Ladda mc batteri utan att lyfta ur det

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Hej!

Skulle ut och åka idag men tyvärr var batteriet urladdat. Mätaren visade 10.5v vilket är för lågt såklart. Hojen har nog stått still för länge.

Det är lite meckigt att montera ur batteriet vid laddning, visst kan jag köra plus till plus och minus till chassit men ändå.

Har en laddare där det medföljde en slags snabbkoppling. Man sätter +- till batteriets poler och sen går det till en snabbkontakt som jag plugga in i laddaren. På så sätt är det ju bara att koppla in laddaren men en kontakt.

Men min fundering blir då om ngt kan gå sönder? Om man gör så är det ingen kontakt i chassit utan det blir ju direkt från laddarens +- till batteriets +-.

Det är ungefär en sån här jag har fast ett annat fabrikat. https://www.xlmoto.se/mc-delar/elek..._pid-PM-0041671?nosto=is-last-viewed-products På min snabbkontakt finns en säkring på plussidan.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har använt Ctek-grejer i evigheter, det är aldrig några bekymmer.
Koppla in och var bara noga att det är utrymme kring batteripolerna även efter anslutningen av laddkontaktens sladdar.
Håll sedan rätt på vilken typ av batteri du har i hojen så laddaren ställs in rätt.
AGM och GEl ska laddas som AGM, övriga som vanliga våtbatterier.
Jag förutsätter att du inte har Lithiumbatteri.

Edit: strappa kabel och snabbkontakt med buntband så det sitter ordentligt.
 

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Har en ”smart” laddare, den känner av batterityp. Enligt uppgift iaf ;)

Ja men då känner jag mig trygg i att montera snabbkontakten till +- polerna. Men varför är det så viktigt att annars sätta - i chassit? Detta frångås ju helt med snabbkontakten.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Undvik bara snabbstartare/snabbladdare som bösar på med mer än 4 ampere. Kokt torsk på batteri och fritterad regulator smakar bläk.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har en ”smart” laddare, den känner av batterityp. Enligt uppgift iaf ;)

Ja men då känner jag mig trygg i att montera snabbkontakten till +- polerna. Men varför är det så viktigt att annars sätta - i chassit? Detta frångås ju helt med snabbkontakten.

Hej.
Det är inte viktigt, men har du ett vätskefyllt batteri som du laddar hårt så kan det "gasa", och gasen som bildas är explosiv.
Kopplar man då bort klämman från laddaren, medan den fortfarande är igång kan man få en gnistbildning.
Har man då minuspolen längre från batteripolen, så kan man koppla bort den först med en mindre risk.
Det är väl enda fördelen jag kan se.
Men för själva laddningens skull är det ju bäst att köra direkt på batteriet.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har en ”smart” laddare, den känner av batterityp. Enligt uppgift iaf ;)

Ja men då känner jag mig trygg i att montera snabbkontakten till +- polerna. Men varför är det så viktigt att annars sätta - i chassit? Detta frångås ju helt med snabbkontakten.

Det är risk för gnistbildning. Batteriet avger knallgas vid laddning.
Mina motorcykelbatterier laddar jag via snabbkontakt eller direkt på plus resp minuspol, med batteriet kvar på hojen.
Med startkablar på död bil sätter jag minus i chassiet.
Har du testat att rulla igång hojen? Det gör jag när batteriet är kasst på vintern.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Laddaren jag har är på 4ah så den är nog ganska långsam/mild. Har detta gel batteri https://www.xlmoto.se/mc-delar/elektronik_c54/batterier_c88/mc-batteri-jmt-gel_pid-PM-0073599
Ah, dvs amperetimmar, är hur stor energimängd batteriet innehåller. En laddare laddar inte amperetimmar, den laddar med en given ström som man normalt mäter i just ampere.

Ett hojbatteri ska du helst ladda med 0,5 A. Laddar du med 4 A är det risk för att du eldar upp batteriet.
 

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Ah, dvs amperetimmar, är hur stor energimängd batteriet innehåller. En laddare laddar inte amperetimmar, den laddar med en given ström som man normalt mäter i just ampere.

Ett hojbatteri ska du helst ladda med 0,5 A. Laddar du med 4 A är det risk för att du eldar upp batteriet.

Antar att den laddar med rätt styrka eftersom man ställer in om det är bil, mc eller 6v man ska ladda.
 

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Nu startade hojen igen efter ca två timmars laddning. Passade nu på att koppla i snabbkontakten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så denna laddare ska man alltså inte ladda ett mc batteri med https://www.biltema.se/bil---mc/bil...e-for-blysyra--och-lifepo4-batteri-2000040498 Står dock 4a

Jag ser inga som helst problem med den laddaren du använt. :)

Ställer man laddaren med MODE knappen i läge MC så laddar den enligt instruktionen
med 1A. #
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/37-767_manual_200323.pdf
Laddningen med 1A avbryts väl som vanligt vid en batterispänning på ca 14,3 Volt.
Det intressanta är vad som händer sedan.
1) Alt. Laddningen avbryts vid ca 14,3 Volt och batteriet "får stå" med sjunkande spänning.
Vid ca 12,9 Volt börjar en ny laddning med 1A som varar några sekunder.
Vanligt förfande på många laddare tex CTEK Zafir 45.

2) Alt. Laddningen avbryts vid ca 14,3 Volt och batteriet "får stå" med sjunkande spänning.
Vid ca 13,65 Volt +-1% (enligt Yuasa) går laddaren igång och håller spänningen där. Konstantspänningsladdning.
Laddströmmen är på det Yuasa batteri som sitter i min GSX1300R då ca 0,01A (10mA).
Tudor har liknade instruktion med spänningen 13,7 Volt för underhållsladdning. Se sida 6.
https://tudor.se/laddning-av-batterier/
https://tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/09/Laddning-av-batterier.pdf

En laddare jag köpt från Biltema för några år sedan arbetar enligt 2) Alt.
Vilket är enligt Yuasas och Tudors instruktioner.
Och så laddar jag mina batterier med en hemmagjord laddare.
Batteriet i GSX1300R som inregistrerades hösten 2007 är fortfarande originalbatteriet
så den här laddningen enligt 2) Alt duger för mig.

Vill du få reda på hur laddaren arbetar är det bara att mäta spänningen med en multimeter och skriva upp batterispänningen tex varje minut i 2 timmar. Efter det du kopplat in och startat laddningen.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521

# Och råkar man ställa laddaren i Billäge 4A så blir enda effekten att den slår ifrån tidigare och övergår till underhållsladdning. Förhoppningsvis med en konstantspänning på ca 13,7 Volt.
 
Last edited:

mange76

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2014
Ort
rebro
Hoj
Yamaha
Blev lite orolig när en i tråden började skriva att ett mc batteri skulle laddas med 0.5a.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top