Supermoto för att pendla samt service

herr

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hej allihopa,

Det är dags att köpa första hojen (tror jag), har tänkt mig sticka ut lite och kollat på Beta och Sherco, nu till min fråga. Jag har kollat runt och sökt en jävla massa men att dessa ska servas efter 8h körning låter ju helt sjukt? Hur är det? Kan någon mer erfarenhet och någon som faktiskt kör rätta upp detta lite?

Tanken är att jag ska ta mig till jobbet fram och tillbaka, göra lite buskörningar och äventyr med polaren som också är sugen på att köpa en och det blir en helt ny isåfall.

Att ta sig till jobbet är ca 15 min, så 30 min varje dag fram & tillbaka, så att jag då ska behöva dra den på service varannan vecka är inte rimligt, ja visst det är ”race” hoj men jag har verkligen inte tänkt mig nå race utan det blir förmesta dels gatukörning för mig. Men en äventyrsdag så kan nog tiden flyga iväg och oroa sig över service då är det sista jag vill göra.

Vad är det bästa för just mig tror ni? MINST service & skit? Jag har kollat på 250cc 4T m.m då jag personligen tycker det låter bättre men det kanske är en 2T 125a som passar mig bättre? Hur många km kan man köra innan dags för service (den kmr va helt ny också)? Jag är inte sugen på någon ktm smc eller liknande, gillar bara enduro looken så då är det inget för mig. Vad tycker ni på sporthoj?

Mvh,
Herr
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varken 125 2t eller 250 4t är lämpliga som gatmotarder. Minst olämplig är väl en KTM 500 EXC, de kan man i praktiken köra ganska långt utan annat än oljebyten (som går på 10min).
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Då börjar vi igen då....
 

herr

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tack för snabbt svar @Boris JR, nej jag förstått att de inte är lämpliga som gatmotarder, men hur långt kommer jag egentligen innan första service? Vad är livslängden på dessa? Så jag vet om det är aktuellt eller inte, är så jävla sugen men det kanske är fel hoj för att pendla 30 min om dagen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Likt oljetrådar (Alla motorer rasar DiReckt på Biltemas olja!!!) så dyker denna upp varje vår. Och vi som varit med ett tag blir alltmer cyniska.

Ett hårt trimmad motor (250 eller 450 4t) i ett tävlingsfordon är inte gjord för att mala mil på gata. Även en SM-åkare måste bromsa inför kurvorna, landsvägskörning ger högre varv under längre tid och sliter därför mer på motorn. Normal service är tvätta luftfilter och oljebyte. Om du bara kör på gata skitar du inte ner filtret så då klarar du dig nog på att göra båda var 5e timma. Därefter är det normalt underhåll men räkna med att ventiler måste börja ställas efter 50-70h på gata. Kolven skall bytas därikring med och sedan rullar det på. De flesta av oss får ihop 1-2h effektiv träning på en cross/enduro i veckan och då är ovan hanterbart. Skall du ha cykeln som brukshoj kan du snabbt räkna ut att varje helg är servicehelg. Är du Ok med det kommer du ha kul. Tröttnar du och struntar i det kommer du bli fattig. Välj själv.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
8 h som tillverkarintervall, men seriösa ägare brukar väl lägga in en mellanservice däremellan...? :rofl :glömdet
 

herr

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Ok, vad tycker sporthoj om WR cyklarna? De verkar vara lite mer lämpliga för gatan vad jag läst, rätta mig om jag har fel nu men dessa verkar jag komma lite längre på än de jag kollade på innan? En WR250F? Eller mindre/större kubik.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Klart du ska köpa en race-hoj som är gjord för att gå full patte i skogen som första motorcykel. För att puttra till jobbet på. Du får ju väldigt mycket erfarenhet av underhåll, både förebyggande och avhjälpande, som är en tillfredsställande del av hobbyn.

Skämt åsido, varför göra det så onödigt svårt för sig?
 
Last edited:

herr

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Klart du ska köpa en race-hoj som är gjord för att gå full patte i skogen som första motorcykel. För att puttra till jobbet på. Du får ju väldigt mycket erfarenhet av underhåll, både förebyggande och avhjälpande, som är en tillfredsställande del av hobbyn.

Skämt åsido, varför göra det så onödigt svårt för sig?

Handlar väl mer om att jag gillar dirt bike looken och ingen vanlig mc. Det finns ju ”liknande” hojar som jag nämnde SMC osv men liknar inte alls en dirt bike i mina ögon. Jag vet inte ni kanske vet om någon hoj?
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Honda och kawasaki har / har haft gat-nedtrimmade 250 fyrtaktare.
Har t.om för mig att honda har en lite snälalre 450 med lampor etc.

