Härliga Södermanland, lördag 13 juni

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
brumbrum2.jpg

En sevärd tur i garanterat trevligt sällskap som kommer att gå på härliga vägar runt om i Södermanland. Erkänd hemmastad "stigfinnare" i området (Tomas Johansson) ser till att vi inte gör några vilsekörningar. Turen är planerad så att den bör passa er alla runt Mälardalen att ta sig till :)

* Clutch out Donken Hallunda 10.00 för de från högra sidan av Mälardalen som vill samåka gamla Strängnäsvägen till Läggesta.
* Clutch out Preem Ekängen, Eskilstuna 10.00 samt Sulas MC, Strängnäs 10.30 för er som kommer från vänstra sidan av Mälardalen till Läggesta.

* Samling Läggesta station 11.00 för samtliga.

Hållplatser, "En bild säger mer än tusen ord".
Bild 1 Lunch med hänförande panoramavy över "Grodhavet" .
Bild 2 Bensinstopp anrika macken så att alla klarar sig runt/vidare.
Bild 3 Skepp ohoj! En båttur i den kända ekan kanske?
Bild 4 Glass i stora lass hos bröderna Claes och Magnus.
Bild 5 Härlig väg förbi Veskijärve i omskrivna vargtrakter.
Bild 6 Bad valfritt på/avklätt i Sveriges renaste sjö.
Bild 7 "Mångfald" av hojar på slutdestinationen.

1a.jpg2b.jpg3b.jpg4b.jpg5b.jpg6b.jpg7b.jpg
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag kan tycka att bland så här många medlemmar på detta forum borde det finnas någon det passar med en hojtur och ovanstående på menyn. Men är kanske fel fora för gemensamma turer oavsett var i landet dom går av stapeln?

sons.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Är det trögt att få folk att hoppa på, alltså? Nu bor jag ju vid andra kusten och har lite väl långt till start och mål. Men annars tycker jag personligen att det ser väldigt intressant ut! :tummenupp

Varför är det trögt i så fall?
Är folk i allmänhet lite sega? Snackar gärna mer än man kör? ("Nej jag måste klippa gräset/gå ut med hunden/köra barnen till träningen ...")
Lite blyga? ("Nja, jag känner ju inte de andra ...")
Är turen för lång? (rätt vanligt, en del är söndagsåkare som får ont i rumpan efter 5 mil)
Eller för kort? ("ingen idé att kallstarta för mindre än 20 mil")
Kör du för fort på dina turer, så att folk tvekar att hänga på? (det har jag varit med om)
Eller kör du för sakta på dina turer, så att folk tvekar att hänga på? (det har jag också varit med om)

Lite funderingar, bara. Jag arrangerar själv lite turer då och då och ser också en viss tröghet i "marknaden". Av exempelvis 6-700 i en FB-grupp jag är med i så är det 3-4-5 pers som hänger på en skön tur på småvägar. Lite konstigt är det allt. Slutsatsen? Vet ej. Kanske att man "snackar mer än man kör"?
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är egentligen ingen gruppmänniska, men har funderat på att hänga med på något liknande någon gång. Det som egentligen hindrar mig är liknande eskapader med bilfolk för ett antal år sen. Om körstilen ens är i närheten av det vi roade oss med då är riskerna för stora för min smak.
När jag är ute och åker på egen hand blir jag ofta passerad av grupperingar som verkar ha sett dubbelt när de läst hastighetsgränserna. Nu är det förstås rimligt att jag inte blir omkörd av någon som håller samma hastighet som jag så de kanske existerar...
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Är det trögt att få folk att hoppa på, alltså? Nu bor jag ju vid andra kusten och har lite väl långt till start och mål. Men annars tycker jag personligen att det ser väldigt intressant ut! :tummenupp

Varför är det trögt i så fall?
Är folk i allmänhet lite sega? Snackar gärna mer än man kör? ("Nej jag måste klippa gräset/gå ut med hunden/köra barnen till träningen ...")
Lite blyga? ("Nja, jag känner ju inte de andra ...")
Är turen för lång? (rätt vanligt, en del är söndagsåkare som får ont i rumpan efter 5 mil)
Eller för kort? ("ingen idé att kallstarta för mindre än 20 mil")
Kör du för fort på dina turer, så att folk tvekar att hänga på? (det har jag varit med om)
Eller kö du för sakta på dina turer, så att folk tvekar att hänga på? (det har jag också varit med om)

Lite funderingar, bara. Jag arrangerar själv lite turer då och då och ser också en viss tröghet i "marknaden". Av exempelvis 6-700 i en FB-grupp jag är med i så är det 3-4-5 pers som hänger på en skön tur på småvägar. Lite konstigt är det allt. Slutsatsen? Vet ej. Kanske att man "snackar mer än man kör"?

