Bromsljus lyser konstant

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hej allihopa!

Var på besiktning nu i veckan och fick då reda på att bromljuset ibland fastnar när man använder frambromsen. Ibland fungerar den som den ska och släcks när man släpper på handtaget och ibland fortsätter den lysa. Bakbromsen fungerar som den ska.

Har googlat runt och försökt hitta roten till problemet och är jag rätt ute om det är själva switchen nr 5 vid handtaget som strular? (se bild) Om ja, är det lätt att fixa eller är det bäst att byta ut?

Kan tillägga att det gäller en Monster 620 S
/Jonas
 

Bifogat

  • handbroms.png
    handbroms.png
    39 KB · Visningar: 57

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Det finns en liten pinne ca 4mm lång och som trycker på microbrytaren som bromshantaget i sin tur trycker in när det går tillbaka. Kika så att den kan röra sig.
Det är väldigt vanligt att den ramlar bort när man lossar själva microbrytaren på undersidan av bromscylindern. Gör rent i hålet och själva pinnen och montera tillbaka allt när den kan röra sig lätt.
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Det finns en liten pinne ca 4mm lång och som trycker på microbrytaren som bromshantaget i sin tur trycker in när det går tillbaka. Kika så att den kan röra sig.
Det är väldigt vanligt att den ramlar bort när man lossar själva microbrytaren på undersidan av bromscylindern. Gör rent i hålet och själva pinnen och montera tillbaka allt när den kan röra sig lätt.

Tack för svar. Jag antar att pinnen ligger i själva microbrytaren (nr. 3 på bilden?), så den kommer jag då att se om jag skruvar upp microbrytaren?
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Problemet löst. Skruvade loss switchen, rengjorde med wd40 och vid montering tryckte jag switchen mot handbromsen, så att ”gummikulan” klickade till, innan jag skruvade fast helt.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top