Råkat tanka diesel :-(

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Nu har man skitit i det blå skåpet eller lika gärna i bensintanken :huvet Hade ruskigt brått häromdagen och när man har brått och tankar bilen trycker man på lastbilsikonen på bränslepumpen så sparar man flera sekunder... Att lastbilsikonen bara finns på diesel handtagen var inget hjärnan reflekterade över i brådskan. 17 liter diesel i MC tanken gör inga underverk för framförandet av sagda fordon. Bågen dog, promenerade hem med den i en dryg halvmil. Tömde tanken, delade och rensade förgasaren men när jag kommer till startmomentet drar motorn bara runt utan minsta lilla antydan till att tända (en gång tände den och gick 10-20 sekunder men dog strax därefter då jag inte gav gas) Det som händer däremot är att det emellanåt kommer avsevärda avgasknallar. Tändstiften blir rejält fuktiga och tar man ut och testar så kommer det gnista. Tips och råd mottages tacksamt

MVH Magnus
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Ta ut tändstift, kör på startmotorn för att rensa lite. Rengör tändstiften , försök att starta igen. Gärna en trasa tändstifthålen då det kan spraya en del. När det doftar bensin borde det gå att köra, annars repetera.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Skölja tanken, check
Ny soppa, check
Kört utan stift en stund, check (droppade några droppar motorolja i cylindern om dieseln gjort rent hus)
Funderat på att köpa nya stift också. Kan de bli förstörda när de försöker tända diesel? Provade rengöra de gamla med trasa och lite smärgelduk. Avståndet är fortfarande 0,7.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag gjorde samma på thunderace,n men det blev ca 50/50 men thunderacen gick att köra till soppan var slut, lite trött bara.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Töm ut allt bränsle och fyll på med 98 oktan. Tror du att du inte fått ur riktigt all bränsle så lägg till 5-10% E85 eller T-röd så att du får upp oktantalet.

Diesel har extremt lågt oktantal så om du mot förmodan får igång den så kommer den sannolikt spika vilket är absolut dåligt.
Anledningen att den blir svårstartad är att diesel inte förångas så lätt och därmed blir svårantänt. Särskilt med kall motor.

Är det en förgasarmotor så töm flotörhuset på förgasarna. Brukar rinna ur när man lutar hojen ifall man är lat. Dessa är antagligen fulla med diesel on och därför startar inte hojen.

Tändstift behöver du knappast byta. Bara om den inte går på alla cylindrar efter bränslebyte. Olja i bränslet gör ingen nytta, dieseln smörjer bättre än bensinen.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När du säger delade rensade förgasare så antar jag du fått ur all diesel ur flotörkopparna. Annars är de bara dränera dem med ev dränerskruv eller lägga omkull den ett tag. Den ska starta utan problem om man fått ur all diesel ur flotörkopparna men de kan krävas lite startgas in i baken på förgasarna. I ungdomstider körde jag 50/50% diesel i bilen bara för kul skull den gick rel bra men rök kraftigt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Modern sommardiesel smörjer jävligt dåligt. Kört slut på några Stanadynepumpar till en Chevapickis. Inte gjorda för svensk så kallad diesel. Råkade en gång slå i diesel i en Mazda bensinpickis. Typ 70%. Gick gjorde den, Kom upp i hela 45 km/t. Fyllde tanken med 98. Sen gjorde den hela 80. Två tankningar senare gick den som den skulle.
Du ska i alla fall va glad att du inte fyllde dieselbilen med bensin. Brukar bli dyrt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Modern sommardiesel smörjer jävligt dåligt. Kört slut på några Stanadynepumpar till en Chevapickis. Inte gjorda för svensk så kallad diesel. Råkade en gång slå i diesel i en Mazda bensinpickis. Typ 70%. Gick gjorde den, Kom upp i hela 45 km/t. Fyllde tanken med 98. Sen gjorde den hela 80. Två tankningar senare gick den som den skulle.
Du ska i alla fall va glad att du inte fyllde dieselbilen med bensin. Brukar bli dyrt.