Är nog i mångt och mycket som du säger. Jag har en grupp på FB där vi idag är över 1100 personer runt Mälardalen som kör hoj. Visst, vi blir på varje tur runt 20-40 pers men det är ju bara en bråkdel (promille). Jag lägger ut det även här på Sporthoj då det alltid är kul med nytt folk. Men responsen här ser jag är otroligt låg för att ta turer oavsett vem som lägger in dom och var dom är belägna... Tack för ett riktigt trevligt och bra svar ska tilläggas :yoparty
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag är egentligen ingen gruppmänniska, men har funderat på att hänga med på något liknande någon gång. Det som egentligen hindrar mig är liknande eskapader med bilfolk för ett antal år sen. Om körstilen ens är i närheten av det vi roade oss med då är riskerna för stora för min smak.
När jag är ute och åker på egen hand blir jag ofta passerad av grupperingar som verkar ha sett dubbelt när de läst hastighetsgränserna. Nu är det förstås rimligt att jag inte blir omkörd av någon som håller samma hastighet som jag så de kanske existerar...

Det turer som anordnas i min regi så kör ingen över sin egen förmåga och det anpassas till att passa alla så att säga med hastigheten. Låter luddigt men finns sätt att hålla ihop även om det finns olika körstilar. Häng med och du blir varse :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det turer som anordnas i min regi så kör ingen över sin egen förmåga och det anpassas till att passa alla så att säga med hastigheten. Låter luddigt men finns sätt att hålla ihop även om det finns olika körstilar. Häng med och du blir varse :)

Mer OT (sorry!): Ja det stämmer väl. Jag har varit med på gruppkörningar där man tuffat i 69 km/t på 70-väg i ett låååångt led. Som att köra i en ständig kö. Man somnar nästan. Och körningar där man blåst på i 130 på 80-väg. I regn. Inte kul. Eller kört förbi 40-skyltar i bostadsområde i 90 knyck. Inte kul det heller. Så man får välja noga vem man kör med.

En arrangör jag känner säger "jag kör försiktigt. Men här... och här... är fina fartsträckor där många vill dra på lite. Där kör vi 'fri lek' och så samlas vi igen i korsningen X eller Y". Funkar rätt bra.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Låter som en kanontur men att responsen här i forat är lågt kanske beror på att många inte bor i närheten av huvudstaden, vad vet jag. Själv bor jag 50 mil söderut men hade lätt hängt med.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
En arrangör jag känner säger "jag kör försiktigt. Men här... och här... är fina fartsträckor där många vill dra på lite. Där kör vi 'fri lek' och så samlas vi igen i korsningen X eller Y". Funkar rätt bra.

Som sagt... :)
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Låter som en kanontur men att responsen här i forat är lågt kanske beror på att många inte bor i närheten av huvudstaden, vad vet jag. Själv bor jag 50 mil söderut men hade lätt hängt med.

Tackar för svar :tummenupp Tja, gäller ju som jag skrev oavsett var turen går. Sen står det att vi är 60K medlemmar. Någon borde väl bo i "fjollträsk" av dessa? Men frågan är nog mer hur många aktiva som finns av dessa här kanske? :)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tackar för svar :tummenupp Tja, gäller ju som jag skrev oavsett var turen går. Sen står det att vi är 60K medlemmar. Någon borde väl bo i "fjollträsk" av dessa? Men frågan är nog mer hur många aktiva som finns av dessa här kanske? :)

Lite OT:
Eftersom du arrangerar en hel del turer, lägger du ut någonstans GPS koordinater eller kör ni utan?
Hade varit trevligt att få tips vart era turer runt mälaren går när man själv ger sig ut på längre semesterturer.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Lite OT:
Eftersom du arrangerar en hel del turer, lägger du ut någonstans GPS koordinater eller kör ni utan?
Hade varit trevligt att få tips vart era turer runt mälaren går när man själv ger sig ut på längre semesterturer.

