Ni som skall besikta eller fått besikningskörförbud under tidig vår , stressa inte!

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Förlängd besiktningsperiod med 7 månader från det sistadatum du skulle besiktat.
Gäller alla besiktningspliktiga fordon, så även mc.
Fan, och jag som besiktade mina hojar sista veckan i maj, men nu är det gjort...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Va jag förstår så får man dispans fram till den 31 augusti.. Typ skull man senast varit inne 31 maj så är senaste datum 31 augusti. Har man sista juli så blir de oxå sista augusti...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Va jag förstår så får man dispans fram till den 31 augusti.. Typ skull man senast varit inne 31 maj så är senaste datum 31 augusti. Har man sista juli så blir de oxå sista augusti...
Sju extra månader på fordon som skulle ha besiktigats senast 31 augusti är det väl?
Jag har 31 augusti på bilen och då tolkar jag det som att jag får åka till 31 mars och fick jag inte det så talar säkert polisen om det om(när)jag blir stoppad:crash
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sju extra månader på fordon som skulle ha besiktigats senast 31 augusti är det väl?
Jag har 31 augusti på bilen och då tolkar jag det som att jag får åka till 31 mars och fick jag inte det så talar säkert polisen om det om(när)jag blir stoppad:crash

Ingen har informationen så fordonet har besikningskörförbud i registret men beslutet kör över det så det är bara
och be dom googla så slipper dom ödsla tid på pappersjobb - snutten måste goggla o släppa dig :D
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det intressanta är att just nu idag så fick jag brev i Kivra från Transportstyrelsen att min MC som skulle besiktigats senast 31/5 nu har körförbud p g a utebliven besiktning.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En kompis ringde för ett tag sen å vi började snacka just om de här å han hade ringt transportstyrelsen angående sin hoj som skulle vara besiktad senast sista april.. Svaret va att han har 7 månader extra..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Datumet 2020-08-31 är inte direkt lätt att missförstå. Förmodar att man vill skapa respit till semestrarna är över.

Datumet 2020-08-31 är inte svårt då, men texten; förlängs med 7 måndader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med 31 augusti 2020..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det intressanta är att just nu idag så fick jag brev i Kivra från Transportstyrelsen att min MC som skulle besiktigats senast 31/5 nu har körförbud p g a utebliven besiktning.


Vägtrafikregistret visar i dagsläget inaktuell information, körförbud trots att ett fordon nu fått förlängd inställelsetid. Vi kommer därför gå ut med förtydligande information om vad som gäller. Mitt råd är att hålla sig uppdaterad genom att regelbundet besöka vår webbplats, säger Mikael Andersson


Senast uppdaterad: 2020-06-01, kl 12:53

https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/forlangd-tid-for-kontrollbesiktning-och-korkort/
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad är egentligen anledningen till det? Jag har besiktat tre fordon senaste tiden utan problem att få tider.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Fast man får ju besiktiga som vanligt om man vill det. :tummenupp
Min nästa inställelsetid är senast 30/9. Gott om tid att boka. Många har väl dessutom ställt av hojen då.

När jag besiktigade motorcykeln för några veckor sedan så provkördes inte våra motorcyklar. Det behövdes tydligen inte.
När jag frågade om att besiktiga en hoj i februari 2019 så gick inte det pga halka. "Återkom när planen är sopad och fri från grus."
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag hade blandat ihop våra fordon och upptäckte lördag den 23 maj att maj var sista månad för hojen. Vi skulle resa bort på tisdagen så hade bara måndagen kvar. Fanns massor av tider på måndagen hos Opus i S-tälje. Gick igenom med blankt papper.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man har besiktat och fått återbesök så måste man ombesikta inom rätt tid.
Om man däremot inte har besiktat så får man 7 månader extra.
Jag kommer att utnyttja det för att få besikta bilen på vinterdäck.
 

DrSkalpell

Ny medlem
Gick med
3 May 2019
Ort
Färingsö
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Och jag som stressade med nya däck för besiktningen i Måndags... Nåväl, "Inga bekymmer där inte!" sa herr besiktningsman och det är ändå skönt att det är gjort!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top