hör något av det som händer omkring. "Lagom" mycket. Kostar nästang inget.

Så, kör man ofta, har man råd och vill man ha det bekväm, skaffa då formgjutna proppar.
Har du inte råd, ,skaffa då åtminstone ALpine proppar.
Nödlösning: de universala.

Skulle inte rekommendera utan. Hörseln sabbas inte på en gång, men på sikt kommer hörseln att skadas och man får inte tillbaka det.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Appropå öronproppar. Nån som vet om det finns in ear-hörlurar med aktiv noice cancelling?
Jag skulle alltså vilja ha öronproppar som är aktiva och som jag kan lyssna på musik i.
Jag vill kunna ha de i och lyssna på musik eller bara tyst. Och även kunna prata med folk någorlunda obehindrat utan att behöva ta av hjälmen och ta ur propparna.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Appropå öronproppar. Nån som vet om det finns in ear-hörlurar med aktiv noice cancelling?
Jag skulle alltså vilja ha öronproppar som är aktiva och som jag kan lyssna på musik i.
Jag vill kunna ha de i och lyssna på musik eller bara tyst. Och även kunna prata med folk någorlunda obehindrat utan att behöva ta av hjälmen och ta ur propparna.

Finns flera på marknaden.
Några som brukar placera sig bra i tester och som verkar ha en trogen fan-skara är Sony WF-1000XM3
:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top