Prisvärd intercom mellan förare och passagerare

VFR1200x

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Vara
Hoj
Honda VFR 1200 CT
Håller på med att velar fram och tillbaka om vad för typ av intercom jag skall skaffa för att kunna kommunicera mellan mig och min tjej när vi sitter på hojen. Förra året köpte jag Snell S-7 från XL-moto.se, ett erbjudande om att köpa två för ca 890:- och detta var tyvärr den sämsta skit jag någonsin köpt. Kontakter som glappar, mjukvara som beter sig konstigt och en del annat, så det blev till att reklamera direkt innan vi ens provade grejerna utomhus.

Det jag gärna vill ha är intercom som först och främst skall användas för att kommuniceras med. Det är då viktigt att ljudvolymen i hörlurarna inte är för låg och att man hörs tydligt i micken. Något annat som jag kan tänka mig är trevligt är om det går att koppla ihop intercom med mobilen för att exempelvis lyssna på spotify.

Mellan förare och passagerare vore det såklart trevligt om det var trådlöst, men det är inget krav.

Ge mig era bästa tips är ni snälla! :)
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Skulle också rösta på Freecom 2 om huvudsyftet är att prata förare - passagerare. Cardo gör bra grejer helt enkelt.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Har precis fått hem och installerat Freecom 4+ i min och grabbens hjälmar. Första provrundan satt vi och pratade en massa bara för att det lät så bra :) Under fyratusen för två enheter är riktigt välinvesterade pengar :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

VFR1200x

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Vara
Hoj
Honda VFR 1200 CT
Skulle också rösta på Freecom 2 om huvudsyftet är att prata förare - passagerare. Cardo gör bra grejer helt enkelt.
Går freecom 2 att koppla upp sig mot 4 enheter på en och samma gång? Tänker om jag mot förmodan skulle hitta ett till par att åka hoj med i framtiden.
 

VFR1200x

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Vara
Hoj
Honda VFR 1200 CT
Har precis fått hem och installerat Freecom 4+ i min och grabbens hjälmar. Första provrundan satt vi och pratade en massa bara för att det lät så bra :) Under fyratusen för två enheter är riktigt välinvesterade pengar :tummenupp
Var köpte du detta till det priset?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Iphone. Vi använder vanliga telefoner när vi kör, funkar finemang.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Vad har ni för utrustning till hjälmen som går från mobilen?

Vi kör vanliga in-ear lurar och det fbnkar bra för oss två. Så kan vi chatta under resan, dock blir det ju ingen musik. Men vi vill mest surra med varandra. Tycker personligen att bra interkom är för dyrt för mig för de behov jag har
 

argusc

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2019
Ort
Solna
Hoj
Triumph Street Triple R 2009
Jag köpte en Duo-pack med Interphone Edge för någon månad sen. Använt den ett par gånger med tjejen och tycker den fungerat alldeles utmärkt när vi kört, både mellan oss, men även med telefonerna. Batteritiden känns också bra, har hållt hela dagar utan problem. Tyckte det var lite konstigt att den fästs permanent på hjälmen och inte går att ta loss för att ladda (där är en kort sladd med USB-kontakt som man lägger i hjälmen och ansluter med vanlig USB-kabel för att ladda)

Nu har jag aldrig provat Cardos grejer, men tycker Interphone verkar toppen än så länge.

https://www.fc-moto.de/en/Interphone-Edge-Bluetooth-Communication-System-Double-Pack
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har köpt två V6 Intercom på eBay https://www.ebay.co.uk/itm/VNETPHON...892881?hash=item23d7791851:g:OZcAAOSwduVeVp2I och är förvånad över hur bra dom funkar med tanke på att dom inte kostar nåt, har främst använt dom vid skoterkörning men brukar ha den få jag kör hoj för att hålla koll på telefon. Är fint då man har jour att man slipper stanna och kolla på telefonen stup i kvarten och man kan ge sig ut på kortare svängar utan att missa nåt..

Talade i telefon med en jobbarkompis på skotern i ca 90 km/h och motorn på 6000 rpm och han så att det hördes hur bra som helst vad jag sa, ungefär som med Peltorkåpor. Lite dåligt ljud om man ska lyssna på musik men det gör jag inte då jag kör hoj och skoter.

Jag är väldigt nöjd i förhållande till priset då jag betalade ca 800 kr för ett par och dessa duger alldeles utmärkt för mina behov.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top