Köpa Slip On

Kevster

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2020
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 125 2007
Hej, jag har en Honda CBR 125 R 2007. Jag funderar på att skaffa en sån här Slip On för att förbättra ljudet. Vet dock inte vilken man ska köpa eller vart man ska köpa. Kollade på en DanMoto Jisu Exhaust och tycker den låter bra men verkar inte hitta någonstans där man kan köpa. Har ni några tips vart man kan köpa denna eller andra som passar till min hoj? Och hur mycket försämras egentligen hojens egenskaper? Tack
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är en gräsklippar motor du har det spelar lixom inte nagon roll vad du gör den kommer alltid låta som din grannes stiga park.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är en gräsklippar motor du har det spelar lixom inte nagon roll vad du gör den kommer alltid låta som din grannes stiga park.

Håller inte med... Körde en 125:a på Kanarieholarmna för flera år sedan och med originaldämpare lät den visserligen som gräsklipparmotor.

Men när den ramlade av lät det riktigt gott! :tummenupp :D

Tyvärr vet jag inte var och vad man ska köpa. Du får troligen inte tillbaka pengarna när du säljer så ekonomiskt går det inte att försvara.

Men vi kör inte hoj för att det är ekonomiskt utan för att vi älskar att köra motorcykel! :)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ett hyggligare svar är att om dämparen du sätter på inte modifieras ytterligare så kan det funka med ett efter marknads system, utan allt för mycket negativt buller.

Men, du löper ungefär lika stor risk att förlora 2 hästar på topp, som att vinna 0,7 någonstans i effektbandet där normalt inte kör.

En 125a är känslig för effektförluster, och därtill känslig för felaktig bränsle-/luftblandning - som kan bli resultatet om man även börjat labba med att ta bort insatser och öppna i luftburken.
En normal 125a plågas nästan konstant på toppen av sin effektkurva, så det vill till att allt stämmer.

Moddlarens parallell med en gräsklippare är inte riktigt schysst.
Som en del av en ointresserad allmänhet kan man fördra ljudet från en gräsklippare.
Man vet vad det är, man vet vad den gör, och om en stund kommer den att tystna.

En bullrig MC är något annat. Ett helt onödigt transportmedel som borde förbjudas helt och hållet.

Därtill saknar man på en 125a möjligheten att växla upp och köra tyst på vridet i känsliga miljöer.
Det blir liksom "BRÖÖÖ-AAAAAAAALLLLL" hur man än bär sig åt.

Slip-on på en 125a är problematiskt, och du äger din hoj under ganska kort tid, max 2 somrar brukar vara det vanliga.

Jag hade lagt pengarna på soppa och försökt att köra så mycket som möjligt istället.

Välkommen till MC-världen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du behöver inget slipon för att "förbättra ljudet".
Det räcker med ett rakt rör (som det heter).
Jag har varit som du, för mer än 50 år sedan, numera vill jag ha hojen så tyst som möjligt, väcka minsta möjliga uppmärksamhet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
numera vill jag ha hojen så tyst som möjligt, väcka minsta möjliga uppmärksamhet.

Även jag varandes 60-plusare vill ha ljud (inte enbart Sabaton etc) som själslig terapi. Vad andra tycker, får de tycka. Det kan hända att man avtvingas extra skatt på njutningen, av polis, men det ingår i samhällets regler och något jag isf accepterar utan knot - inklusive omhändertagande av körkort. Hittills har det aldrig hänt att jag fått skatta extra för buller och har fått tillbaka kkort efter 1 och 1+1 (överklagade till hovrätt men loosade i tinget) månad.
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag skulle köra med den och lägga slipon pengar/mappning på nästa motorcykel. Har förlorat mängder med pengar på slipons, helsystem och mappning på hojar jag sålt. Alt köp kina kopia och testa för skoj?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bland det roligaste och bästa du kan göra med din 125-a för att förhöja upplevelsen är att åka på SMC-s KNIX-kurser.

Dels är hojen effektstark nog att ha kul på trånga banor (typiskt gocartbana), dels kommer du att vara snabbare och smidigare än många tyngre hojar vilket ökar din självkänsla och dels kommer du att bli en otroligt mycket bättre MC-förare på ganska kort tid.

Många pratar om skillnaden mellan att åka hoj och köra hoj. Har du varit på några KNIX-kurser kan du definitivt börja prata om att köra hoj. Några hundringar för en heldagsutbildning i trafiksäkerhet, teknik och effektivt framförande av motorcykeln...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köp billigast möjliga, finns liksom inget att hämta ur en sån där motor. Jag hade också gått in på Biltema och handlat.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Minst hälften av nöjet med hoj brukar vara att modda den. De som bara kör och knappt spänner kedjan själv brukar vara de som tröttnar först. Hittar du nåt slipon till vettig peng som passar så testa
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Eller varför inte leta efter en begagnad eftermarknadsljuddämpare? Är det svårt att hitta en till just din hoj så kanske en liknande kan funka efter lite anpassningar?

Ytterligare ett alternativ skulle kunna vara att du skaffar en (begagnad) originalljuddämpare till din hoj som du sedan moddar lite!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej :)
Du bör lyssna på den samlade kunskapen och erfarenheten som finns här på sporthoj. Men om du ändå vill mekka med din ljuddämpare finns det ett slipon på Biltema för en tusing. kan vara värt att köpa och testa kanske.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/ljuddampare/ljuddampare-slip-on-2000028549

-Men att köra original är inte att förakta.. :7peta


Går att pressa priset lite
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...-rostfria/rf-polerad-dampare-635mm-2000037894

men ännu billigare till att börja med testa med bara ett rör. Som anslutning på avgassystemet.
När jag var yngre gjorde jag en ca 60cm lång tratt av aluminiumplåt som jag popnitade ihop.
Ena änden lagom diameter för gå över avgasröret.
Och fästas med slangklämma runt avgasröret.
Andra änden, utblåset, 3 ggr diametern på på avgasröret.
I princip två avhuggna Aluminiumkoner, se foto.

En Aluminiumkon på varje sida på min BMW R60.
Inne i Lund körde jag med stövelspetsarna i utblåsen.
Men efter hört hur det lät när en vän gav järnet med dom en söndagmorgon på Stora Södergatan från strax söder Stora Tvärgatan och in mot centrum så tog jag och fixade insatser med dämpull.
 

Bifogat

  • AL-koner-ca1967.jpg
    AL-koner-ca1967.jpg
    152.6 KB · Visningar: 32
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top