Suzuki bandit 1200 startar inte.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Min väns Bandit från 00 startar fan inte. Jag vet inte vad jag missar. Batteriet är bytt och laddat, både det gammal och det nya. Stiften har gnista o ser schyssta ut men ändå är den helt död. Den går runt jättefint på startmotorn och skicket är överlag super men en dag när hon kom ut så vägrade den bara att starta. Vad är det jag missar?

Mvh Eken
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hmm, marigt att felsöka osett men står den på gatan åtkomlig för klåfingriga?
Bränsle finns och kommer fram?
Dödarknapp åt rätt håll osv?
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja den står på gatan och jag är inte helt ovan att skruva. Den brummar inte ens till på startgas och gnista finns som sagt.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Plocka ut ett stift och kolla om den blivit sur, kanske choke som inte går tillbaka helt.
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Kanske har med vacuumkranen att göra. Trasig slang eller liknande. Prova att ställa kranen på "Pri"
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Testat det redan. Den blev sur första dagen o idag skickade vi i startgas efter ha kollat att alla stiften hade gnista, inte ett ljud gör den. Inte ens en litet litet försök till att tända. Kranen är testad på både res normal o pri. Ingen skillnad. Det är helt orimligt att den ena dagen helt plötsligt inte ens vill försöka brumma till efter ha gått normalt dagen innan:va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bränsleblandning, kompression och gnista vid rätt tillfället - det är allt som behövs! :näsblod

En 00'a... Det kan vara det klassiska rost i flottörhusen som täppt igen rubbet.

Så här såg en polares B12'a ut för nåt åt sedan. En av mina B12'or fixade jag idag mha av ett bränslefilter från Biltema à 25 spänn.

b12-floats-rust.jpg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Finns det soppa i tanken?
Du testade alla tre lägen på soppakranen men finns det soppa i flottörhusen?
Körde du verkligen i tillräckligt med startgas? Har hojen luftburk eller separata filter?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Testat det redan. Den blev sur första dagen o idag skickade vi i startgas efter ha kollat att alla stiften hade gnista, inte ett ljud gör den. Inte ens en litet litet försök till att tända. Kranen är testad på både res normal o pri. Ingen skillnad. Det är helt orimligt att den ena dagen helt plötsligt inte ens vill försöka brumma till efter ha gått normalt dagen innan:va

Jag hamnade i "en loop" med min GSX1100 precis så du beskriver förra året och testade allt och lite till.. Hade gnista, soppa, juste batteri (två stycken trodde jag), nya däck, varmt kaffe etc etc Riddaren Herr "Sportbike" dök förbi med en "starthjälp" och den gick igång direkt... Återigen tack herr Sportbike och skyldig dig en räkmacka. Men var bara en tanke att/om du hamnat i samma idiotiska "loop" som jag gjorde.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hojen har ny fräsch soppa sedan några veckor sedan, jag har dränerat förgasarna och det kommer ut helt klart fint bränsle, inget guck eller rostfärgad skit. Jag började också fundera på förgasarna, men tycker ändå det är orimligt eftersom den ska ha gått perfekt som vanligt till att inte ens försöka tända. Den borde ju i så fall hosta igång liksom men gå dåligt.
Vi tryckte i en duktig mängd gas över ett antal försök. Den har luftburk som jag har öppnat o tagit ur filtret ur för att få in gasen ordentligt.
Jag funderar också på ifall nån kontakt har glidit isär, men då borde det inte finnas någon gnista.
Jag har iaf beställt nya stift nu som jag får testa med efter helgen.
Vi testade också med grannens jumpstarter utan framgång dock. Lite oklart om vi visste hur den funkade. Min go to brukar vara ny soppa,stift och mer kräm i batteriet ifall nått inte startar, så efter allt är jag ändå inne på för lite ström o kanske stiften då.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Den står på gatan säger du, startar inte från en dag till en annan. Soppa i flottörhusen, gnista.

Det är inte så att du har råkat ut för någon klåfingrig som velat spela dig ett spratt och flyttat om tändhattarna. Det är ju inget man tänker på i första hand.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Skit i förgasare bör inte göra detta problem för man kan ju inte få stopp ni alla 4 fuggar samtidigt någon cylinder ska starta med andra ord. De är svårt att få i tillräckligt med startgas genom vacumförgasare ör trottlarna ligger ju i botten trots att man håller full gas när man sprutar in gasen. De gäller att vräka in gas med full gas och luftburkslocket borttaget. Och man måste va så snabb man kan att starta när man sprutat in gasen i alla fuggar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den står på gatan säger du, startar inte från en dag till en annan. Soppa i flottörhusen, gnista.

Det är inte så att du har råkat ut för någon klåfingrig som velat spela dig ett spratt och flyttat om tändhattarna. Det är ju inget man tänker på i första hand.

De spelar ingen roll om man flyttar om tändhattar för de är sok wasted fire på dem dvs alla stift tänder vid varenda pulsböld på svänghjulet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ECU'n för B12'an gillar inte om t.ex. en cell i batteriet är kortsluten, dvs batteriet har för låg polspänning. Startmotorn funkar till synes helt normalt och stiften gnistar, men inte vid rätt tillfälle.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
ECU'n för B12'an gillar inte om t.ex. en cell i batteriet är kortsluten, dvs batteriet har för låg polspänning. Startmotorn funkar till synes helt normalt och stiften gnistar, men inte vid rätt tillfälle.

Tack, var ju typ detta jag hade när min spökade utan att fatta varför vilket jag gör nu efter det du nämner. Var inte svårare än så tydligen trots jag testat allt och nästan sålt hojen i ren förtvivlan.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
De spelar ingen roll om man flyttar om tändhattar för de är sok wasted fire på dem dvs alla stift tänder vid varenda pulsböld på svänghjulet.

Stämmer det verkligen att alla 4 tänder samtidigt? Att 1 och 4 tänder samtidigt och 2 och 3, men inte alla 4 samtidigt? Spolarna har ju varsin utgång från ECU'n.


Edit: var tvungen att googla på detta, och waste spark system innebär att tändstiften tänder parvis, inte alla 4. Inget man funderat över överhuvud taget under alla år, så man blev lite osäker på din kommentar.

Om man leker med tanken att 1-2 och 3-4 är skiftade blir det ju helt galet att få igång motorn.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Stämmer det verkligen att alla 4 tänder samtidigt? Att 1 och 4 tänder samtidigt och 2 och 3, men inte alla 4 samtidigt? Spolarna har ju varsin utgång från ECU'n.


Edit: var tvungen att googla på detta, och waste spark system innebär att tändstiften tänder parvis, inte alla 4. Inget man funderat över överhuvud taget under alla år, så man blev lite osäker på din kommentar.

Om man leker med tanken att 1-2 och 3-4 är skiftade blir det ju helt galet att få igång motorn.

Ok de va något nytt för mig jag trodde alla stift tände samtidigt på alla wasted fire motorer. Är de någon magisk gräns typ över 3 cylindrar de inte funkar för mina tvåtaktare 2 cylindrig som 3 cylindrig tänder alla stift samtidigt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Istället för att tända var 180 grad tänder en 4-cyl bandit var 360 grad där en hel cykel är 720 grader på veven. Det är waste, men bara för ett cylinderpar åt gången. 1/4 går parallellt och 2/3 parallell med 180 graders skillnad på veven. Skiftas tändkablarna eller signalkablarna till spolarna går den inte igång.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top