Byta gaffelolja Ktm 990 smt -13

Henke990

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2018
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMT
Tjena, hur ofta måste man byta gaffeloljan? I manualen står det bara vid behov. Den har rullat 1900mil och jag misstänker att oljan aldrig bytts.
Det är ett par WP 48mm USD gafflar, är det svårt att byta själv ?

Tack!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min ktm sm 990 från 08 är de aldrig bytt trots 3300 mil men jag känner inga nackdelar med det nu vs 5 år tillbaka då den gått 1200 mil. Om man kör aktivt på bana skulle jag absolut bytt men jag tänker inte byta om tidigast år framåt i tiden om ens då. Jag har varit mer noga förr med byte men de har aldrig blivit någon fördel av rent körmässigt på väg ivf. Så om du frågar mig byt inte olja än på ett tag om du inte kör bankörning på rel hög nivå. Byt däremot olja med 750 mils intervaller i motorn så håller motorn 30000 mil minst för de är grönjävligt bra motorer.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På en 2013 börjar det väl bli dags, inte för att det spelar någon roll prestandamässigt utan för att man inte vill ha tjock oxiderad sörja i botten. Ett oljebyte tar ju några minuter per ben. Störst projekt är att få loss de från hojen....
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hej!
Jag instämmer i "Boost 3" och "Boris JR" inlägg.

Min SMt hade rullat 4500 mil när jag bytte alla slitdelar i gaffelbenen, men det var i princip helt i onödan. Oljan var det inget som helst fel på, MEN, precis som Boris skriver så oxiderar oljan och kan bli till en slags sörja. I min hoj hade "mässingventilen" längs ner i benet börjar att få en skrovlig yta som jag blev tvungen att åtgärda. Inget problem med det dock.
Glidbussningarna och tätningarna/packboxarna, som hade originalfettet kvar, var hur fina som helst och jag bytte de enbart för att jag ändå hade demonterat allting.

Hade det varit en cross hoj hade jag struntat i att byta, för de gaffelbenen slits ju liksom lite med en annan frekvens och demonteras betydligt oftare, och hade väntat till senare (då de troligen börjat läcka).

/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Förresten "Henke990" - jag skickade ett PM till dig, om du inte har sett det.
/H
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top