Den övningen att fylla bensin i dieselbilen gjorde exets syrra. Full tank i en Audi 2,5 TDi med 80 liters tank. Tursamt nog hade hennes föräldrar några tomma fat som vi kunde slanga över det i. Fick byta bränslefiltret och köra startmotorn tills batteriet tog slut och sedan bogsera den en bit innan den hoppade igång. Hennes farsa körde upp det blandade bränslet i gräsklipparen sedan. Det kostade ju en full tank och ett bränslefilter som inte var helt gratis men så dyrt var det inte. Men det var å andra sidan inte en jätteny dieselbil.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Har provat att hälla i lite t-röd för säkerhets skull men det hjälper inte, bara samma avgasknallar. Ibland kommer det ett svårbeskrivet ljud, typ som ett baksug någonstans ifrån. Vad innebär det att motorn spikar om jag "lyckades" köra på diesel några hundra meter? Ska jaga rätt på en uppsättning nya stift också föra att testa
Förra ägaren har bytt till större munstycken i förgasaren också om det kan påverka något nu när dieseln gjort riktigt rent i alla passager.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Avgasknallar brukar vara en följd av att den går magert av någon anledning.

Har du fått igensatta munstycken?

Möjligt att det kan bli det symptomet om det finns diesel kvar i flotörhusen. Men tycker den borde ha blandats ut vid dina starter och provkörningar.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Jag delade förgasaren och tömde flottörhusen. Samtidigt passade jag på att kolla alla munstycke och rensa dem (de var ganska rena redan) Hur kan avgassmällar uppstå med helt kall motor? Då måste det komma gnista någonstans. Kan TPS balla ur på grund av det inträffade så gnista kommer fel?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag skulle börja med nya stift. Kan vara att de sotat/kläggat igen av dieseln. Åtminstone börja med att bränna dem rena med gaslåga (butan räcker) så att sotet bränns bort. Porslinet på isolatorn runt centerelektroden ska vara vitt när du är klar, dvs inga sotrester.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tanka bensin och kör , -det kommer lösa sig med tiden ....

Det finns inget som går sönder :tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vad innebär det att motorn spikar om jag "lyckades" köra på diesel några hundra meter?

Spikningen kommer av att soppan den får i sig har för lågt oktanvärde.
Märks mindre vid minimalt gaspådrag.
Naturlig följd av att du sänkt oktanhalten genom att slå i diesel.
Som redan nämnts, tanka högoktanig soppa tills den gjort sig av med dieseln.
 

komodo

alkis
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia Tuono-18
Töm ut allt bränsle och fyll på med 98 oktan. Tror du att du inte fått ur riktigt all bränsle så lägg till 5-10% E85 eller T-röd så att du får upp oktantalet.

Diesel har extremt lågt oktantal så om du mot förmodan får igång den så kommer den sannolikt spika vilket är absolut dåligt.
Anledningen att den blir svårstartad är att diesel inte förångas så lätt och därmed blir svårantänt. Särskilt med kall motor.

Är det en förgasarmotor så töm flotörhuset på förgasarna. Brukar rinna ur när man lutar hojen ifall man är lat. Dessa är antagligen fulla med diesel on och därför startar inte hojen.

Tändstift behöver du knappast byta. Bara om den inte går på alla cylindrar efter bränslebyte. Olja i bränslet gör ingen nytta, dieseln smörjer bättre än bensinen.

kommer knappast att spika,,, bensinmotor har lägre komp än en diesel, en diesel har mellan 20-30 i komp, bensinaren kommer inte tända diesel helt enkelt medans en diesel kommer tända bensinen pga komp mkt tidigare i komprissionsfasen,,,
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
kommer knappast att spika,,, bensinmotor har lägre komp än en diesel, en diesel har mellan 20-30 i komp, bensinaren kommer inte tända diesel helt enkelt medans en diesel kommer tända bensinen pga komp mkt tidigare i komprissionsfasen,,,

Du kanske borde låta bli att undervisa i sånt du inte förstår.

En diesel komprimerar bara luft så den kan aldrig knacka. Den sprutar sen in bränslet efter kompression. Och bränslet antänds som en diffusionsflamma när det sprutas in i den av komprimeringen uppvärmda luften.

Du får knappast bensin att tända i en dieselmotor om inte motorn är ordentligt varm.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Då vill jag bara tacka för alla positiva kommentarer och goda tips. Bågen är igång och jag är ute på en kebabrunda.
Åtgärder:
Tömt tanken
Tömt och rengjort förgasarna
Bytt tändstift
Tankat 98 oktan
Samt lite annat som inte påverkat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top