Problem att montera toppbox

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Har ett litet problem att montera en Givi toppboxhållare. När hållaren skall kombineras med regskyltfästet så passar 3 av 4 hål. Men det fjärde är lite off center så får inte igenom bulten. Kanske 2mm off.

Är det bara att göra hålet i regskyltfästet lite större med ett borr? Det känns viktmässigt lätt så kanske är det aluminium. Bör man måla efteråt där man borrar upp hålet eller spelar det ingen roll?
f05f4c946d79d3d1752eb002f2131372.jpg
c455a9e309f526bf637f93c8dd4131d9.jpg


Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Korkad fråga kanske men du har inte dragit åt de tre andra skruvarna va? När jag satte väskhållare på viffern så kunde jag inte dra något alls innan alla skruvar var på plats.
 

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Korkad fråga kanske men du har inte dragit åt de tre andra skruvarna va? När jag satte väskhållare på viffern så kunde jag inte dra något alls innan alla skruvar var på plats.
Ingen korkad fråga. Regskylthållaren består av två delar. Vänster och höger. Det är inga problem att ha endast dom monterade men när man kombinerar det med toppboxfästet blir det inte bra. Kan tänka mig att det inte är jättenoga när man gör dom så viss variation på delarna är det.

Det borde gå att borra upp hålet men funderar på ifall det händer något med naken aluminium i direkt kontakt med annan metall.
b6cba8d80ec84194a7e9dfa70b47dc53.jpg
d21b0c3aa7d27006913b6024144c0069.jpg


Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Annan vinkel. Hade Givi fästet varit 2 mm bredare hade det också funkat.
76a46189150a2b85c1b53a7550d1d443.jpg


Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Det jag funderar på är om det kan bli galvanisk korrosion om jag borrar upp fästet. Då kommer naken aluminium mot Givi fästet som verkar vara i nån järn/stål/plåt. Visserligen är den delen målad men osäker på om det räcker som isolering.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Släpp skruvarna max och prova igen.
Går det likväl inte så borra/fila och motera och sen klart.

Problemet med galavanisk ström uppstår främst i saltvatten men har du cykeln där i har du troligen fler och större problem att ta hänsyn till än korrosion vid skylten.
(kör du jättemycket på vintern och vill du lugna nerverna kan du ju kleta på smörjfett eller liknande i hålen innan montage, det håller tex saltlaken Vägvärket häller ut väck)
 

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Jag gick lös med borrmaskinen och gjorde hålet lite större. Sen gick det fint att montera.

Gjorde en mental notering om att jag borde måla/spraya det borrade med nån skyddande färg men mest sannolikt behövs det inte så det gör inget om jag glömmer det.

Tack för hjälpen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top