Stöldvåg av motorcyklar – polis varnar

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vi har haft en hel del inbrott i flerbilsgarage.

3x KTM försvann i våras, och nu senast en "koll" på diverse cyklar och ett stulet busa-bakhjuli samma garage.
Även en jäkla massa elcyklar som tas.

Är det beställningsjobb? Och varför tar de så gott som bara KTM?
Kan möjligen bero på att ngn sitter på mjukvara och kunskaper för att av-/omprogrammera KTM:s ECU:er vilket gör grejorna hojarna mycket lättare kränga vidare. En nystulen uppsättning oparade nycklar, dator, ODBII-kablage eller ngt rs-någonting och en dator med rätt mjukvara. En stund senare så har hojen vad som ser ut att vara legitima nycklar och är nu lättare att kränga. Nu vet jag inte hur ramnummer sitter eller ser ut på KTM men jag antar att det finns även där en och annan kanske t.om. en kompis till han med datorn som kan fixa sånt också.
Men i de fd. östtaterna där de flesta hela fordon lär hamna så verkar man inte bry sig om dylikt sådär värst mycket iaf.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
En av hojjarna, en duke 690 av nyare modell gick som bushoj i malmöområdet i några veckor tydligen.
Men togs aldrig parkerad så försäkringsbolaget cashade in.

Så du har nog rätt om att någon fixar körbarheten, sen busas det tills man är nöjd / märker att polisen fått upp spåret och så vips ut ur landet.

trist :( Men syns bra på kottarnas försäkringspremier!
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Gäller å tänka på vad man köper. Ktm triumf typ färgglada nya hojar skulle inte jag våga köpa.
Typ svarta hojar Honda Yamaha Suzuki är det som gäller för mej.
Z900 Honda 1000r Yamaha 9 typ är det som gäller för mej.
Lite dammiga å gärna lite skit på fälgar:arsele
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vi har haft en hel del inbrott i flerbilsgarage.

3x KTM försvann i våras, och nu senast en "koll" på diverse cyklar och ett stulet busa-bakhjuli samma garage.
Även en jäkla massa elcyklar som tas.

Är det beställningsjobb? Och varför tar de så gott som bara KTM?
KTM 690 är en av de få fullstora gathojar som även i modern tid inte har startspärr. Och EXC cyklarna ombyggda till motarder saknar helt nyckel då de är avsedda för race men de flesta går gata.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Gäller å tänka på vad man köper. Ktm triumf typ färgglada nya hojar skulle inte jag våga köpa.
Typ svarta hojar Honda Yamaha Suzuki är det som gäller för mej.
Z900 Honda 1000r Yamaha 9 typ är det som gäller för mej.
Lite dammiga å gärna lite skit på fälgar:arsele

Jag köpte min första Ktm för 16 år sen å har kvar den + några Ktm:er till...
Varför skulle man inte VÅGA köpa en sån för då??
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag köpte min första Ktm för 16 år sen å har kvar den + några Ktm:er till...
Varför skulle man inte VÅGA köpa en sån för då??

Kan bara prata för mig själv.
Alla får köpa vad dom vill
Jag blev av med ett par tuffa backspeglar i mitt garage. Köpte ett par bättre på biltema (det var på hdn)
Nån blev av med en Porsche å nån har blivit av med fälgar ett par gånger.
Så storbilsgarage är inte så bra.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
KTM 690 är en av de få fullstora gathojar som även i modern tid inte har startspärr. Och EXC cyklarna ombyggda till motarder saknar helt nyckel då de är avsedda för race men de flesta går gata.

Det kan ju förklara en del.
Hur är det med 1290? För de tog en sådan med. Och så en exc 300 har jag för mig (tillsammans med en yamaha-cross... och släpet de stod på)

Verkar som andra påpekar tveksamt med flerbilsgarage. Det är ju socialt acceptabelt att det rör sig folk där nere, och lagen säger att man måste komma ut.. alltså går portarna att öppna inifrån utan varken nyckel eller bricka.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det kan ju förklara en del.
Hur är det med 1290? För de tog en sådan med. Och så en exc 300 har jag för mig (tillsammans med en yamaha-cross... och släpet de stod på)

Verkar som andra påpekar tveksamt med flerbilsgarage. Det är ju socialt acceptabelt att det rör sig folk där nere, och lagen säger att man måste komma ut.. alltså går portarna att öppna inifrån utan varken nyckel eller bricka.
De stora cyklarna har startspärr sedan tidigt 00-tal. Och stjäls inte i alls samma omfattning.
Sen hjälper ju startspärr mot pundare men inte folk som kan dina grejer. Aliexpress säljer programmerare för startspärr är för typ 1500kr. Så är man lite teknikkunnig löser man det där snabbt på alla hojar...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Häromkring är dom så kassa på att köra så att dom mestadels bara snor pendlarscootrar, typ Burgman :huvet Häromveckan kom dom över en enduro, men den var tydligen svårkörd, dom övningskörde på promenadvägarna och det gick sådär, jag tror dessutom att polisen plockade den rätt fort.

Men med scootrarna står dom på desto mer, det är fullstumt på våra 30-vägar bland husen, på gångbanor, trottoarer, GCB och lite överallt, ögonmåttet säger 60-70+. Och pratar man med polisen så frågar dom tveksamt hur jag kan veta att dom är stulna?! Ptja, unga killar utan hjälm på motorcyklar med bortsågad regplåt och en körstil som skriker att dom inte vet vad dom pysslar med är ju iaf en liten ledtråd till att allt inte är riktigt som det ska med ägande och behörigheter :rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top