Extra bränsletank, eller bra bränsledunk.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att ha bensin på sig känns i alla fall inte ut som nåt alternativ, nu kanske jag inte ska säga så mycket som körde ca 15 mil igår med ett halv kilo krut på ryggen.

Rotopax känns ju fina men dyra, tror jag ska försöka hitta en lämplig dunk och sen göra ett eget rack till den, det är i alla fall planen nu.

10 liter känns ut som minsta volymen som behövs och då bör jag ta mig ca 30 mil och det är ju egentligen inte så långt om man är i obygden.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Att ha bensin på sig känns i alla fall inte ut som nåt alternativ, nu kanske jag inte ska säga så mycket som körde ca 15 mil igår med ett halv kilo krut på ryggen.

Rotopax känns ju fina men dyra, tror jag ska försöka hitta en lämplig dunk och sen göra ett eget rack till den, det är i alla fall planen nu.

10 liter känns ut som minsta volymen som behövs och då bör jag ta mig ca 30 mil och det är ju egentligen inte så långt om man är i obygden.

Jag har fem Rotopaxar. Ett par bensin och ett par för vatten, så så dyra kan dom inte vara..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har fem Rotopaxar. Ett par bensin och ett par för vatten, så så dyra kan dom inte vara..

Allt är väl relativt, vissa tycker ju att ett Swarovski kikarsikte för 25000 kr är billigt ;) Men jag blev lite sugen på en 7,6 l dunk och en förvaringslåda, vore nog fint att ha för att få med sig bränsle och lite packning istället för att ha allt i ryggsäcken för dagsturer. Dock vet jag inte riktigt om jag tycker att det är värt 2475 kr för en dunk och en låda och fästena i mitt fall.

Tror också att det i detta fall det skulle vara klokt att koppla in bredbandlambdan för att kolla om hojen går mycket fett, nu vet jag inte vad nån kan räkna med att en KLR650C ska ta, sitter Delkevic ljuddämpare, luftburken öppnad, något uppbestyckad och nålen är shimsad enligt vad som brukar göras med KLR:en för att få den att gå bättre, den är också ner drevad en kugg fram vilket ju ökar på varven men det är sällan jag ligger och kör över 90 km/h efter de vägar jag håller till efter. Kör uteslutande små dåliga grusvägar så många gånger blir det att ligga på lägre växlar i ganska låga farter.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Korken, sörru. Korken. :fyllisar

Något fel med korken ?
Flaskan och korken håller för mer krafter än bensintankarna .... :fakta

Men, man kan ju alltid köpa dyra och opraktiska tankar att hänga på sin äventyrliga BMW ( man väljer själv):yoparty
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Har inte tittat på någon av länkarna i tråden.

Instämmer med "Randonörd".
Jag har provat att fylla en 1,5 liters PET-flaska och kastat den i asfalten så helvetes hårt som det är möjligt, och den håller tätt i kork och flaskan spricker Inte.

I övrigt förstår jag såklart att man inte vill släpa på ca. 7 x 1,4 liter PET-flaskor i en rygga... För det var ju 10 liter som Bosse (TS) ville ha med sig. Det är jäkligt jobbigt att köra med en tung rygga - om man inte kan ställa ned den på dynan, i så fall är det ingen match. Inte lämpligt, jag vet, men det går om man "måste".

På en KLR kanske man kan placera en dunk framtill på skärmen?

/H
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag köpte mina på Wish.
Många undrar när man behöver extra bränsle och det är faktiskt inte alls så lång sväng från städerna eller dom bekanta stråken som man börjar fundera och lägga rutten efter tankställen, redan när ni har 10 ml kvar i tanken så börjar funderingen och en ev ruttomläggning i förhållande till räckvidd formas innanför hjälmen. och ofta tankar man på en eller ett par mackar för tidigt bara för att man inte vet exakt när den idealiskt placerade macken kommer.
Våren 2019 rullade jag in på en mack i Litauen med färddatorn visandes --km till tom tank, den känslan undviker jag gärna igen.
20200531_115118.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag köpte mina på Wish.
Många undrar när man behöver extra bränsle och det är faktiskt inte alls så lång sväng från städerna eller dom bekanta stråken som man börjar fundera och lägga rutten efter tankställen, redan när ni har 10 ml kvar i tanken så börjar funderingen och en ev ruttomläggning i förhållande till räckvidd formas innanför hjälmen. och ofta tankar man på en eller ett par mackar för tidigt bara för att man inte vet exakt när den idealiskt placerade macken kommer.
Våren 2019 rullade jag in på en mack i Litauen med färddatorn visandes --km till tom tank, den känslan undviker jag gärna igen.
View attachment 454795

Hittar inget på wish, vad ska man söka på för att hitta dunkarna tror det är detta som fallerar för mig?

Har haft lite blandad förbrukning i helgen 0,57 på 12 mil grusväg, nästa tankning låg den på 0,73 och sista har jag ingen koll på men kisstänkervrunt 0,8. Verkar vara ganska stor skillnad på bränsleförbrukningen beroende på vilka vägar man åker efter.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hittar inget på wish, vad ska man söka på för att hitta dunkarna tror det är detta som fallerar för mig?
"Petrol tank" fick jag en massa träffar på.
Om du beställer så se till att du får med fästet, såg att några hade dunk utan fäste.
adapter för mina motorbågar 3d printade jag.
Jag har 3 litersdunkarna, blir i alla fall 10 mil med lugn körning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar nu gick det bättre, verkar bli en dryg femhundring för 5 l dunken med fäste. Kan man trava dessa dunkar på varandra som Rotopax?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Något fel med korken ?
Flaskan och korken håller för mer krafter än bensintankarna .... :fakta

Men, man kan ju alltid köpa dyra och opraktiska tankar att hänga på sin äventyrliga BMW ( man väljer själv):yoparty

Haha, du kanske har rätt, även om mina reservdunkar är betydligt kraftigare än PET-flaskor... Men jag har dem inte på hojen, där har jag 30 liter bensintank.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en splitterny och helt oanvänd 3 litersdunk som jag inte behöver.

Ska fundera, synd att det inte var en 5 l då hade jag köpt den direkt, har du koll på om man kan stapla två wish dunkar på varandra?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ska fundera, synd att det inte var en 5 l då hade jag köpt den direkt, har du koll på om man kan stapla två wish dunkar på varandra?

Allt går väl säkert men då måste du göra ett helt nytt fäste, det är då inget som den är designad för.

Jag funderade på att skruva fast fästet på min extra givi quick lock som jag har från en skrotad packväska, då får jag ju snabbfäste en dunk istället för väska.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top