Hej! Jag tänker börja köra MC

LarsJohan

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2020
Ort
Hägersten
Hoj
Ingen (ännu)
Hej! Johan heter jag

Jag ska gå på min första introduktionskurs snart. Har några frågor som jag skulle bli jätteglad om nån kunde svara på:

Jag är 31 år och har körkort, är det rimligt att jag försöker att ta A2 körkort först? jag är så förtjust i den typen av motorcyklar vilket leder till nästa fråga:

Är det rimligt för mig att försöka fixa en äldre billigare motorcykel t.ex: https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_cb_900_f/90288870

Jag är blivande el-ingenjör och relativt händig men inte så rik just nu

Tacksam för svar! :)
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Finns ingen anledning att ta a2 kort i din ålder. Utbildningen är samma oavsett vilket kort du tar och när du klarat uppkörningen kan du köpa vilken hoj du vill.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En timma senare är annonsen borta.
En 900 Bol dOr för femtusen spänn - i Stockholm.
Konstigt att den gick så fort.

Nå, Blocket - i sin outgrundliga vishet, har ett förslag till dig:


Screenshot_20200606-192417_Samsung Internet.jpg


En minimoto! Same<->same... :fyllisar


Nä, men riktigt - marknaden är helt galen just nu. Skit går för guld, på nolltid.
Detta är säljarens arena just nu, man måste veta precis vad man gör just om man skall köpa.


Annars har du rätt - enkel billig hoj att mängdträna på, och som man har råd att lägga på marken vid körgårdsträning är perfekt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kör på A-kort direkt, inget skäl att inte ta det när du har åldern inne då allting är sammalika förutom det faktum att du får köra precis vilken hoj du vill med A-behörighet. Om du sen vill köra en hoj som är godkänd även på mellanbehörighet kan du såklart göra det, men valfriheten finns där när du senare vill byta upp dig.

Sen tycker jag du tänker helt rätt med en äldre och billigare båge som förstahoj. Du kommer troligtvis att tappa den vid något tillfälle, exempelvis under manöverträning i låg hastighet eller bara helt enkelt på uppfarten när du ska av eller på ekipaget, och då gör det inte fullt lika ont i plånboken om hojen kostar lite mindre.

Lycka till! :tummenupp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kör på A-kort direkt, inget skäl att inte ta det när du har åldern inne då allting är sammalika förutom det faktum att du får köra precis vilken hoj du vill med A-behörighet. Om du sen vill köra en hoj som är godkänd även på mellanbehörighet kan du såklart göra det, men valfriheten finns där när du senare vill byta upp dig.

Sen tycker jag du tänker helt rätt med en äldre och billigare båge som förstahoj. Du kommer troligtvis att tappa den vid något tillfälle, exempelvis under manöverträning i låg hastighet eller bara helt enkelt på uppfarten när du ska av eller på ekipaget, och då gör det inte fullt lika ont i plånboken om hojen kostar lite mindre.

Lycka till! :tummenupp

För att inte tala om ont i hjärtat. Det ljudet av en hoj som frasar i backen.... det sitter lika hårdkodat i huvet som känslan i tänderna när man missat lite av folien runt Kexchoklad förr. Ni som vet, vet.
 

Bayahusa

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2019
Ort
Göteborg
Hoj
2000 R1. 2011 Hayabusa. 2014 MT 07
Jag skulle rekomendera en yamaha mt 07. Väldigt vänlig hoj jag har själv en men inget kort ^^

OT om någon vet var i gbg man kan ta kort i sommar ? Försöker hitta intensivkurser men hittar inget
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
För att inte tala om ont i hjärtat. Det ljudet av en hoj som frasar i backen.... det sitter lika hårdkodat i huvet som känslan i tänderna när man missat lite av folien runt Kexchoklad förr. Ni som vet, vet.

Jag och damen garvade gott nu med förskräckelse. Jupp, vi som vet, vet... :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För att inte tala om ont i hjärtat. Det ljudet av en hoj som frasar i backen.... det sitter lika hårdkodat i huvet som känslan i tänderna när man missat lite av folien runt Kexchoklad förr. Ni som vet, vet.

Kan förvisso hålla med om det, men för egen del får jag nog medge att en stor anledning till att det gör ont i hjärtat är för att jag vet att det är plånkan som blir lidande i slutändan... :hihi Jag är inte snål, bara fattig :mattias
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"Jag är 31 år och har körkort, är det rimligt att jag försöker att ta A2 körkort först?"

'tycker jag låter som en bra idé.
 

LarsJohan

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2020
Ort
Hägersten
Hoj
Ingen (ännu)
Okej! Tackar för tipsen. A-kort får det bli då! och så får jag vara snabb att slå till på renoveringsobjekt/gamla hojar :p

Glad nationaldagskväll!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Köp billigt men inte för billigt, tråkigt att behöva börja säsongen med att skruva - det gör man på vintern:)

Köpte en Kawasaki ER-5 med 1200 mil på mätaren till sambon för 11 tkr. Gick bra med choke men pissdåligt utan. En snabb service med oljebyte och rengöring av förgasarna så går hojen som ny. Det är typ nåt sånt jag tänker att du ska köpa.

En 30 år gammal hoj för 5000 kr blir det nog mer skruva än köra. Lycka till!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top