Hjälmbyte från Shoei NXR

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000R
NXR är betydligt tystare än X-Spirit. Har kört med båda och man kan säga att NXR:en är en förenklad X-Spirit sett till materialval och tillverkningsprocess, därav några tusen billigare i butik. Älskar båda modellerna. Är övertygad om att du skulle bli hjälpt av att hitta öronproppar som passar just dina öron, samt laborera med eventuellt annat kåpglas och/eller ändrad sittposition som tidigare nämnts. Har för övrigt också hört att GT Air skall vara bland de tystare av Shoeis modeller och mer anpassad för touring.
Lycka till! :)
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Jag kör ARAI Chaser X som jag är mycket nöjd med. Jag använder öronproppar ibland och ibland kör jag utan men tyst vet jag inte om det är då :)
 

furbin

Ny medlem
Gick med
7 May 2020
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tack för alla svaren! Uppskattas enormt! Jag var och provade lite hjälmar igår och fastnade faktiskt för xspirit 3. Riktigt snygg hjälm och den satt ändå bäst tycker jag.
Så jag beställde en sån, kostade dock endel men hoppas jag blir nöjd.
Som ni säger så får jag nog också gå till apoteket och köpa lite olika proppar och testa igen, låter som det är det enda alternativet. Jag kör R1 med yoshimura så visst fasen är han inte tyst direkt :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tack för alla svaren! Uppskattas enormt! Jag var och provade lite hjälmar igår och fastnade faktiskt för xspirit 3. Riktigt snygg hjälm och den satt ändå bäst tycker jag.
Så jag beställde en sån, kostade dock endel men hoppas jag blir nöjd.
Som ni säger så får jag nog också gå till apoteket och köpa lite olika proppar och testa igen, låter som det är det enda alternativet. Jag kör R1 med yoshimura så visst fasen är han inte tyst direkt :)

Man kör inte hoj utan öronproppar såvida det inte är en liten glasstur på några minuter i 70-tempo. Så enkelt är det! Lär dig få in dom bara eller betala för formgjutna. Nöj dig inte innan du löst det. Jag kör med billiga gula, rullar ihop dom mellan tummen och pekfingret slabbar på lite saliv med munnen och låter de glida in som i en oskuld, långsamt och blött.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Dra örat uppåt i öronsnäckan och öppna munnen samtidigt så öppnar du upp och de glider in lättare
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Som ni säger så får jag nog också gå till apoteket och köpa lite olika proppar och testa igen, låter som det är det enda alternativet. Jag kör R1 med yoshimura så visst fasen är han inte tyst direkt :)
Fast det är ju inte ljudet från din egen hoj som är skadligt, inte heller omgivande motorljud. Om man nu inte håller på med dragracing eller något liknande. Det är i första hand det konstanta vindbruset. Ständigt där, och högre än vad man tror. Så fördelen med en propp som tex HEARsafer, är dels att dom är formgjutna, dels att man kan välja vilken dämpning man vill ha.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Låter otroligt att en rätt isatt gul propp skulle åka ut.. Fukta örat/proppen, dra upp örat med motstående hand och möla in proppen. Håll den där tills den expanderat lite. Så måste jag göra för att få ordentlig tätning.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Storpack av gula skumproppar, 3M kör jag, alltid extra i fickor o överallt för dom tappas bort. Sitter bra, dämpar ljudet bra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top