Ladda mc batteri utan att lyfta ur det

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Generator och laddregulator vet inte om du har lyset påslaget eller inte. ECU + tändspolar drar kanske i snitt ca 50 watt, möjligen upp till 100 watt - beroende på hur det är konstruerat.

Laddar man med en "dum" laddare bör man hålla sig till 0.5 ampere om man tänkt glömma den över natten. Med smart laddare (eller övervakad "dum") kan du ladda hur mycket som helst med enda kriteriet att polspänningen inte överskrider 14.7.

<edit>Man rekommenderar max 30% av batteriets strömstyrka för att inte förkorta batteriets livslängd. Dvs ett 12Ah bör laddas med max 4 ampere</edit>
 
Last edited:

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Skulle ta en tur idag och mätte först batteriet, som låg på 11.9v. Mcn startade inte :( Batteriet orkade alltså inte dra igång den. Jäkligt surt på 14 månaders gammalt batteri.
 

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Mätte batteriet medan det laddades. Vid ca 13.9v slår laddaren ifrån och batteriet sjunker då ner till ca 12.5v, efter några sek går laddaren igång igen och visar åter runt 13.9v.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mätte batteriet medan det laddades. Vid ca 13.9v slår laddaren ifrån och batteriet sjunker då ner till ca 12.5v, efter några sek går laddaren igång igen och visar åter runt 13.9v.

Står laddaren och pendlar mellan ca 13,9 Volt, slå ifrån, batteriet sjunker till ca 12,5 volt laddaren går till spänningen stiger till ca 13,9 Volt slår ifrån osv.

Ja då är det något som inte stämmer.

Har mätt på en Kawasaki ER-6N, det togg nästan 2 timmar innan behov av ny laddning. Se bilaga.

Har mätt på en BMW R1200 -16.
Det tog ca 100 sek från laddningen var klar vid 14,3 Volt till det var dags för en ny laddning.
"Felet" var att BMW navigatorn var monterad på hojen när hojen stod i garaget. Se Bilaga
Efter BMW navigatorn tagits bort. blev det mycket längre tid mellan laddningarna.

Lossa "Jordkabeln" från batteriets minuspol på din Yamaha och mät hur mycket ström som går mellan batteriet och hojen. (Börja med 10A läget på multimetern.)
Är det mindre än 5mA. Så dra hojen inte speciellt mycket ström.
Och om laddaren går mellan laddning och slå ifrån, ny laddning osv med mindre än 5 minuter mellan varje laddning, ja då är batteriet kass.
Beklagar. :huvet

Fabrikat ? på batteriet ?
Modell på batteriet ?
 

Bifogat

  • 20200204-CTEK45ZAFIRpå-BMW-R1200GS.png
    20200204-CTEK45ZAFIRpå-BMW-R1200GS.png
    28.4 KB · Visningar: 31
  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 32
Last edited:

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Ja det slår ifrån vid ca 13.9 och då hamnar batteriet på ca 12.5, sen efter ca en min går laddaren upp till 13.9 och osv.

Batteriet heter jmt och säljs på xlmoto.
 

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Inte ens när multimetern visar att batteriet har 12.5v orkar den inte dra igång motorn.
 

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Köper nytt naturligtvis men blir lite konfunderad över att det höll i ca 14 månader:(
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om det har stått urladdat så lär det vara anledningen till den korta livslängden. En bra tumregel är annars att ladda med en tiondel av Amperetimmarna, dvs ett batteri på 10 Ah bör inte laddas med mer än 1 A men som nån nämnde, har man rätt smartladdare så sköter det sig själv.
 

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Var faktiskt ganska noga med laddningen under vintern. Vill minnas att jag laddade batteriet typ ggr/ mån, det var även bortmonterat.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Var faktiskt ganska noga med laddningen under vintern. Vill minnas att jag laddade batteriet typ ggr/ mån, det var även bortmonterat.

Det var ett dåligt batteri.
Jag har ett Snell-batteri från xlmoto. Några år gammalt är lite klent när hojen stått ute någon vecka i ett par plusgrader. Tändning, insprutning och startmotor blir för mycket.
Har ett Biltema-batteri i en annan hoj. Bara 9 Ah, borde vara 12Ah. Det är också lite klent under den varma vintern som var. Förgasare på den. Trots att det är sex år gammalt så funkar det. Inget problem med något batteri nu när det är varmt.
Folk har både bra och dåliga erfarenheter både med kvalitetsbatterier och lågprisbatterier. Så lycka till i batterilotteriet! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att vara säker på att det är batteriet som är kass, har dålig livslängd
så det inte är något på motorcykeln som tjyvdrar en massa ström när hojen står
koppla loss jordkabeln till hojen och mät hur mycket ström som går mellan batteriets minuspol och jordkabeln när hojen står parkerad med avstängd motor.
På min GSX1300R är det ca 1mA
På Min Sprint RS är det ca 3mA
På en BMWn R1200 -16 var det ca 30mA (BMWs Navigator drar mycket ström monterad även med avstängd parkerad hoj) och här tog det ca 100 sekunder mellan varje laddning.

Har den parkerade hojen något som "tjyvdrar" ström så förstörs ju även ett kvalitetsbatteri snabbt......
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har ett sånt batteri på gammelmultin. Blev tvungen att köpa nytt låååångt hemifrån då det nya biltemabatteriet trillade sönder invändigt efter endast 300 mil.
Hittills verkar det OK för sitt pris.
Men man får passa på att hojen drar lite ström även ståendes. Jag laddar en gång i månaden under vintern.
Lithium-batteri är nog i sig inte lösningen på ditt problem, även de dras ur om det förbrukas ström stillastående och då blir det fortare tomt och med större risk att BMS,er stänger ned batteriet då du har 4-5Ah mot 10-12 Ah i vanliga batteriet.
 

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Jo jag är helt med på att hojen drar ståendes. Men jag har ju haft batteriet urmonterat under vintern och underhållsladdat 2ggr/mån.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top