Går säkert att motarda, men kommer upplevas som ganska slö jämfört med race-maskinerna.
Men jag har med tiden lärt mig köpa hoj med känsla / hjärtat lite mer än hur det ser ut på pappret.

Så åk o prova?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag äger ju en Ducati, vilket bevisar att hjärnan kopplas bort när man handlar (och det är bra...). Vill du så kör, men att tro att ett forum fullt av personer med erfarenhet kommer säga att det är ett smart eller vettigt drag kommer inte att ske.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om du är ute efter "looken" och skiter i prestanda så kan du kolla på DRZ400. Dom servades väl sist 2003 tror jag det var.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Yamaha WR250X.
Långa serviceintervall och rätt look.

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Honda och kawasaki har / har haft gat-nedtrimmade 250 fyrtaktare.
Har t.om för mig att honda har en lite snälalre 450 med lampor etc.

Går säkert att motarda, men kommer upplevas som ganska slö jämfört med race-maskinerna.
Men jag har med tiden lärt mig köpa hoj med känsla / hjärtat lite mer än hur det ser ut på pappret.

Så åk o prova?

Är väl crf250l Crf450l du menar ? Lär inte sålts i mängder med tanke på prissättningen men borde passa ”herr” trådskapare
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Köp en Tenere 700 istället (eller liknande), då kan du köra lite varsomhelst... Med vanligt serviceintervall.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Är väl crf250l Crf450l du menar ? Lär inte sålts i mängder med tanke på prissättningen men borde passa ”herr” trådskapare

Så heter de rackarna! Tack :)
Nej de är lite dyra "för vad de är" men 450n var faktiskt rätt kul när jag provkörde.
Hade jag bott i spanien på landet och kunnat köra året runt hade jag klurat på en sånt :p
Men ja..
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Som vi förklarat i tidigare trådar så bör fjädring och bromsar bytas ut för att det ska funka att busa på gatan, originalfjädring är alldeles för mjuk o bromsarna är kass.
Personligen skulle jag aldrig köpa något under 500 kubik att köra gata med, har haft både 690SMC och Husaberg FS570 som kanske är den mest extrema gatlegala motarden som kunnats köpa i Sverige, ändå tycker jag att den var för klen för vanlig gatåka. Skulle jag köpa igen? Nej! 690SMC däremot är för mig perfekt, gott om effekt och ett mycket busvänligt chassi trots den högre vikten, motorn är bevisat slitstark och inte speciellt mycket service.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De du söker finns inte, eller rättare sagt så finns sånna typer av hojar men dom är skit dåliga på de du vill ha den till å trista då..
Ta bara däck å hjul frågan... Köra på gatan som en motard gäller däck för ändamålet å dom är värdelösa i skogen...
Nabbade däck för körning i teräng är värdelösa å köra på gatan me..
De kan man lösa me olika hjul, men de kräver olika drev å kedja.. Olika utväxling för gata å teräng..
I skogen vill man ha en snäll å hyfsat låg effekt på maskinen, men på gatan är de tvärt om..

Jag har löst problemet för många år sen me att ha flera olika hojar som är anpassade för ändamålet..
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Som mzkjelle sade ovan, en WR250X eller WR250R med motardkit. Jag hade en som blev rätt kul när jag bytt till effektsystem och monterat ny CDI-box. Lade väl ca elva tusen på att öka effekten från 30 till 33 hästar... på veven. Ungefär lika mycket på motardkitet. Plus stålomspunna bromsslangar som behövs för bromsarna är inte gjorda för gatuplan.

Dom är dyra också, de få som finns. Sen blev det inte så många mil trots allt, för även om det är en driftsäker 250 så är den inte rolig på landsväg och jag hade andra som var bättre för nöjesturer. Men det blev några riktigt fina kvällar, framför allt inne i stan och på femtiovägar.

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag köpt en Ktm från typ -14 och framåt, då blev motorerna mer balanserade (men här vet andra bättre än jag exakt vad som gäller).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag och ett gäng kompisar har kör rätt mycket gata med endurohojar och de som håller bäst är Yamaha wr 450 och KTM 520 /500 de med gamla rsfc motorn. Vi körde ca 70 mil mellan oljebyten och vid 1000 mil kollades kolv upp utan att behöva bytas. Jag tror de håller 1500-2000 mil innan man behöver totalrenovera motorerna. Största slitaget om man kör släta motardhjul är växellådan den får pittingskader på dreven redan efter 600 mil och de beror mest på att hjulen inte har ryckutjämnare. Men om man skaffar motardfälg med ryckutjämnare från ex ktm 640/690/660 tror jag lådan klarar sig felfritt i flera tusen mil.
Köp inte mindre än 450cc för då blir de slött på väg.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top