Kul att du frågade. Jo, vi har några i gruppen som gör event/turer med allt planerat in i minsta detalj och lägger ut kartan innan och efter och då både på "papper" och på fil för GPS. Själv är jag känd som "herr vilseköraren" och planerar såklart vart turen ska gå men blir allt som oftast inte den tänkta vägen. Kör en lite äldre GPS som bilden visar :lol
GPS.jpg
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Folk i grupp beter sig ofta konstigt. Se på fotbollsfans, demonstranter osv. Ingen skillnad på motorcyklister. Bäst att åka med vänner som du vet kan bete sig och som du kan lita på. Därmed inget sagt emot dig Peter för du verkar seriös och bra:)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Folk i grupp beter sig ofta konstigt. Se på fotbollsfans, demonstranter osv. Ingen skillnad på motorcyklister. Bäst att åka med vänner som du vet kan bete sig och som du kan lita på. Därmed inget sagt emot dig Peter för du verkar seriös och bra:)

Vad tusan svarar man på det där? Hmmm, jo! Kramizzz.... (från två meters avstånd) :D
 

stefans

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
V-Strom
När jag är ute och åker på egen hand blir jag ofta passerad av grupperingar som verkar ha sett dubbelt när de läst hastighetsgränserna. Nu är det förstås rimligt att jag inte blir omkörd av någon som håller samma hastighet som jag så de kanske existerar...

Men.. när man passerar t.ex. 70 skyltat, så sitter det ju en 70 skylt på höger sida och en på vänster, då är det väl 70+70=140? :confused:
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag tror - att vara hojåkare innebär inte med automatik att man är gruppåkare.
Många väljer nog att åka med en samtrimmad kompis snarare än i ett stort gäng där både hastigheter och körförmåga skiftar stort.

Bra initiativ dock för de som gillar gruppåkandet och bor inom rimlig omkrets.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Många väljer nog att åka med en samtrimmad kompis snarare än i ett stort gäng

Även med en samtrimmad polare kan det kännas "ofritt" att behöva hålla koll på den andre. Dagens "körning-på-eftermiddagen-för-att-blåsa-bort-satans-jobbrelaterat-tjafs" sänktes takten attemagiskt av doft från kodynga, blommande syren och spansk körvel.

/hamburgare i Stjärnsund
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag kör iofs gärna själv också. Men jag gillar att träffa nya människor prata om ditten och datten. Upptäcka/uppleva nya sköna ställen som andra kan visa och förtälja. Dessutom brukar en tur med andra bli lite sporadiskt var man hamnar och åker i slutändan än vad som var tänkt från början. Så den sociala biten i mitt MC-liv är viktigt :)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gillar att köra hoj, och har väl inget emot att göra det med andra, men allt som står om körningen är "trevliga vägar", inget om hur långt det blir, eller när ni tänkte vara klara. Däremot står det massor om alla aktiviteter som INTE är hojkörning, fika, bad och annat. Dessutom drar det igång mitt i lunchen, då känner jag att jag kanske slänger bort en hel dag på att sitta och fika, när jag hade kunnat beta av 30 mil körning och vara hemma till 11-snåret om jag körde själv, och pyssla hemma och umgås med familjen resten av dagen.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag gillar att köra hoj, och har väl inget emot att göra det med andra, men allt som står om körningen är "trevliga vägar", inget om hur långt det blir, eller när ni tänkte vara klara. Däremot står det massor om alla aktiviteter som INTE är hojkörning, fika, bad och annat. Dessutom drar det igång mitt i lunchen, då känner jag att jag kanske slänger bort en hel dag på att sitta och fika, när jag hade kunnat beta av 30 mil körning och vara hemma till 11-snåret om jag körde själv, och pyssla hemma och umgås med familjen resten av dagen.

Man kan alltid fråga då frågan är fri om intresse finns hänga på. Är så att den infon finns i minsta detalj där eventet ligger utlagt "på riktigt". Här på Sporthoj slänger jag egentligen bara ut det lite slarvigt kan tyckas kanske då responsen är för dålig för att engagera mig 100% :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top